۱۴۰۰ اسفند ۱۷, سه‌شنبه

بایدن ممنوعیت کامل واردات نفت و گاز روسیه به آمریکا را اعلام کرد


در پی اعلام تحریم کامل واردات نفت از روسیه به آمریکا از سوی بایدن، قیمت نفت برنت به بیش از 132 دلار در هر بشکه افزایش یافت

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه تشدید فشارها و تحریم‌ها علیه مسکو به‌دنبال تهاجم پوتین به اوکراین، واردات نفت و گاز از روسیه به ایالات متحده را ممنوع اعلام کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، سه‌شنبه 8 مارس، در نطق تلویزیونی خود از کاخ سفید گفت: «من امروز اعلام می‌کنم که ایالات متحده، شریان اصلی اقتصاد روسیه را هدف قرار می‌دهد.»

او افزود: «واردات نفت، گاز و انرژی از روسیه را ممنوع می‌کنیم. این بدان معناست که نفت روسیه دیگر در بنادر آمریکا پذیرفته نخواهد شد و مردم آمریکا، ضربه قدرتمند دیگری به ماشین جنگی پوتین وارد خواهند کرد.»

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد: «این اقدام در راستای وارد آوردن ضربه دردناک بیشتر به پوتین انجام گرفته است.»

بایدن با تاکید بر این که تصمیم به ممنوعیت واردات نفت از روسیه، با هماهنگی شماری از شرکای آمریکا اتخاذ شده است، خطاب به مردم آمریکا گفت که با تحریم نفت روسیه، قیمت بنزین افزایش خواهد یافت.

جو بایدن گفت که درک می‌کند که کشورهای اروپایی شاید در موقعیتی نباشند که این تحریم‌ها را اعمال کنند اما این تصمیم با رضایت و مشورت با آنان گرفته شده است. او ضمن اشاره به این که قیمت‌ها با این تصمیم بالا خواهد رفت، گفت: «ما باید روشن کنیم که هزینه جنگ پوتین را نمی‌پردازیم.»

رئیس جمهوری آمریکا بر تلاش برای تعدیل قیمت جهانی نفت و گاز و آزادسازی برخی از ذخایر نفتی آمریکا تاکید کرد.

بایدن همچنین گفت:«درک می‌کنیم جنگ پوتین در اوکراین قیمت انرژی را بالا می‌برد اما این نباید باعث منفعت‌طلبی و طمع بیشتر شرکت‌های انرژی بشود. ما این را تحمل نخواهیم کرد.»

او خاطرنشان کرد که این بحران یادآور آن است که باید اقتصاد خود را در زمینه انرژی خودکفا کنیم و به سمت سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های پاک برویم. در این صورت دیگر کسی نباید نگران افزایش قیمت بنزین شود.

بایدن در زمینه دیگر سیاست‌های تنبیهی آمریکا در قبال روسیه افزود: «علاوه بر این ما دسترسی روسیه به فنی‌آوری‌های ارتباطی را قطع می‌کنیم. اقتصاد روسیه را تضعیف می‌کنیم و توان ارتش آن را برای سال‌های طولانی کاهش می‌دهیم. همچنین به دنبال اولیگارش‌ها و ثروتمندان روسیه می‌رویم تا آنها هم در رنج پوتین سهیم شوند.»

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «یک مسئله روشن است؛ اوکراین هرگز برگ برنده روسیه نخواهد شد. پوتین شاید بتواند یک شهر را تصرف کند. ولی هرگز قادر به تصرف اوکراین نخواهد بود.»

بایدن ضمن اعلام خبر کمک 12 میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین از کنگره خواست تا بسته کمک‌های پیشنهادی او به اوکراین را تصویب کند. او در انتها افزود: «وقتی تاریخ این جنگ در آینده نوشته شود تاریخ‌شناسان خواهند گفت که این جنگ باعث تضعیف روسیه و تقویت دنیا شد.»

                               افزایش بهای نفت

آمریکا تنها 3 درصد از نیاز انرژی خود را از طریق واردات از روسیه تامین می‌کند، به همین جهت کارشناسان انرژی این اقدام آمریکا را بیشتر حرکتی نمادین تعبیر می‌کنند. به‌رغم این اما و همزمان با اعلام بایدن مبنی بر ممنوعیت واردات نفت از روسیه به آمریکا، قیمت نفت برنت دریای شمال به بالای 132 دلار در هر بشکه رسید.

خبرگزاری «بلومبرگ» پیشتر فاش کرده بود که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ممکن است سه‌شنبه تصمیم بگیرد، واردات نفت روسیه به آمریکا را ممنوع کند.

دو منبع آگاه به «رویترز» گفتند که ایالات متحده، آماده است با توجه به تهاجم روسیه به اوکراین، واردات نفت روسیه را بدون مشارکت متحدان اروپایی خود، ممنوع کند.