۱۴۰۱ فروردین ۱۱, پنجشنبه

آنکارا از احتمال دیدار وزرای خارجه روسیه و اوکراین خبر داد


 وزیر خارجه ترکیه: نشست در سطوح بالاتر دست‌کم در سطح وزرای خارجه، ظرف یک یا دو هفته، محتمل است اما ممکن نیست زودتر از این زمان برگزار شود

ترکیه می‌گوید، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، احتمالا ظرف یک یا دو هفته آینده با همتای اوکراینی خود، دیمیترو کولبا، برای گفت‌وگو در سطوح بالاتر دیدار می‌کند تا راه حلی برای منازعه جاری میان دو کشور بیابند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، پنج‌شنبه، 31 مارس، در مصاحبه‌ای تلویزیونی، گفت: «نشست در سطوح بالاتر، دست‌کم در سطح وزرای خارجه، ظرف یک یا دو هفته، محتمل است اما ممکن نیست زودتر از این زمان برگزار شود».

فاقد نتایج میدانی

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، چاووش اوغلو در عین حال با انتقاد از مسکو و کی‌یف، مسئولیت عدم اجرای هرگونه اقدام میدانی تا این لحظه را بر دوش آن‌ها نهاد و تاکید کرد که نتایج مذاکرات استانبول میان طرفین، در عرصه میدانی به اجرا گذاشته نشد.

او همچنین تاکید کرد که دو کشور از نیروهای خارجی و «مزدوران»، برای جنگ در خاک اوکراین استفاده کردند.

شروط مسکو

همزمان، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که لاوروف از دیدار با همتای اوکراینی خود در صورتی که مذاکرات «واقع‌بینانه» و «معنادار» باشد، خودداری نخواهد کرد.

مذاکراتی که سه‌شنبه گذشته به مدت چهار ساعت در یکی از کاخ‌های ریاست‌جمهوری استانبول میان دو هیئت روسیه و اوکراین صورت گرفت، بر آتش‌بس همه‌جانبه، تضمین‌های امنیتی درخواستی اوکراین و همچنین موضوع بی‌طرفی و پیوستن کی‌یف به ناتو، وضعیت کریمه و لزوم تدوین پیش‌نویس توافق نهایی در نشست سران میان زلنسکی و پوتین، متمرکز بود.

مسکو تأکید کرد که ضمانت‌های امنیتی در مورد مناطق کریمه و دونباس (در شرق اوکراین) اعمال نمی‌شود.

مسکو همچنین اعلام کرد که با پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا و نه ناتو، مخالفتی ندارد.

مذاکرات مجازی از اول آوریل

شایان ذکر است که دیوید آراخامیا، مذاکره کننده ارشد اوکراینی، پیشتر اعلام کرده بود که پس از پیام‌های ضد و نقیض طرفین درباره نتایج مذاکرات استانبول، مذاکرات صلح میان دو کشور از اول آوریل به‌صورت مجازی از سر گرفته خواهد شد.

دو کشور پیشتر، 4 دور گفت‌وگو را با هدف دستیابی به راه حلی برای پایان دادن به درگیری که پنجشنبه وارد سی و ششمین روز خود شد، برگزار کرده بودند. آخرین دور این مذاکرات از طریق ارتباط ویدئویی، بیش از دو هفته به طول انجامید.

پیش از آن، دو نشست رودر رو در مرز بلاروس و همچنین در مرز لهستان برگزار شد. با این حال، هیچ یک از این گفت‌وگوها که چهار روز پس از عملیات نظامی دشوار و پیچیده روسیه (28 فوریه) آغاز شد، تا این لحظه به راه حلی برای پایان دادن به منازعه نرسیده است.

در حالی که مسکو به اعلام «بی‌طرفی» همسایه غربی و خلع سلاح تسلیحات هسته‌ای یا هرگونه تسلیحات تهدید کننده خود و همچنین عدم پیوستن کی‌یف به ناتو پایبند است، کی‌یف همچنان خواستار تمامیت ارضی و تضمین‌های امنیتی است که از بروز درگیری یا وقوع حمله روسیه در آینده جلوگیری کند.