۱۳۹۶ اردیبهشت ۲۸, پنجشنبه

جان بولتون: اگر انتخابات آزاد در ايران برگزار شود، آيت الله‌ها شکست مي‌خورند

سايت راديو امريکا ۲۷/۲/۹۶ : « جان بولتون معاون پيشين وزارت خارجه در امور امنيت بين المللي و کنترل تسليحات- در آستانه انتخابات در ايران، ستاره درخشش، رئيس بخش فارسي صداي آمريکا در گفتگويي اختصاصي با جان بولتون معاون پيشين وزارت خارجه در امور امنيت بين المللي و کنترل تسليحات نظرات او را درباره انتخابات رياست جمهوري در ايران جويا شد. در زير مشروح اين گفت و گو را مي توانيد بخوانيد:



درخشش: آقاي سفير، شما انتخابات ايران را دنبال مي کنيد؟ بعضي از منتقدين آن را انتصابات عنوان داده اند، نه انتخابات . نظر شما چيست؟
بولتون: به نظر من سيستمي که در ايران طرح ريزي و برقرار شده است مي تواند در معرض دستکاري و تقلب قرار گيرد؛ و سالها است که در معرض تقلب است. در ايران نامزدهاي انتخاباتي از خود اختياري ندارند، و گزينش آنها با دقت خاصي به وسيله آيت الله ها انجام مي شود ، تا فقط افرادي به عنوان نامزد معرفي شوند که قبلاًبه وسيله شوراي نگهبان تأييد صلاحيت شده و به تأييد رهبر نيز رسيده باشند. دولت، صحنه انتخابات را به نحوي آماده مي کندکه انتخابات به ظاهر در نظر مردم ايران و غرب دموکراتيک جلوه کند؛ اما صرف نظر ازنتيجه انتخابات قدرت تصميم گيري در دست رهبراست؛ و بنظر من مردم ايران فکر مي کنند که روحاني قبلاً انتخاب شده است.
درخشش: آقاي بولتون،گزارشهايي اخيراً در رسانه ها پخش شده است مبني بر اينکه شما ممکن است وارد کابينه پرزيدنت ترامپ بشويد. اين گزارشها تا چه حد درست است؟ و شما در مورد ايران چه توصيه اي براي آقاي ترامپ داريد؟
بولتون: اين گزارشها درست نيست، و از اين نوع گمانه زني ها در واشنگتن زياد وجود دارد اما به نظر من اين مهم است که دولت آمريکا توافق هسته اي را لغو کند.
اصولاً من فکر نمي کنم آيت الله ها قصد داشته باشند فعاليتهاي هسته اي يا برنامه موشکي خود را کند کنند. آنها در برابر امتيازات ناچيز قابل برگشتي که دادند امتيازات زيادي گرفتند: آزاد شدن مبلغ يکصد يا يکصد وپنجاه ميليارد از داراييهاي ايران ، و لغو تحريمها، بخصوص از سوي اروپا، کمک زيادي به اقتصاد ايران کرد. بنابراين با وجود همه امتيازاتي که به ايران داده شده عقب نشيني ايران بعيد به نظر مي رسد؛ و در همين حال ايران برنامه موشکي خود را بطور مخفي ادامه مي دهد. ناگفته نماند که ايران تمام چيزهايي که مي خواست بدست نياورد؛ ولي مهم اين است که به رهبري سياسي آمريکا نشان داده شود که توافق هسته اي يک معامله صادقانه نيست و زيان زيادي به منطقه وارد آورده است، و موجب شده که يک مسابقه تسليحاتي در منطقه شروع شود. سعوديها اين مسابقه را شروع کرده اند ، و مصر و ترکيه هم قصد ورود به ميدان مسابقه را دارند.
بنابراين در واکنش به موضوع توافقنامه ، اين معامله نه تنها ثبات منطقه را در پي نداشت، بلکه به بي ثباتي آن دامن زد؛ و تا زماني که فعاليتهاي هسته اي رژيم عملاً متوقف نشود، رژيم ايران خطرناکتر مي شود: خطرناکتر براي مردمش بخاطر اقدامات رژيم و خطرناکتر براي منطقه.
