۱۴۰۰ اسفند ۱۶, دوشنبه

جنگ اوکراین؛ آمریکا مسکو را به استخدام پیکارجویان سوری متهم کرد


جنگ در اوکراین در حالی دوازدهمین روز خود را پشت سر می‌گذارد که با پیشرفت تحولات در میدان نبرد و تاکید مسکو بر دستیابی به اهداف تعیین شده، امید‌ها برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک این بحران روز به روز کم‌رنگ‌تر می‌شود.

تلاش جامعه بین‌الملل برای ایجاد یک دالان امن جهت خروج غیرنظیامان از مناطق تحت محاصره، بمباران مناطق مسکونی و وخامت وضعیت انسانی، نگرانی‌ها نسبت به ادامه بحران را تشدید کرده است.

هشدار برخی کشورها و نیز نهاد‌های حقوقی نسبت به نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی و انجام «جنایات جنگی» درجریان تهاجم نظامی ارتش روسیه به خاک اوکراین به نگرانی‌های موجود افزوده است.

آخرین تحولات و خبر‌های مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در روز دوشنبه هفتم مارس ۲۰۲۲ را در این گزارش دنبال کنید.

کره جنوبی ازقطع مبادلات بانکی با روسیه خبر داد

وزارت امور خارجه کره‌جنوبی اعلام کرد که این کشور مبادلات خود را با بانک‌های روسی در پی تهاجم نظامی اخیر به خاک اوکراین قطع می‌کند.

این تصمیم به نشانه همسویی با تحریم‌های فراگیر غرب علیه روسیه اتخاذ شده و بخش‌های کلیدی اقتصاد این کشور را هدف قرار گرفته و انتظار می‌رود طی روز‌های آینده به بخش نفت و انرژی نیز گسترش یابد.

درخواست استرالیا از چین برای پایان دادن به حمایت ضمنی از جنگ

نخست وزیر اسکاتلند روز دوشنبه از چین خواست ضمن محکوم کردن حمله نظامی روسیه به اوکراین به حمایت سیاسی و اقتصادی خود از جنگ پایان دهد.

اسکات موریسون در گفتگو با یک اندیشکده سیاست خارجی مستقر در اوکراین، تاکید کرد: «هیچ کشوری در حال حاضر به اندازه چین بر تهاجم خشونت آمیز روسیه به اوکراین تأثیری نخواهد داشت.»

وی در ادامه با اشاره به این نکته که «بحران کنونی در اروپا» پکن را در «وقت انتخاب» قرار داده، افزود: چین در این مقطع از تاریخ باید نشان دهد که در عمل نسبت به تعهد خود در قبال صلح جهانی و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها پایبند است.

ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، روسای جمهوری روسیه و چین چند روز پیش از آغاز جنگ در اوکراین در پکن با یکدیگر ملاقات و بر تقویت «بی حد و مرز» دوستی میان دو کشور تاکید کردند.

کرملین: چند دالان بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان باز شده است

ارتش روسیه روز دوشنبه از ایجاد چند کریدور بشردوستانه و برقراری آتش‌بس محلی برای تخلیه غیرنظامیان از شهرهای خارکیف، کی‌يف، ماریوپل و سومی خبر داد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای با اعلام برقراری «وضعیت سکوت» از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه هفتم مارس که به نظر می‌آید آتش بس اشاره داشته باشد، یادآور شد که همزمان چند کریدور بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان باز شده است.

در این بیانیه آمده است که این تصمیم پس از «درخواست شخصی» امانوئل ماکرون در تماس تلفنی یکشنبه شب وی با ولادیمیر پوتین گرفته شده است.

ارتش روسیه در حالی از توقف حملات و بازکردن دالان‌های انسانی برای تخلیه غیرنظامیان از برخی شهرهای بزرگ اوکراین خبر داده که دور سوم مذاکرات میان دو طرف درگیر در مخاصمه قرار است امروز دوشنبه برگزار شود

تلاش برای تخلیه غیرنظامیان از بندر محاصره شده ماریوپل در جنوب شرق اوکراین طی روز‌های اخیر با شکست مواجه شد و دو طرف یکدیگر را نقض شرایط تخلیه و از سرگیری حملات متهم کردند.

واشنگتن مسکو را به استخدام پیکارجویان سوری متهم کرد

مقامات آمریکایی مدعی شده‌اند که مسکو به تازگی شماری از پیکارجویان سوری را در جنگ اوکراین به خدمت گرفته است.

وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرده است که این نیروها برای جنگ‌‌های چریکی شهری در اوکراین استخدام شده‌اند.

در این گزارش به نقل از چهار مقام آمریکایی آمده است که مسکو انتظار چنین مقاومتی را پیش از حمله نظامی به خاک اوکراین نداشت و طی روزهای اخیر شروع به جذب پیکارجویان سوری برای استفاده در نبردهای شهری کرده است.

در این گزارش بدون ارائه جزئیات بیشتر تاکید شده است که برخی از جنگجویان سوری در حال حاضر در روسیه هستند و برای پیوستن به جنگ در اوکراین آماده می شوند.

روسیه مسیرهایی را برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به اوکراین باز خواهد کرد

ارتش روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که مسیرهایی را برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به اوکراین باز خواهد کرد.

هنوز تعداد و محل دقیق این مسیرها مشخص نشده است اما ارتش روسیه می‌گوید از «چندین معبر» امکان رساندن کمک‌های بشردوستانه فراهم خواهند شد.

به گزارش رسانه‌های روسیه این اقدام در پی درخواست امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه انجام می‌شود.