۱۳۹۶ خرداد ۳, چهارشنبه

پوليتيکو - رئيس جمهور ايران يک اصلاح طلب نيست او يک زمينه ساز و کمک کننده است

سايت پوليتيکو ۱/۳/۹۶ : « به قلم ري تکيه (حسيب صباغ کارشناس ارشد در شوراي روابط خارجي) – حسن روحاني رئيس جمهور جديدا انتخاب شده ايران يک تربيت شده نظام جمهوري اسلامي است.. با اين وجود کمپين سياسي براندازانه روحاني ممکن است آخرين آسيب را به جمهوري اسلامي وارد کند.


طي پروسه رسيدن به رياست جمهوري او نوري بر گذشته تاريک اين رژيم انداخت و وعده هايي عالي ارائه داد که نه توان و نه قصد تحقق آنها را دارد. کمپين انتخاباتي روحاني دلالان قدرت رژيم را بيگانه ساخت و دوره رياست او بطور بديهي حاميانش را نااميد خواهد کرد. رياست جمهوري روحاني يکبار ديگر به مردم ايران يادآور شد که دولت تئوکراتيک نمي تواند خودش را رفرم کند.
روحاني در يکي از تجمعاتش، ابراهيم رئيسي رقيب محافظه کارش را مورد حمله قرار داد و گفت مردم به آنها که طي 38سال فقط زندان کردند و اعدام کردند نه خواهند گفت. اين يکي از بحث انگيزترين اعمال اين رژيم بود که روحاني تلويحا به آن اشاره کرد.
در تابستان 1988 رهبر مسن جمهوري اسلامي خميني در يکي از اقدامات تلافي جويانه اش عليه مخالفان سکولارش، دستور اعدام دستجمعي هزاران زنداني سياسي را داد. براي انجام اين اعدامها قضاييه رژيم کميسيون مرگ تشکيل داد. رئيسي وقتي شناخته شد که عضو اين کميسيون مرگ شده بود که هزاران زنداني را با با يک حکم کوتاه به جوخه اعدام سپرد. عمده قربانيان از يک دفن درست محروم شدند و اجسادشان در گورهاي جمعي مخفي دفن شدند. در قاموس بيرحمانه جمهوري اسلامي اين گورها را قبرستان لعنت آباد خوانده شده است. نسل کشي زندانيان توسط دو مقام رژيم نظارت شد علي خامنه اي رئيس جمهور وقت و رئيس مجلس وقت هاشمي رفسنجاني. روحاني هم بعنوان نماينده مجلس وقت بخوبي نسبت به آنچه در زندانهاي ايران مي گذشت مطلع بود. روحاني طي 3 دهه گذشته سکوت اختيار کرده بود و رژيم تلاش کرده بود گذشته او را سفيدسازي کند و به اين منظور، براي همه تابو کرد تا بطور علني به اين واقعه اشاره نکنند.
آن تابستان وحشي و ديوانه در حافظه جمعي ذخيره شده و دست نخورده باقي ماند. روحاني با پرده برداشتن از اين واقعه، روحاني مشروعيت اصلي دولت تئوکراتيک را به چالش گرفت دولتي که بر مذهبي بودنش و نگرانيش در امر اجراي عدالت، مصر است.
خامنه اي و قشر حاکم که در قتل عام 1988دست داشته اند بعيد است که بسادگي فرصت طلبي اين رئيس جمهور جديدا انتخاب شده را ببخشند. نه تنها روحاني نسبت به اين واقع مطلع بوده بلکه متحد سياسي او و وزير دادگستري فعلي او مصطفي پورمحمدي يکي از قضات پروپاقرص تر در کميسيون مرگ بود. در سراسر کمپين انتخاباتي روحاني بطور زيرکانه يي در برابر جمعيت، نيروهاي امنيتي رژيم را مورد انتقاد قرار داد و هشدار داد که کساني از شما که زبانها مي بريديد و دهانها مي دوختيد. وي همچنين گفت کساني از شما که طي سالهاي گذشته فقط کلمه لعنت را بکار مي برديد و قلم را ممنوع کردير و عکسها را منع کرديد.
روحاني در اين رابطه گفت خواهشا حتي کلمه آزادي را به زبان نياوريد چون آزادي شرم مي کند..
روحاني به يکباره لحن نارضايتي اتخاذ کرد و خود را بعنوان يک منتقد نظام نشان داد. برخلاف آمريکا، در ايران يک دولت عميق هم وجود دارد که ساختارش دست نخورده است و تمامي نهادهاي دست اندر کار و سپاه تحت کنترل خامنه اي هستند که کنترل بر عمده اقتصاد ايران را هم در دست دارند.. بعنوان يک سياستمدار که چند دهه بعنوان دبير شوراي امنيت ملي خدمت کرده از نزديک دست اندر کار ماشين ترور رژيم بوده است.. پرزيدنت ترامپ طي سخنانش در عربستان حول ضرورت مقابله با ايران و منزوي ساختن آن صحبت کرد.. بحث با ايران ديگر نه بر سر اعمال محدوديتهايي بر ذخاير اورانيوم غني شده بلکه حول فرسودن بنيانهاي بي ثبات جمهوري اسلامي است. چنين کاري يک سياست با ديسيپلين در قدرت و در لفظ آمريکا را ايجاب مي کند.. تيم ترامپ بايستي حقوق بشر و رنج مخالفان اين رژيم را يکي از بالاترين اولويتهاي خود قرار بدهد.. در رياض رکس تيلرسون وزيرخارجه آمريکا رگباري از آنچه براي يک کمپين غيرقانوني کردن رژيم تئوکراتيک لازم بود را ارائه کرد.. انقلاب 1979 در ايران حالا فرسوده شده است و نه نيازهاي مادي و نه آرمانهاي سياسي حاميانش را برآورده ساخته است. رژيم تئوکراتيک بر حرکت به سمت زباله دان تاريخ مصر است و تنها سوال باقي اين است که آيا آمريکا اين حرکت را مي تواند تسريع کند؟