درخشش: لايحه اي تحت عنوان قانون شفافيت داراييهاي رهبران ايران به مجلس نمايندگان آمريکا تسليم شده است که دولت آمريکا را ملزم مي کند حسابهاي بانکي آيت الله خامنه اي ، روحاني رئيس جمهور و قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس را رسيدگي کند. نظر شما در اين مورد چيست؟
بولتون: به نظر من اين ايده خوبي است؛ و فکر مي کنم مردم ايران خوب مي دانند که بسياري از آيت الله ها پس از وقوع انقلاب، ثروتهاي کلاني به جيب زدند، که نمونه آن خانواده رفسنجاني است. اين همان فسادي است که انقلاب با خود مي آورد ...اين مسأله نشانگر آن است که انقلاب، صرفنظر از هدف اوليه خود نتايج تقلب آميزي ببار آورده است. اگر يک انتخابات واقعاً آزاد در ايران انجام شود آيت الله ها شکست خواهند خورد، و آنوقت است که مي شود به عقايد ونظرات واقعي مردم پي برد
درخشش: شما به انتخابات رياست جمهوري که روز ۱۹ ماه مه برگزار مي شود اشاره کرديد. در ايران بين نامزدها، مناظره هايي انجام شده که از تلويزيون پخش شد، اما هيچيک از رقبا درباره جانشيني رهبر جمهوري اسلامي حرفي نزده است؛ چون ظاهراً بحث در اين زمينه ممنوع است. به نظر شما آيا احتمال دارد که يکي از اين نامزدها جانشين آيت الله خامنه اي شود، و غرب به دنبال چه نشانها و علائمي بايد باشد؟
بولتون: البته گمانه زني هاي زيادي درباره جانشيني خامنه اي هست. ابراهيم رئيسي يکي از داوطلبان است، و جالب اينکه نامزدي او در انتخابات براي آن است که در انظار عمومي قرار بگيرد، تا جانشين رهبر کنوني نزد مردم فرد ناشناسي نباشد. صرفنظر از اينکه در انتخابات برنده شود يا بازنده، اگر رهبر کنوني بميرد ، يا از کار افتاده شود، يا استعفا دهد.
اين هم نوعي دستکاري و تقلب است، که به وسيله رهبري انجام مي گيرد. رژيم ايران با هر معياري که بررسي شود، سيستم دموکراتيک نيست. اينها مي توانند بدون اينکه درباره جانشين رهبري که مهمترين سمت در ايران است، بدون هيچ بحث عمومي، اعمال نظر کنند. اين کاملا يک فرآيند غير دموکراتيک است. البته رژيم هيچ بنايي نداشته که دموکراتيک باشد. يعني رژيمي که برپايه انتخابات آزاد و عادلانه روي کار آمده باشد.
درخشش: نظر شما درباره افزايش تنش بين جناح ميانه رو و جناح تندروها چيست؟ بعضي ها مي گويند اينها فقط شعار انتخاباتي است. نظر شما چيست؟
بولتون: به نظر من تفاوت بين ميانه روها و تندروها دروغ است، چون تنها کساني مي توانند نامزد انتخابات شوند که از غربال شوراي نگهبان بگذرند و به تصويب رهبر هم برسند. بنابراين انتخابات آزاد و عادلانه براي مردم ايران وجود ندارد. بخصوص وقتي صحبت از مسائل مهم و اساسي مثل فعاليتهاي هسته اي در ميان است، هيچ تفاوتي بين اين دو جناح مشاهده نمي شود.
بطور کلي انتخابات در ايران نه تنها آزاد نيست بلکه از آن به عنوان پرده استتاري براي ادامه فعاليتهاي مخفي استفاده مي شود.
درخشش: آيا از اينکه جمهوري اسلامي بودجه نظامي کشور را ۱۴۵ درصد افزايش داده تعجب نمي کنيد؟ ايران قرار بود پولهايي را که با اجراي توافقنامه هسته اي بدست مي آيد در بخش خصوصي مصرف کند. چرا اين کار انجام نشد؟
بولتون: وقتي دارايي هاي ايران آزاد شد، که مبلغ آن بين ۱۰۰ تا ۱۵۰ ميليارد دلاربرآورد شده بود، بحث و جدل در بارۀ اينکه مي گفتند توافق هسته اي هم مسأله هسته اي ايران را حل مي کند و رفتار ايران را هم تغيير مي دهد، کذب و دروغ از آب درآمد و رفتار ايران که در جهت تحقير بيشتر آمريکا و کشورهاي غربي بود برملا شد.
