۱۳۹۶ اردیبهشت ۲۷, چهارشنبه

جوزف ليبرمن: در ايران انتخابات نيست، رژيم براي داوطلبان تصميم مي گيرد












جوزف ليبرمن
سايت صداي آمريکا۲۵/۲/۹۶ : « آقاي ليبرمن، سناتور و نامزد پيشين احراز مقام معاونت رياست جمهوري، و رئيس کنوني اتحاد عليه ايران هسته اي است. جوزف ليبرمن، سناتور و نامزد پيشين احراز مقام معاونت رياست جمهوري، و رئيس کنوني اتحاد عليه ايران هسته اي معتقد است مقايسه اي کوتاه بين آنچه در ايران اتفاق مي افتد و آنچه در آمريکا و فرانسه شاهد بوديم، نشان مي دهد، در ايران انتخاباتي برگزار نمي شود

و ماهيتا تصميمي است که رژيم براي مردم مي گيرد. آقاي ليبرمن در گفتگوي اختصاصي به ستاره درخشش، رئيس بخش فارسي صداي آمريکا نظرات خود را درباره انتخابات در ايران گفت که در زير مشروح اين گفت و گو را مي توانيد بخوانيد:
درخشش: اتحاد عليه ايران هسته اي در گزارش راجع به انتخابات رياست جمهوري در ايران مي گويد رأي دهندگان گزينه چنداني ندارند، چون هر ۶ کانديدا، باصطلاح سربازان وفادار رژيم هستند، و اين نشان مي دهد صرفنظر از اينکه کدام يک برنده شود، ايمني رژيم تضمين شده است. ممکن است در اين باره توضيح بيشتري بدهيد؟
جوزف ليبرمن: اين انتخابات نيست. اخيراً ما شاهد انتخابات فرانسه و آمريکا بوده ايم. گو اينکه مشروعيت بعضي از جنبه هاي آنها زير سؤال رفته بود، اما به هرحال انتخابات بود. ولي در ايران از ۱۶۰۰ داوطلب فقط ۶ نفر براي نامزدي انتخاب شدند. يعني در ايران اين رژيم است که تصميم مي گيرد چه کسي داوطلب شود. اگر خوب نگاه کنيد مي بينيد فرق زيادي بين اين ۶ نفر وجود ندارد. روحاني مي خواهد و سعي مي کند خودش را ميانه رو معرفي کند ولي مي بينيد که در دوره زمامداري او ايران حامي اصلي اسد بوده است که نه تنها عليه مردم خودش بلکه عليه بشريت مرتکب جنايت شده است. ايران در جنگ يمن دخالت مي کند، و بنا بر اعلام وزارت خارجه ما، اين دولت حامي شماره يک تروريسم است. سرکوب مخالفان داخلي بخصوص در دوره روحاني بيشتر شده است. بنابراين با اين انتخابات هيچ چيز عوض نخواهد شد، زيرا اساس رژيم ايران برپايه رهبري است. آيت الله خامنه اي رهبر است و کنترل همه کارها را در دست دارد. رؤساي جمهوري مي آيند و مي روند و اين آيت الله خامنه اي است که تصميم مي گيرد؛ و هيچ چيز تغيير نمي کند. حتي بعد از برجام هم، به گفته خودشان، دشمن آمريکا باقي مانده اند.
