۱۳۹۶ اردیبهشت ۱۹, سه‌شنبه

انتشار عكس و گفته روحاني مبني براعدام سريع

سايت بي بي سي ۱۸/۲/۹۶ : « حسن روحاني، رئيس جمهوري ايران و از نامزدهاي دوازدهمين دوره رياست جمهوري ايران امروز دوشنبه ۱۸ ارديبهشت با اشاره به موضوعات حساسي مانند اعدام و تفکيک جنسيتي، از دو رقيب خود محمد باقر قاليباف و ابراهيم رئيسي بدون نام بردن از آنها انتقاد کرده است






 روحاني در يک سخنراني در همدان گفت: "ملت ما در انتخابات خرداد ۹۲ اعلام کرد خشونت را قبول ندارد. ارديبهشت ۹۶ هم يکبار ديگر مردم ايران اعلام مي کنند آنهايي که در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند، را قبول ندارند." او همچنين گفته است: "ما انحصارگرايان را نمي خواهيم. ما آنهايي که پشت ميز نشسته اند و حکم صادر کرده اند، نمي خواهيم."  اين بخش از سخنان آقاي روحاني احتمالا به ابراهيم رئيسي، نامزد رياست جمهوري ايران اشاره دارد که از بيست سالگي سمت هاي عالي قضايي در ايران را عهده دار بوده است. آقاي رئيسي همچنين در جريان اعدام  زندانيان مخالف جمهوري اسلامي در تابستان ۱۳۶۷ در همين سمت بود.
نام آقاي رئيسي در مکاتبات و گزارش هاي مربوط به اعدام گسترده زندانيان مخالف جمهوري اسلامي در تابستان سال ۱۳۶۷ ، در کنار هيئت سه نفره حسينعلي نيري، مرتضي اشراقي و مصطفي پورمحمدي آمده است. اين افراد از سوي آيت الله خميني مسئول بررسي وضعيت زندانيان سياسي و اعدام آن دسته از زندانيان شده بود که هنوز "سر موضع" بودند. مصطفي پورمحمدي که در هيات سه نفره اعدام هاي ۶۷ حضور داشته، هم اکنون وزير دادگستري دولت آقاي روحاني است. منتقدان حسن روحاني به کارگيري آقاي پورمحمدي در دولت کنوني و اظهارات آقاي روحاني درباره مخالفت با اعدام را متناقض مي دانند.
هم زمان با صحبت هاي امروز آقاي روحاني در همدان، بعضي از منتقدان تصويري از اظهارات او درباره اعدام ها در سال ۵۹ را در شبکه هاي اجتماعي منتشر کرده اند. در آن سال آقاي روحاني پيشنهاد کرده بود: "توطئه گرها در مراسم نماز جمعه به دار آويزان شوند" تا به گفته او مردم مشاهده کنند و تاثيرش بيشتري باشد.....».