۱۳۹۶ تیر ۱۴, چهارشنبه

گزارشي از برگزاري گردهمايي پاريس و گفتگو با كريم عبديان در اين باره

تلويزيون اسکاي نيوز ۱۱/۴/۹۶ : « گردهمايي سالانه اپوزيسيون ايران در پاريس با شعار ايران آزاد با حضور جهاني از حقوقدانان و سياستمداران غربي و عرب برگزار گرديد. اپوزيسيون ايران خواستار حمايت از پروژه اش براي سرنگوني رژيم درتهران ومحاكمه سران آن شد كه آنها را متهم مي كند كه جنايت ضد بشري درداخل ايران مرتكب شده اند



گزارشگر عزه غريبه از پاريس: (با اشاره به جمعيت) يک آرزو تمام اين اينها که تعدادشان از مرز يک صدهزار ايراني مي گذرد دور هم جمع کرده است. آنها ميگويند صدايشان انعكاس صداي ميليونها ايراني در داخل کشور است که در تهديد دستگيري و شكنجه محكوم به سكوتند. شعار امسال گردهمايي مقاومت ايران “ايران آزاد ”است و پيام شرکت کنندگان در اين گردهمايي اين است كه مردم ايران را فرا مي خوانند كه براي گرفتن آزاديشان بپا خيزند و جامعه جهاني را تشويق مي نمايند که از جايگزين دمكراتيك حمايت كنند و سپاه پاسداران را در ليست تروريستي قراردهند.
خواهر مريم: سرنگوني رژيم ولايت فقيه امري دست يافتني شده است چرا که اين رژيم با نارضايتي عمومي در داخل کشور روبرو است٬ سال گذشته 11000 تظاهرات اعتراضي در داخل ايران اجرا شده بود و ده ميليون نفر در وضعيت سکونتي بدي زندگي مي کنند و نسبت گرسنگان به 30٪ رسيد آخوندها اين افراد را سرکوب مي کنند تا صدايشان به خارج نرسد.
ادامه گزارش: هيات مختلف عربي در اين گردهمايي شركت داشتند وتاكيد كردند كه چند كشور عربي در آتش رژيم ايران وشبه نظاميان فرقه گرايش سوخته اند وخواستار محاكمه سران اين رژيم شدند.
اميرترکي الفيصل: رفتار رژيم در تهران آن را ذيصلاح نمي کند كه يک رژيم دمکراتيک باشد بلکه رفتارش يک رفتار خونريز و ديکتاتوري است اما اعدام هاي که رژيم سفاک ايران انجام داد و دهها هزار زنداني سياسي ايران در سال 1988 قرباني آن شدند کماکان صداي آن طنين افکن است و لعنت ابدي آن براي اين رژيم و رهبرانش خواهد ماند و ثابت مي کند که آنها جنايتکار جنگي هستند که بايستي براي حسابرسي به دادگاه جنايي بين المللي احاله داده شوند.
ادامه گزارش: مسئولين بين المللي در سطوح بالا در اين گردهمايي شركت داشتند و با مقاومت ايران براي تغيير رژيم ايران هم صدا شدند.
رودي جولياني شهردار سابق نيويورك: امکان برقراري ايران آزاد اکنون خيلي نزديک شده است٬ بخصوص بعد از مواضع جديد آمريکا و بعد موضع آشكار کشورهاي مسلمان بخصوص عربستان سعودي در قبال تهران اکنون اين واقعيت خيلي نزديک شده است
نيوت گينگريچ: با رئيس جمهور ترامپ اکنون واقعيت ديکتاتوري رژيم ايران براي همه آشکار شده است٬ اين دولت براي مقابله و رويارويي بيشتر از زمان اوباما صريح و شفاف مي باشد.