درخشش: سوال شما به توافق هسته اي ايران اشاره کرديد، که ظاهراً موضوعي داغ در مبارزات انتخاباتي ايران است. آمريکائيان حامي توافق هسته اي اميد داشتند که ايران به نوعي رفتار خود را عوض کند؛ و ايرانيان حامي توافق هم انتظار داشتند اين جريان به نوعي براي ايران مزايائي اقتصادي به بار بياورد؛ اما هيچکدام از اين انتظارات تحقق نيافته است. چرا؟ آيا اشتباهي رخ داده است؟
ليبرمن: بزرگترين اشتباه محاسبه اوباما اين بود که فکر مي کرد برجام مناسبات ما با ايران را تغيير خواهد داد، و ايران دوست آمريکا خواهد شد، يا لااقل از حمايت تروريسم و ستيزه جويي در خاورميانه دست بر خواهد داشت، ولي ديديم که حتي موقعي که مذاکرات هسته اي در جريان بود رهبر ايران گفت اين توافق هيچ چيز را بين ما عوض نخواهد کرد، و مي بينيم که نه تنها چيزي عوض نشده، بلکه اوضاع بدتر هم شده است، که اين مايه شرمساري است.
با اين انتخابات هيچ چيز عوض نخواهد شد، زيرا اساس رژيم ايران برپايه رهبري است. آيت الله خامنه اي رهبر است و کنترل همه کارها را در دست دارد. اما حالا يک تغيير مهم در آمريکا بوجود آمده است. من کسي هستم که در انتخابات اخير آمريکا از هيلاري کلينتون حمايت کردم؛ ولي انتخاب ترامپ وضعيت را نسبت به دوره اوباما يک دنيا عوض کرده است.
اوباما وقت و هزينه زيادي براي توافق هسته اي صرف کرد و تخلفات و سوء رفتار ايران را ناديده گرفت؛ و حتي تا دادن رشوه پيش رفت تا توافق به امضا برسد. اما ترامپ طرز برخورد و برداشت کاملاً متفاوتي دارد. او مي خواهد بر رفتار ايران نظارت کامل داشته باشد، و هر تحريمي را که از سوي کنگره پيشنهاد شود امضا خواهد کرد. البته اگر بخواهيم قضاوت خودمان را بر پايه شعارهايي که دولت مي دهد بگذاريم، گرچه شعارهائي ستيزجويانه نيستند؛ اما درعين حال تند هستند؛ و من اميدوارم ترامپ به اين سخت گيري ادامه دهد و در اعمال تحريمها با قدرت عمل کند و فقط چيزي را به دولت ايران بدهد که سزاوار دريافت آن است.
درخشش: اتحاد عليه ايران هسته اي به سرمايه گذاران در باره خطرات سرمايه گذاري در ايران هشدار داده است. در اين مورد چه اطلاعي از آنها داريد؟ اين سرمايه گذاران واکنشي نشان داده اند؟
ليبرمن: باز هم مي گويم که بايد سرمايه گذاران و تجار آمريکايي، اروپايي و آسيايي را مطلع کرد که معامله با ايران هنوز پرخطر است. پرخطر است چون هنوز تحريمها بطور کامل برداشته نشده اند، و مسائل حقوق بشر و تروريسم نيز وجود دارد.
ديگر اينکه از يک سال پيش که توافق هسته اي امضا شد خيلي چيزها عوض شده. ترامپ انتخاب شده است؛ و ممکن است اقداماتي را انجام دهد که ما را از توافق هسته اي خارج کند.
بنابراين وظيفه شهروندي به ما مي گويد که سازمانها و مؤسسات بازرگاني را مجاب کنيم که حمايت از رژيمي که مخالفان سياسي خود را مي کشد درست نيست. علاوه براين، مشتريها هم راضي نخواهند بود.
نظرخواهي ها نشان مي دهد که مردم آمريکا تهديد رژيم ايران را بيش از هر دشمن ديگري تلقي مي کنند که حتي از کره شمالي و چين هم بدتر است، و تنها سازمانهايي که وحشت مردم از آنها بيشتر از ايران است داعش و القاعده است. در نظرخواهيها ۶۰ درصد از مردم آمريکا گفته اند کالاها و خدمات را از شرکتهايي که با ايران معامله دارند نمي خرند؛ چون ايران را دشمن خود مي دانند.
