۱۳۹۶ اردیبهشت ۱۲, سه‌شنبه

بيانيه عمومي عفو بين الملل ـ ايران: اعضاي اتحاديه هاي کارگري را آزاد کنيد و حقوق کارگران را رعايت کنيد

بيانيه عمومي عفو بين الملل ـ ايران: اعضاي اتحاديه هاي کارگري را آزاد کنيد و حقوق کارگران را رعايت کنيد
سايت عفو بين الملل ۱۰/۲/۹۶ : « عفو بين الملل امروز در شب روز جهاني کارگر اول مي گفت، تعدادي اعضاي اتحاديه هاي کارگري در زندان هستند در حالي که بسياري ديگر با احکام زندان تا 10سال فقط براي فعاليتهاي صلح آميز اتحاديه کارگريشان مواجه هستند.
عفو بين الملل فراخوان خود را به مقامات ايراني تجديد ميکند که فورا و بدون قيد و شرط آن زندانياني که براي کار صلح آميز اتحاديه کارگريشان زنداني کرده را آزاد کند، و احکام زندان سنگين که به ديگران براي دلايل مشابه داده شده را باطل کند. مسئولين بايد ممنوعيت سرکوبگرانه و غير قانوني بر روي اتحاديه کارگري مستقل را بردارد و به کارگران اجازه دهد تا تجمعات صلح آميز را برگزار کنند از جمله در روز جهاني کارگر، و براي اجراي حقشان براي تشکيل و عضويت در اتحاديه کارگري مستقل براي بهبود بخشيدن به وضعيت زندگيشان که آنها بطور فزاينده اي وخيم و با فقر توصيف ميکنند.
.. اين مردان همه به احکام زندان سنگين از 5 تا 11سال، بعد از دادگاههاي به شدت ناعادلانه در برابر دادگاههاي انقلاب به اتهامات جعلي امنيت ملي مانند ”تجمع و تباني براي ارتکاب به جرائم بر عليه امنيت ملي“ ، ”پخش تبليغ بر عليه نظام“ ، ”بر هم زدن نظم عمومي“ و ”تشکيل يک گروه با هدف بر هم زدن امنيت ملي“ محکوم شدند. اغلب آنها با وثيقه آزاد شدند بر اساس نتيجه استينافشان؛ در اکتبر 2014 به رضا شهابي مرخصي درماني داده شد بعد از اينکه وي 4سال در زندان سپري کرد ولي اخيرا دوباره به زندان احضار شد. احکام دادگاه اين مردان بصورت فاحشي ميزاني که دادگاههاي ايران به فعاليتهاي صلح آميز اتحاديه هاي کارگري بعنوان ”مدرک“ براي ”اقدامات بر عليه امنيت ملي“ و ”تبليغات ضدانقلابي“ استناد ميکنند را فاش ميکند. اين فعاليتهاي شامل: سازماندهي تجمع صلح آميز از جمله در روز جهاني کارگر؛ حضور در اعتراضات صلح آميز بر عليه حقوق پايين و انتشار عکسهايشان در شبکه؛ دريافت دعوتها براي حضور در نشستهاي بين المللي اتحاديه هاي کارگري؛ امضاء بيانيه هايي در حمايت از حقوق اتحاديه هاي کارگري؛ و امضا گيري براي بدست آوردن افزايش حقوق مينيمم ملي.