پس از توافقنامه هسته اي، ايران برنامه موشکي خود را بطور علني اجرا کرد، و برنامه هسته اي را هم مخفيانه ادامه مي دهد، و کوچکترين توجهي به توافق هسته اي ندارد، و چه بسا در کوهستانهاي کره شمالي با موافقت آن کشور فعاليتهايي انجام مي دهد که ما قادر به کشف آن نيستيم. به علاوه عمليات تحريک آميزي در خليج فارس نيز انجام مي دهد. اين موارد نشان مي دهد که رژيم ايران هيچ تغييري در رفتار خود نداده است.
درخشش: به منافع اقتصادي اشاره کرديد. شما عضو هيأت مشاوران جنبش اتحاد عليه ايران هسته اي هستيد. اين گروه مرکب از مقامات سابق است که به شرکتهاي اروپايي هشدار مي دهد در ايران سرمايه گذاري نکنند چون پرخطر است و سرمايه آنها به سپاه پاسداران منتقل مي شود که بخش اعظم اقتصاد ايران را در دست دارد. آيا شما فکر نمي کنيد که اگر شرکتهاي اروپايي در ايران سرمايه گذاري کنند، ناخودآگاه به سپاه پاسداران کمک مي کنند؟
بولتون: به نظر من اين يکي از عواقب و نتايج فرجام است، که مورد توجه قرار نگرفته بود. شرکتهاي آمريکايي حتي اگر از نظر فني اجازه داشته باشند با شرکتهاي ايراني معامله کنند به فکر عواقب آن هم هستند. کنگره سرگرم بررسي تحريمهاي جديد است. به نظر نه دولت اوباما و نه تهران هيچکدام نفهميدند که تحريمهاي اعمال شده از سوي آمريکا تنها براي توافقنامه هسته اي نبود، بلکه بخاطر حمايت ايران از تروريسم بود. از سال ۱۹۷۹ به بعد ايران به شکل يک بانک مرکزي حمايت از تروريسم بين المللي فعاليت کرده است، و هنوز هم اين فعاليت ادامه دارد.
درخشش: در مورد مردم ايران،۶۰ درصد از جمعيت کشور زير ۳۰ سال است ، که بعد از وقوع انقلاب متولد شده اند. به نظر شما استحکام رژيم چقدر است و آيا اين نيروي جوان تهديدي عليه موجوديت رژيم است؟
بولتون: اين رژيم در ميان مردم ايران اصلا محبوب نيست. کاملا درست است، جوانان ايران که دو سوم جمعيت را تشکيل مي دهند در اينترنت مي بينند، از دوستانشان جويا مي شوند که در دنيا مي توانند زندگي متفاوتي داشته باشند. به نظر من نارضايي شديد در بين مردم بخصوص در زمينه هاي اقتصادي است، ما به تازگي شاهد اعتراضاتي توسط معدنچيان بوديم؛ که تازه ترين آن در رشته اعتراضات مردمي است. مردم مي دانند که همه فعاليتهاي اقتصادي در جهت منافع تعداد معدودي آيت الله ، و فرماندهان سپاه پاسداران است و نه به نفع مردم آنها. قدرت رژيم ناشي از سپاه پاسداران است، رژيم ايران حکومت روحانيون نيست، بلکه حکومت فاشيستي روحانيون است، که صرفا قدرت خود را از توان نظامي دارد. تاکنون شاهد پاسخ حکومت به اعتراضات مردمي بوديم. بسيج، سپاه پاسداران و ديگر گروههاي وابسته به شدت صداي مردم را سرکوب کردند. بنابراين اگر شکافي در سپاه پاسداران ايجاد شود، بسيار محتمل است که رژيم سقوط کند. اما تا زمانيکه رژيم از اين نيرو به صورت انحصاري براي سرکوب صداي مردم استفاده کند بر مسند قدرت باقي مي ماند ».