۱۴۰۱ فروردین ۱۰, چهارشنبه

جنگ در اوکراین مقاومت ارتش و مردم ادامه بحران بین‌المللی


شهردار شهر اشغال شده ایرپین در یک پیام ویدئویی اعلام کرد، نیروهای اوکراین موفق به بیرون راندن ارتش روسیه از این شهر و پاکسازی کامل آن از نیروهای روسی شده اند. وی گفت بخاطر وجود مهمات عمل نکرده، در حال حاضر اجازه ورود به شهروندان داده نشده است. به زودی ما برای آزاد سازی شهر بوچا،گاستومل و وورزل Vorzel نیز اقدام خواهیم کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، نیروهای اوکراینی ‍شهر «تروستیانتز» Trostyanets را در شرق این کشور، از روسیه بازپس گرفتند. مردم این شهر روز دوشنبه با دیدن تانکها و نفربرهای کشورشان در خیابان از آنها استقبال کردند. 

 روز دوشنبه ۸ فروردین یک مقام بلندپایه وزارت دفاع آمریکا در ارائه آخرین برآورد نظامی در جبهه‌های مختلف جنگ اوکراین گفت: نیروهای روسیه همچنان در اطراف کی‌یف متوقف هستند و طی چند روز اخیر هیچ تحرک چشمگیری نداشته‌اند. 

در جبهه چرنیهیو نیز اگر چه تغییر جدی دیده نمیشود، اما نیروهای اوکراین موفق شده‌اند خطوط ارتباطی خود با بیرون را برقرار کنند و بدینوسیله قادر به تقویت لجستیکی خود شده‌اند. 

در جبهه خارکیف نیروهای اوکراینی همچنان مانع از پیشروی ارتش روسیه شده است. در محور جنوب شرقی، به نظر میرسد نیروهای روسیه تحرکات خود را با تمرکز بر شهر دونباس آغاز کرده اند و در حال تلاش برای قطع خطوط ارتباطی نیروهای دفاعی اوکراین که در اطراف شهر مستقر هستند با مناطق اطراف میباشند.

مقام وزارت دفاع آمریکا در ادامه افزود: سنگین‌ترین درگیریها در ماریوپل جریان دارد. با وجود بمباران و موشکباران سنگین و محاصره کامل این شهر، مقاومت سرسختانه نیروهای اوکراینی مانع از نفوذ ارتش روسیه به داخل شهر شده است.

درگیریها در شهرهای خرسون و میکلایف، در اطراف کی‌یف همچنان ادامه دارد. اما بطور مسلم میتوان گفت کنترل شهر میکلایف در دست نیروهای اوکراینی است. وقایع و تحرکات چند روز گذشته نشان میدهد نیروهای اوکراینی بطور فعال به دنبال آزاد سازی خرسون و مناطق اطراف آن هستند. 

بلومبرگ روز دوشنبه به نقل از شهردار شهر تحت محاصره ماریوپل گفت تا کنون نزدیک به پنج هزار غیر نظامی، از جمله دویست کودک در این شهر کشته شده اند. 

مذاکره کنندگان روسیه و اوکراین روز سه شنبه در استانبول گفتگوهای رو در رو را با حضور داود چاوش اوغلو وزیرخارجه ترکیه آغاز کردند. دو طرف مورد استقبال رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه قرار گرفتند. وی از آنها خواست به این فاجعه پایان دهند.

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در افتتاحیه مذاکرات اوکراین و روسیه در استانبول گفت: ادامه جنگ به نفع کسی نیست. بازگرداندن صلح به نفع کشورهای شما و سایرین خواهد بود. شما به عنوان هیأت های مذاکره کننده، امروز مسئولیت تاریخی در مورد تصمیمات خود دارید

بدنبال شروع دور جدید مذاکرات در استانبول، میخائیلو پودولیاک، از اعضای تیم مذاکره کننده اوکراین به خبرنگاران گفت این مذاکرات به سختی پیش میرود. رویترز با انتشار این خبر نوشت: از جانب دیگر سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد دولت روسیه تصمیم گرفته است عملیات نظامی خود را بطور چشمگیری در کییف و چرنیهیو کاهش دهد. وی افزود این تصمیم به منظور افزایش اعتماد دو جانبه بین روسیه و اوکراین و ایجاد شرایط لازم برای پیشبرد مذاکرات اتخاذ شده است. سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین افزود پیشرفتهایی در مذاکرات روز سه شنبه در استانبول حاصل شد که زمینه را برای قراردادی مبنی بر وجود یک اوکراین غیر هسته‌ای با تضمینهای امنیتی ایجاد کرده است.

در همین حال روز دوشنبه نیکلای پاتروشف، رئیس شورای امنیت روسیه در مصاحبه با خبرگزاری اینترفاکس روسیه گفت: هدف دولت روسیه از عملیات ویژه در اوکراین، تغییر رژیم در این کشور نیست. رویترز که این خبر را منتشر کرد در ادامه به نقل از منبع مزبور گفت: برداشت کشورهای غربی که این را هدف روسیه دانسته‌اند، کاملاً اشتباه است.

 تهاجم روسیه به اوکراین که بیش از یک ماه است ادامه دارد، و بزرگترین درگیری اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون است، منجر به آواره شدن بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اوکراینی به خارج از کشور، و هزاران کشته و زخمی شده و اقتصاد روسیه را منزوی کرده است.

  زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در پیام دوشنبه شب خود خطاب به مردم اوکراین گفت: امروز خبرهای خوبی برای شما دارم. نیروهای ما در اطراف کییف در حال پیشروی و آزاد سازی مناطق بیشتری هستند. ایرپین آزاد شد. از همه آنهایی که این پیروزی را بدست آوردند سپاسگزارم. اشغالگران از اطراف کییف پس رانده شدند. اما هنوز زود است که از امنیت این مناطق صحبت کنیم.. زلنسکی گفت تاکنون ۱۴۳ کودک در اثر بمبارانها کشته شده اند و افزود: ما همچنان به سلاح نیاز داریم و همچنان باید بجنگیم و صبور باشیم. 

زلنسکی همچنین گفت: چرا باید مردم اوکراین کشته شوند چون شجاعت دادن تسلیحات لازم به اوکراینیها وجود ندارد؟ ترس همواره شما را شریک جرم میکند. اگر کسانی بخاطر ترس از روسیه قدرت تصمیم گیری ندارند، برای ما مهم است، چون بطور خاص به هواپیما، تانک، تسلیحات سنگین و توپخانه نیاز داریم.... مردم اروپا و همه مردم جهان از ما حمایت میکنند. پس این دیگر بر سیاستمداران است که ببینند آیا مطابق میل مردم خود عمل میکنند یا نه. 

 روز یکشنبه ۸ فروردین آنتونیو گوترز، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد از مدیر نهاد جهانی خدمات سازمان ملل خواسته است در تماس با طرفهای درگیر در جنگ اوکراین، برقراری یک آتش بس انساندوستانه برای ارسال کمک به مناطق جنگزده را بررسی کند. وی به برقراری فوری چنین آتش بسی فراخوان داد و افزود این تنها راه برای برگزاری یک مذاکرات جدی برای دستیابی به توافق صلح است.

 روز یکشنبه لیز تراس، وزیر خارجه انگلستان، در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات میان اوکراین و روسیه در سخنانی در پارلمان انگلستان گفت: ما باید تضمین کنیم هر گونه مذاکره در آینده منجر به فروختن اوکراین به روسیه نخواهد شد و اشتباهات گذشته تکرار نمیشوند.