۱۴۰۱ فروردین ۵, جمعه

مدیر شرکت «بلک‌ راک»: جنگ اوکراین نقطه پایان پدیده «جهانی شدن» است


لاری فینک، مدیرعامل ورئیس شرکت«بلک راک»،بزرگترین شرکت مدیریت سرمایه و دارایی در جهان، تاکید دارد که حمله روسیه به اوکراین، نظم جهانی را که از پایان جنگ سرد برقرار بود، بر هم زد.

او در پیام خود به سهامداران این شرکت افزود: «تهاجم روسیه به اوکراین، نقطه پایانی بر پدیده «جهانی‌شدن» است که در سه دهه گذشته شاهد آن بودیم. این امر باعث شده بسیاری از جوامع و مردم، احساس انزوا کرده و رویکرد ملی‌گرایانه را در میان بسیاری از مردم تشدید کرد.»

بر اساس گزارش شبکه «سی ان بی سی» که «العربیه» هم از آن مطلع شد، فینک بر این باور است که این امر، باعث تشدید اختلال «دو قطبی» و رفتار افراط‌گریانه شده که امروزه در سراسر جهان مشاهده می‌شود.

فینک، که شرکت او بر چرخه مالی بیش از ۱۰ تریلیون دلار نظارت دارد، گفت که کشورها و دولت‌ها دست در دست هم، «جنگی اقتصادی» را علیه روسیه به راه انداختند. او در این رابطه به تصمیم شرکت «بلک راک» برای تعلیق خرید هر گونه اوراق بهادار روسیه، در مراکز فعال یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری خود اشاره کرد.

فینک به پرسش‌های بسیاری از کارشناسان و مشتریان شرکت خود در مورد محروم کردن روسیه از سرمایه جهانی اشاره داشت که گواه دیگری بر وجود رویکردهای ناسیونالیستی حتی در میان متخصصان و طرف‌های ذینفع از روند «جهانی شدن» است.

فینک در اثبات دیدگاه خود نوشت که در اوایل دهه ۱۹۹۰ با خروج جهان از جنگ سرد، ورود روسیه در سیستم مالی جهانی مورد استقبال قرار گرفت و این کشور به بازارهای سرمایه جهانی دسترسی پیدا کرد. گسترش روند «جهانی شدن»، نیز به روند تجارت بین‌المللی سرعت بخشید و بازارهای سرمایه جهانی را توسعه داد و منجر به افزایش رشد اقتصادی شد.

او افزود که در طول ۳۴ سال گذشته، شرکت «بلک راک» یکی از بزرگترین طرف‌های ذی‌نفع از ظهور پدیده «جهانی شدن» و رشد بازارهای سرمایه بوده که نیاز به مدیریت دارایی‌ها بر مبنای فناوری نوین را تشدید کرد.

او گفت که همچنان به طور بلند مدت به فواید جهانی شدن و قدرت بازارهای سرمایه جهان و این‌که دسترسی به بازارهای سرمایه‌ جهانی می‌تواند به شرکت‌ها در تامین مالی جهت رشد و به کشورها به‌منظور توسعه اقتصادی و ایجاد تجربه رفاه مالی برای تعدادی بیشتری از مردم جهان کمک کند، باورمند است.

شایان ذکر است که «بلک راک»، بزرگ‌ترین شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری در سراسر جهان است. این شرکت در درجه اول، خدمات خود را به سرمایه‌گذاران نهادی، واسطه‌ای و فردی مانند طرح‌های بازنشستگی شرکتی، اتحادیه‌ها، شرکت‌های بیمه، صندوق‌های مشترک شخص ثالث، اوقاف، مؤسسات عمومی، دولت‌ها، بنیادها، موسسات خیریه، صندوق‌های مالی دولتی، موسسات رسمی و بانک‌ها ارائه می‌دهد.