۱۴۰۰ اسفند ۱۷, سه‌شنبه

حمید نوری در دادگاه گفت تمام اظهارات رئیسی درباره اعدام‌های 67 را تایید می‌کند


براساس مدارکی که دراین دادگاه ارائه شد،«فتوای مرگ» روح‌الله خمینی تنها مربوط به دوزندان گوهردشت کرج واوین نبوده بلکه خمینی این حکم را خطاب به تمام قضات در شهرهای دیگر نیز نوشته است

هفتاد و یکمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت کرج و از متهمان اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در ایران، سه‌شنبه 8 مارس در دادگاه جرایم جنگی استکهلم سوئد برگزار شد.

در این جلسه از دادگاه، حمید نوری به دومین دور از دفاعیات خود پرداخت.

کنت لوئیس، وکیل «سازمان مجاهدین خلق» در آغاز این دادگاه به ارائه مدارک و شواهد جدیدی مبنی بر وقوع کشتار اعدام‌های دسته‌جمعی در تابستان سال 67 پرداخت.

مدارک جدید لوئیس شامل تعدادی مقاله و فایل‌های صوتی بود که پیش از این در اختیار نوری قرار گرفته بود.

از جمله این مدارک، «فتوای خمینی» بود که بر اساس آن، روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، تمام اعضای سازمان مجاهدین خلق را «محارب و مفسد فی الارض» نامیده بود.

لوئیس برای تأیید اصالت این برگه، به متنی از عبدالکریم موسوی، رئیس سابق دیوان عالی ایران و کتاب حسینعلی منتظری، قائم‌مقام پیشین رهبر این کشور استناد کرد.

بر اساس «فتوای خمینی»، هر کس در هر مرحله‌ای به حمایت از مجاهدین ادامه بدهد، «مجازتش اعدام است.»

بر اساس مدارکی که در این دادگاه ارائه شد، فتوای خمینی تنها مربوط به دو زندان گوهردشت کرج و اوین نبوده بلکه خمینی این حکم را خطاب به تمام قضات این کشور نوشته است.

به گفته لویس، نامه منتظری در همین زمینه، بیانگر نگرانی قاضی‌ها در شهرهای دیگر، درباره چگونگی اجرای حکم اعدام زندانیان مجاهدین است.

نوری، در دادگاه گفت فرمان خمینی درباره اعدام‌های 67 را «نه تایید و نه رد» می‌کند.

در این دادگاه همچنین صدایی از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران منتشر شد که او در مصاحبه‌ای با اشاره به وقایع دهه 60 اذعان می‌کند: «امام کشور را از لوث وجود منافقین پاک کرد.»

حمید نوری در اظهارنظری متناقض با گذشته گفت، اگر اظهارنظر مقامات ایران مانند ابراهیم رئیسی و محمود هاشمی شاهرودی، رئیس پیشین قوه قضائیه، بیانگر اصالت این فتوا است، او نیز آن را تائید می‌کند.

نوری در مورد اظهارنظر رئیسی درباره زندانیان مجاهدین خلق تصریح کرد: «رئیس‌جمهور محبوب ایران چون در این مورد اظهارنظر کردند من حرف‌های ایشان را تایید می‌کنم.»

او تاکید کرد: «تمام اظهارنظر‌های رئیسی درباره اعدام‌های تابستان سال 1367 را صد در صد تایید می‌کنم.»

جنایت علیه بشریت

حمید نوری، 9 نوامبر 2019، در فرودگاه «آرلاندا»ی استکهلم با حکم دادستان سوئد و به اتهام مشارکت در «کشتار دسته‌جمعی» بازداشت شد.

کیفرخواست صادره علیه نوری از طرف بخش دادستان کشوری سوئد علیه جرایم بین‌المللی و جنایت‌های سازمان‌یافته و به‌طور خاص از سوی کریستینا لیندهوف کارلسون، صادر و به مقامات قضایی سوئد ابلاغ شد.

در این پرونده حدود 40 شاکی و 60 شاهد که در تابستان سال 1367 هجری شمسی در زندان گوهردشت محبوس بودند، حضور دارند.

بر اساس آمارهای غیررسمی، بیش از 6000 نفر که اکثراً از اعضا و هواداران «سازمان مجاهدین خلق» بودند، در جریان اعدام‌های سال 1367 به دستور خمینی، بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، اعدام شدند. اما سازمان مجاهدين می‌گوید این تعداد «30 هزار» زندانی سیاسی بوده که دست‌کم 90 درصد آن‌ها از طرفداران این سازمان بوده‌اند.

بازماندگان و خانواده‌های کشته‌شدگان امیدوارند دادگاه نوری نقطه‌ای برای آغاز رسیدگی بین‌المللی به کشتارهای دهه 60 به خصوص کشتار تابستان 67 و مجازات عاملان و آمران آن باشد.