درخشش: در مورد معامله بوئينگ مي خواهم سوال کنم. که آيا اين معامله بکلي بهم خورده و آيا فکر نمي کنيد در اين صورت ممکن است يک معامله چندين ميليارد دلاري همراه با دهها هزار شغل در آمريکا از دست برود؟ و نگران نيستيد که اين گونه هشدار ها ممکن است به رقباي اروپايي کمک کند و به شرکتهايي مثل بوئينگ آسيب برساند؟
ليبرمن: گاهي يک شرکت يا کشوري تشخيص مي دهد که اصول اخلاقي مهمتر از سود مالي و درآمد است. در اين مورد بوئينگ مي گويد ايران اير يک شرکت هواپيمايي تجارتي است؛ ولي ما مي دانيم که ايران اير سربازان سپاه پاسداران و سلاح و تجهيزات نظامي به سوريه مي برد تا در جنگي ويرانگر بکار گرفته شوند. من کسي هستم که در انتخابات اخير آمريکا از هيلاري کلينتون حمايت کردم؛ ولي انتخاب ترامپ وضعيت را نسبت به دوره اوباما يک دنيا عوض کرده است. بنابراين به نظر من بوئينگ از اينکه با ايران معامله نکند سود خواهد برد، چون معامله با ايران شرکت بوئينگ را بي اعتبار مي کند و باعث مي شود که ديگران در معامله با آن ترديد کنند.
درخشش: مسلما برنامه موشکي ايران يکي از موارد نگراني است. حسن روحاني رئيس جمهوري ايران در جريان مناظرات انتخاباتي اش از سپاه پاسداران براي قدرت نمائي در مورد موشک هاي بالستيک انتقاد کرده اما همين آقاي روحاني بود که يک ماه پيش گفته بود ايران براي ادامه برنامه موشکي خود از هيچکس اجازه نمي گيرد. بنظر شما اين اظهارات چه مفهومي دارد؟ آيا بدان معناست که اگر برنامه موشکي بي سر و صدا اجرا شود مانعي نخواهد داشت؟
ليبرمن: حقيقت اين است که قطعنامه هاي سازمان ملل ايران را از انجام آزمايشهاي موشکي منع مي کند. مفاد اين قطعنامه ها در کل توافقنامه هسته اي لحاظ شده است. فکر مي کنم ايران از زمان امضاي توافق هسته اي تاکنون ۱۴ بار آزمايش موشکي داشته است. پس چرا روحاني در مناظره اخير خود اين مطلب را گفته است؟ به نظر من شايد اين نوعي سياست بازي است
درخشش: به اسراييل اشاره کرديد. براي شما آيا جاي تعجب نيست که ايران پس از اجرايي شدن توافق هسته اي، همچنان سياست ضد اسراييلي اش، و ادامۀ انکار هولوکاست را دنبال مي کند؟ فکر مي کنيد واقعا ايران انتظار دارد با ادامۀ اين گونه سياستها و ضمن اينکه به ايرانيان هم اجازه ديدار از اسراييل را هم نمي دهد، بتواند مجددا به جامعه بين المللي بپيوندد؟
ليبرمن: اين نکته بسيار مهمي است. ادامه خصومت دولت ايران عليه اسراييل مصداق ديگري است که نشان مي دهد که حتي پس از امضاي توافقنامه هسته اي هيچ چيز عوض نشده است. واکنش من مأيوسانه است ولي تعجب آور نيست. اين نوع موضع گيريها نسبت به اسراييل و انکار هولوکاست موجب مي شود که ايران در جامعه جهاني هر چه کمتر مورد قبول و قابل اعتماد شود؛ و مايه تعجب است که رژيمهايي مثل روسيه با ايران معامله مي کنند.
اين موضع کمي طنز آميز و مسخره بنظر مي رسد که ايران و اسراييل طي سالها، و پيش از آن طي قرنها با ملت يهود روابط حسنه داشته که به سود هر دو ملت بوده است، ولي مادام که اين رژيم افراط گرا بر سرکار است اين نوع حسن رابطه برقرار نخواهد شد ».