۱۳۹۶ اردیبهشت ۲۸, پنجشنبه

اختصاصي: کشف گور جمعي اعداميان دهه شصت در اهواز

سايت من و تو ۲۷/۲/۹۶ : « شهرداري اهواز در روزهاي گذشته در جريان عمليات تعريض يک خيابان در اهواز با گور گروهي مواجه شده است.
آنطور که منابع قابل اعتماد محلي به اتاق خبر من و تو و سازمان عدالت براي ايران گزارش مي‌دهند اين گورگروهي در منطقه‌اي کشف شده که ساير گورهاي جمعي اعداميان دهه ۶۰ شمسي در آن حضور دارند.



طبق اين اطلاعات که اسناد آن در اختيار اتاق خبر قرار گرفته، ماموران شهرداري هنگام گودبرداري زمين‌هاي انتهاي فاز ۲ پادادشهر و بلوار بنکدار اهواز به يک گور جمعي بر خورند که با سيمان پوشيده بود. شاهدان عيني مي‌گويند که ماموران پس از کشف اين‌ گورها، بالافاصله روي آن‌ها خاک ريخته‌اند و به اتمام عمليات تعريض اين خيابان ادامه داده‌اند. محل قرار گرفتن اين گور جمعي به گونه‌ايست که اجساد در جاده جديد در حال ساخت باقي خواهند ماند و محل دفن اين اجساد که به گفته ساکنان منطقه از قربانيان دهه شصت هستند، به محل تردد خودروها اختصاص خواهد يافت. از سوي ديگر که سطح اين گور جمعي مانند ديگر گورهاي جمعي منطقه با سيمان پوشيده شده و امکان کشف هويت اجساد را از بين برده است. زندان فجر اهواز در سال ۱۳۶۷ محل اعدام دسته‌جمعي ده‌ها زنداني سياسي بود. بسياري از خانواده‌ها پس از اعدام زندانيان مطلع مي‌شدند که پيکر آن‌ها در يک گور جمعي در بياباني در نزديکي گورستان بهشت آباد دفن شده‌اند. اين گورهاي جمعي همواره از سوي مسوولان جمهوري اسلامي لعنت آباد خوانده شده و در مقابل خانواده زندانيان سياسي دهه ۶۰ آن‌ها را مزار مي‌نامند. تصاوير رسيده به اتاق خبر نشان از نگراني بازمانده اعداميان دهه شصت و اعتراض آن‌ها نسبت به بي‌احترامي‌هاي مداوم مسوولان نسبت به اين گورهاي جمعي دارند. با توجه به اين تصاوير هم‌چنين به نظر مي‌رسد که محل قرار گيري گورهاي جمعي اطراف گورستان بهشت آباد اهواز به محلي براي دفن و گردآوري زباله اختصاص يافته‌اند.
طبق اطلاعاتي که عدالت براي ايران در اختيار اتاق خبر قرار داده، ماموران براي پنهان کردن گورهاي جمعي اعدام‌هاي سال ۶۷ از ديد رهگذران و خودروها اين منطقه را با نخاله‌هاي ساختماني پوشانده بودند. با اين حال خانواده‌هاي زندانيان اعدام شده دهه ۶۰ همواره به مزار نزديکان خود سر مي زنند. اين خانواده‌ها اما از وجود اين گور جمعي تازه کشف شده اطلاعي نداشته‌اند.
در تابستان ۱۳۶۷ با فتواي روح الله خميني بنيانگذار جمهوري اسلامي، هزاران زنداني سياسي در سراسر ايران به طور مخفيانه و گروهي اعدام شدند  در برخي از شهرها از جمله اهواز، پيکرهاي به جا مانده از اعدام‌ها را در گورهاي جمعي دفن کرده‌اند. بيش‌تر اين زندانيان در دادگاه‌هاي انقلاب به حبس محکوم شده بودند و در حال گذراندن دوران محکوميت خود بودند. بسياري از اين زندانيان از اعضاي بازداشت شده مجاهدين خلق بودند که حبس آن‌ها پيش از تابستان ۶۷ به پايان رسيده‌ بود. اما با شروع عمليات مرصاد، بسياري از اين زندانيان اعدام شدند