۱۴۰۰ اسفند ۱۶, دوشنبه

خطیب‌زاده: منتظر جزئیات درخواست روسیه‌ برای تضمین در مذاکرات وین


سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران دراظهاراتی گفتکه کشورشازمجاری  دیپلماتیک منتظر شنیدن جزییات درخواست روسیه برای دریافت تضمین ازآمریکا» در مذاکرات احیای «برجام» است.

به گزارش خبرگزاری «ایرنا»، خطیب‌زاده، در نشست خبری دوشنبه 7 مارس، رویکرد روسیه در مذاکرات را «سازنده» خواند و گفت: «گفت‌وگوهای وین در مسیر خود در حال پیگیری است.»

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، شنبه 5 مارس، گفته بود، کشورش خواهان تضمینی است که بر مبنای آن، تحریم‌ها علیه روسیه تاثیری بر همکاری مسکو با تهران نمی‌گذارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران، خبرهای منتشر شده درباره احتمال خروج روسیه از «برجام» را «گمانه‌زنی رسانه‌ای» عنوان کرد و گفت ایران منتظر دریافت جزئیات درخواست روسیه است.

چین نیز در روزهای گذشته با تکرار درخواست روسیه، خواستار تضمین کتبی آمریکا شده تا شرکت‌‌های آن کشور به‌خاطر همکاری با ایران از تحریم‌های واشینگتن مصون بمانند.

خطیب‌زاده در این نشست خبری به پرسش‌ها درباره جزئیات درخواست چین پاسخی نداد و گفت: «آنچه را در پشت درهای بسته در وین رخ می‌دهد، اینجا بیان نمی‌کنم».

درخواست‌های چین و روسیه در حالی انجام می‌شود که ایران پیشتر اعلام کرده بود، 98 درصد پیش‌نویس نهایی توافق هسته‌ای تهیه شده و مذاکره درباره 2 درصد موارد محدود باقی‌مانده ادامه دارد.

رسانه‌های بین‌المللی شروط روسیه برای احیای «برجام» را «پرتاب نارنجک» در مذاکرات اتمی وین توصیف کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز یک‌شنبه 6 مارس، در مصاحبه با شبکه «‌سی‌بی‌اس» اعلام کرد که تحریم‌ها علیه روسیه هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای با ایران ندارد.

خبرگزاری «رویترز»، پیشتر به نقل از یک دیپلمات ایرانی که حاضر نشد نامش فاش شود، سخنان لاوروف را «غیرسازنده» عنوان کرده بود و گفت که «روس‌ها از دو روز پیش این خواسته را روی میز گذاشته بودند.»

دیپلمات‌های کشورهای حاضر در مذاکرات وین در هفته گذشته از نزدیک بودن به توافق خبر داده‌اند. هر چند که گفته‌اند «چند اختلاف اساسی» همچنان باقی است.

سفر گروسی به تهران

سخنگوی وزارت خارجه ایران در بخش دیگری از این نشست در خصوص سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت که این سفر «در چارچوب توافقات فنی» بود و قرار شد همکاری‌های جامع فنی و چند مرحله‌ای انجام شود و به سوالات آژانس طی یکی دو ماه آینده پاسخ داده شود.

گروسی پس از دیدار از تهران گفت، در صورتی که ایران و آژانس درباره «مسائل پادمانی» به نتیجه نرسند، توافق درباره «برجام» دشوار خواهد بود.

«نور نیوز»، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ایران نیز در توییتی با ارزیابی سفر رافائل گروسی به ایران نوشت، تعامل ایران با آژانس و کشورهای غربی در آینده، به «اجرای درست بیانیه مشترک و تحولات آتی در مسیر اقدامات پیشِ‌رو بستگی دارد.»

به‌دنبال سفر گروسی به ایران و دیدار با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی این کشور، بیانیه‌ای مشترک پس از این دیدار منتشر شد که بر اساس آن، تهران متعهد شده است تا 20 مارس (دو هفته دیگر) درباره آثار اورانیوم کشف‌شده در سه مرکز هسته‌ای اعلام‌نشده خود به آژانس توضیح مکتوب ارائه دهد.

به گفته نور نیوز، پذیرش همزمان نظارت‌های برجامی و ادامه روند پیگیری‌های قبلی درباره پرونده آثار اورانیوم کشف‌شده در این کشور برای تهران «قابل انجام نیست‌.»

مقامات جمهوری اسلامی پیشتر از مذاکره‌کنندگان غربی در وین خواسته‌بودند از آژانس بخواهند موضوع چند سایت که در آنها اورانیوم با منشا فعالیت انسانی پیدا شده را مختومه اعلام شود.

گروسی پیشتر تصریح کرده بود، او و هیچ مقام دیگری در آژانس نمی‌توانند پرونده آثار اورانیوم کشف‌شده در ایران را بدون رسیدگی کامل و دستیابی به حقیقت، مختومه اعلام کنند.