۱۳۹۶ تیر ۱۲, دوشنبه

گردهمائی مخالفان ایرانی برای سرنگونی حاكمیت مذهبی ایران در فرانسه


واشنگتن تایمز ۱۱/۴/۹۶ : « هواداران یك گروه اپوزیسیون ایران روز شنبه برای سرنگونی دولت مذهبی ایران یك گردهمایی برگزار نمودند، در مراسمی كه چندین نفر از متحدان دولت ترامپ - شامل نیوت گینگریچ و رودلف جولیانی- و همچنین رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی سخنرانی كردند.




این مراسم پرانرژی و فعال كه بطور سالانه در این شهر در شمال پاریس برگزار میشود، توسط شورای ملی مقاومت ایران كه یك گروه بحث برانگیز مستقر در فرانسه از ایرانیان تبعیدی است سازماندهی شده بود، آنها دهها نفر از مقامات فعلی و سابق آمریكایی، اروپائی و خاورمیانه را برای اعلام هواداری از تغییر رژیم در تهران گردهم می آورند.
در حالیكه فهم موضع دولت ترامپ در رابطه با این موضوع مشكل میباشد، جولیانی با اظهار اینكه دیدگاه رئیس جمهور آمریكا با رئیس جمهور قبل از خودش بسیار متفاوت است تشویق زیادی را از شركت كنندگان جلب كرد..
جولیانی گفت ترامپ ”بشكل بسیار تیزی متمركز خطر ایران برای آزادی در جهان ”میباشد، برغم اینكه جولیانی مقام رسمی در كابینه دولت ترامپ ندارد، از نظر بسیاری در گردهمائی روز شنبه، جولیانی فرستاده ترامپ محسوب میشد.
شهردار سابق نیویورك گفت ترامپ در رابطه با ایران برعكس دولت اوباما ”در وضعیت نفی واقعیت ”قرار ندارد.
گینگریچ رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریكا از حزب جمهوریخواه كه شركت كنندگان را با محكوم كردن پرونده نقض حقوق بشر توسط تهران به وجد آورد، اضافه نمود كه ”ایران باید آزاد گردد ”.هر دو نفر [جولیانی و گینگریچ] كه مشاوران نزدیك در كمپین ریاست جمهوری ترامپ بودند، ریاست یك هئیت از ایالات متحده را در گردهمائی روز شنبه بعهده داشتند. این هئیت شامل چندین قانونگذار سابق دمكرات، همچنین سه عضو فعال جمهوریخواه كنگره، تد پو از ایالت تگزاس، توماس گرت Thomas Garrett از ایالت ویرجینیا و رابرت پیتنجر Robert Pittenger از ایالت كارولینای شمالی بودند.
ولی حضور شاهزاده تركی بن فیصل آل سعود، رئیس سابق و طولانی مدت اطلاعات عربستان، احتمالا مهمترین بخش از گردهمائی روز شنبه بود. شاهزاده گفت ”من به شما درود میفرستم ”. شركت او برای دومین سال نشان میدهد كه پادشاهی مسلمان سنی عربستان سعودی بطور علنی از تغییر رژیم در ایران حمایت میكند..
تهاجمی ترین سخنرانی از جانب مریم رجوی رهبر شورای ملی مقاومت ایران بود كه ”دیكتاتوری مذهبی ”علی خامنه ای ولی فقیه ایران را محكوم كرد و تاكید كرد كه این رژیم توسط ”اعدام كنندگان ”اداره میشود كه از زمان كسب قدرت در سال 1979 دهها هزار نفر از افراد اپوزیسیون را زندانی و یا بقتل رسانده اند.
مریم رجوی انتخابات اخیر ایران را یك انتخابات قلابی خواند و حسن روحانی را به همكاری ”در تمامی جنایات رژیم علیه مردم ایران ”متهم كرد.او گفت ”سرنگونی رژیم ولایت فقیه، شدنی است و در دسترس است، ”و اضافه كرد ”جامعه ایران لبریز از نارضایتی است و جامعه بین‌المللی سرانجام به این واقعیت نزدیک شده که مماشات با رژیم ولایت فقیه خطاست.“
خانم رجوی گفت ”تنها راه حل در تغییر رژیم است ”....حامیان شورای ملی مقاومت می گویند سازمانشان، موثرترین سازمان از منظر اپوزیسیون ایران است.رامش سپهراد، یك ایرانی آمریكایی و فعال دیرینه حقوق زنان كه با دپارتمان تجزیه و تحلیل و راه حل درگیریها در دانشگاه جورج میسون كار می كند می گوید، هیچكس در اپوزیسیون ایران، آنگونه كه شورای ملی مقاومت، روزانه با پلیس ایران درگیر است و ایستادگی می كند، چنین ایستادگی نمی كند.
خانم سپهرراد به پنلی كه قبل از این گردهمایی در اینجا برگزار شد گفت كه سنجش میزان محبوبیت شورای ملی مقاومت ایران در داخل كشور، كار دشواری است چرا كه این رژیم، بهای خیلی خیلی زیادی از مردم، بخاطر ابراز حمایتشان از این جنبش می گیرد. او گفت، هزاران تن از حامیان آنها و اعضای خانواده شان توسط این رژیم اعدام یا زندانی شده اند.
شاهین قبادی، یكی از اعضای كمیته امور خارجی شورا گفت كه این گروه طی سال گذشته در داخل ایران فعال تر شده است. آقای قبادی به واشنگتن تایمز گفت، ”مردم و بخصوص جوانان، هر چه بیشتر متوجه می شوند كه تغییر رژیم، تنها جواب است ”.
اما اینكه آیا دولت ترامپ پشت تغییر رژیم می رود یا نه، هنوز روشن نیست.جك كین، یك ژنرال بازنشسته 4 ستاره ارتش آمریكا كه با موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن كار می كند می گوید، رییس جمهور در حال ریختن شالوده یك سیاست خیلی قاطع تری نسبت به سلف خود است.آقای كین كه ضمنا در پنلی قبل از این گردهمایی صحبت می كرد گفت، ”چیزی كه نمی دانم این است كه آیا آنها دست به یك اقدام استراتژیك برای متزلزل كردن رژیم تا نقطه ای كه سرنگون شود، خواهند زد یا نه ” ».