۱۴۰۰ اسفند ۲۹, یکشنبه

کاخ سفید: حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی «در دست بررسی» است


جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی، احتمال حذف سپاه پاسداران ایران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا را موضوعی «تحت بررسی» خواند.

ساکی، جمعه ۱۸ مارس به وقت محلی، در نشستی مطبوعاتی اظهار داشت، قراردادن سپاه پاسداران در این فهرست، جهان را در وضعیت امن‌تری قرار نداده است.

منبعی آگاه، چهارشنبه ۱۷ مارس به خبرگزاری «رویترز» گفته بود که آمریکا به‌دنبال حذف سپاه پاسداران از این فهرست سیاه است.

با این حال این منبع خاطرنشان کرد که واشینگتن هنوز درباره ماهیت تضمین‌های قابل‌قبول از ایران به ازای حذف نام سپاه از لیست گروه‌های تروریستی تصمیم نگرفته است.

این منبع که نامش فاش نشده، اظهار داشت که کاخ سفید به دنبال نوعی تضمین یا اقدامات عملی از سوی تهران جهت کاهش فعالیت‌های منطقه‌ای و خارجی سپاه است.

طرح این مسئله در روزهای گذشته، انتقادات زیادی را از سوی برخی اعضای مجلس سنای آمریکا برانگیخته است.

پیشتر ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره گزارش وبگاه خبری «آکسیوس» مبنی بر این‌که دولت بایدن در حال بررسی طرحی است که سپاه را از فهرست «سازمان‌های تروریستی» خارج کند، از اظهارنظر خودداری کرد.

اعتراض اسرائیل

نفتالی بنت، نخست‌وزیر و یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل هم جمعه در بیانیه‌ای مشترک از آمریکا خواستند سپاه پاسداران ایران را از فهرست «گروه‌های تروریستی» حذف نکند.

این دو مقام عالی اسرائیلی تاکید کردند: «غیر قابل باور است که آمریکا به دنبال خروج سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی است.»

در این بیانیه به نقش سپاه پاسداران در سرکوب و کشتار ایرانیان نیز اشاره شده است.

مقامات اسرائیلی همچنین با یادآوری نقش سپاه در کشتار هزاران سوری و ویرانی لبنان تاکید کردند که حزب‌الله لبنان، شبه‌نظامیان عراقی و حوثی‌های یمن زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران هستند.

با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و حضور ده‌ها نفر از فرماندهان سپاه در عالی‌ترین مناصب دولتی، نقش سیاسی، اقتصادی و امنیتی این سازمان نظامی در ساختار نظام حاکم در تهران افزایش چشمگیری یافته است.

این نهاد قدرتمند نظامی که یک امپراتوری بزرگ اقتصادی نیز است، به‌وسیله نیروهای مسلح و توان اطلاعاتی خود، شبه‌نظامیان متعددی را در سوریه، لبنان، عراق و یمن حمایت می‌کند.