ادامه گزارش: مقاومت ايران در اين گردهمايي بر التزام خود به برقراري آزادي و دمکراسي و احترام به حقوق بشر و تمايل به برقراري صلح و ثبات در منطقه و روابط برادرانه با كشورهاي همسايه را اعلام كرد. اين فراخواني از طرف مقاومت ايران براي حمايت از پروژه خود مي باشد که در سرنگوني رژيم در تهران و محاکمه سران آن که آنها را متهم به قتل هزاران شهروند در داخل و خارج ايران ميکند خلاصه مي شود.
مجري: كنفرانس هاي اپوزيسيون ايران در پاريس سال به سال بزرگتر مي شود ولي چگونه مي تواند از طريق اين كنفرانس هدف اعلام شده اش را محقق كند كه سرنگوني رژيم است؟
دكتر كريم عبديان مدير اجرايي سازمان حقوق بشر اهواز: واقعيت اين است كه گردهمايي امسال از جوانب مختلف موفق بود. بلحاظ شركت كنندگان بنظر مي رسيد كه تعداد امسال بيشتر بود و همچنين هيات هاي بيشتري نسبت به سال گذشته شركت داشتند، هيات هاي بزرگي بخصوص از آمريكا و كشورهاي عربي وپارلمان هاي عربي، فلسطين، مصر، اپوزيسيون سوريه شركت داشتند از طرفي ديگر مهم پيام است، محتواي اين پيام امسال از يك نوع شفافيت زيادي برخوردار بود به اين معني كه همه طرف هاي اپوزيسيون به اين قناعت رسيده بودند كه سرنگوني رژيم يك ضرورت تاريخي است و يك نياز مبرم است، به اين معني كه اصلاح طلباني وجود ندارند، هيچ اميدي براي تغيير مثبت در اين رژيم وجود ندارد و اين رژيم ارتجاعي وعقب مانده وسركوبگر وعليه مردم است لذا سرنگونيش مهم است همچنين موضوع جديدي كه بنظرمن مطرح بود شيوه هاي سرنگوني بود، براي اولين بار در صحبت هاي مريم رجوي بود كه مي بايست جايگزين دمكراتيك وجود داشته باشد، دين از دولت جدا باشد، شركت همه جانبه ايرانيان بايد در آن باشد و اين مهم است به اين معني كه سرنگوني دولت توسط يك گروه انجام نمي شود
مجري: حقوق اهوازيها چه مي شود؟
عبديان : حقوق اهوازيها مهم است زيرا كه براي اولين بار به رسميت شناخته شده كه آينده ايران يك نظام غير متمركز خواهد بود و قوميت ها مردم عرب اهواز خودمختاري خواهد داشت و مريم رجوي اين موضوع را مطرح كرد و اميرتركي فيصل گفت كه ايران تنها ملك فارس وعرب نيست بلكه ملك همه است و در صحبت هاي صالح القلاب نيز بود لذا امكان همزيستي در ايران بين قوميت ها زير چتر يك نظام دمكراتيك وجود دارد
مجري: ما در گزارش تعدادي از مقامات سابق آمريكايي را ديديم، آيا بين اپوزيسيون ايران با دولت ترامپ هماهنگي وجود دارد؟
عبديان : من ساكن واشنگتن هستم و از موضوع با خبرم، هماهنگي وجود دارد و از روز اول اپوزيسيون هماهنگي بين كاخ سفيد و گنگره را شروع كرد و من شخصاً در نشست هاي مختلفي بين اپوزيسيون و كنگره و كاخ سفيد شركت داشتم. اپوزيسيون اميدوار است كه بعد از هشت سال اوباما تغييري مثبت صورت بگيرد و ديگر ايران يك لابي قوي ندارد كه در دوران اوباما تاثير زيادي داشت وبنظر مي رسد كه نقش اين لابي ايران بسيار ضعيف شده است و همه نمايندگان آمريكايي واغلب شان كه جمهورخواه هستند و نقش مشورتي با ترامپ دارند وبرخي دوستان ترامپ هستند هر كدام شان تاكيد كردند كه دولت ايران تنها دشمن مردم ايران نيست بلكه دشمن مردم منطقه و كشورهاي جهاني است و براي منطقه وكل جهان خطرناك است