۱۴۰۰ اسفند ۱۹, پنجشنبه

اوکراین از بازپس‌گیری و کنترل شهر «درهاچی» در شمال غربی خارکیف خبر داد


           نیروهای روسیه به عملیات تهاجمی با هدف محاصره کی‌یف ادامه می‌دهند

ارتش اوکراین، پنج‌شنبه 10 مارس، از بازپس‌گیری و کنترل کامل شهر «درهاچی» در شمال غربی خارکیف در شرق این کشور خبر داد.

منابع نظامی اوکراینی گفتند که ارتش این کشور به تاکتیک‌های دفاعی متحرک و عملیات ضد حمله برای کاهش فشار ارتش روسیه بر شهرهای «چرنیهیو»، «سومی» و «ماریوپل» که در محاصره نیروهای روسی و بمباران شدید هستند، ادامه می‌دهد.

وب‌سایت‌های اوکراینی گزارش دادند که نیروگاه «چرنوبیل» به‌دلیل آسیب‌های وارده در نتیجه حمله روسیه از کار افتاده است.

این وب‌سایت‌ها همچنین از سرنگونی 56 جنگنده روسی و 82 بالگرد از زمان شروع حمله به اوکراین خبر دادند.

سحرگاه پنج‌شنبه، ستاد کل ارتش اوکراین در جلسه توجیهی خود درباره تحولات میدانی تا نیمه شب چهارشنبه به وقت محلی این کشور اعلام کرد که نیروهای روسی به عملیات تهاجمی خود با هدف محاصره کی‌یف ادامه داده است.

ستاد ارتش اوکراین افزود، روسیه همچنین حملاتی به شهرهای مختلف دیگر مانند «ایزیوم»، «پتروفسکی»، «خروشچواخا»، «سومی»، «اوختریکا»، و مناطق «دونتسک» و «زاپروژیا» آغاز کرده است.

در همین حال ائتلاف «کمیته اضطراری حوادث» متشکل از گروه‌های بشردوستانه بریتانیایی روز چهارشنبه هشدار داد که میلیون‎‌‌ها سالمند و از کار افتاده در اوکراین اکنون در معرض «خطر بزرگ» قرار گرفته و نیاز به حمایت و محافظت دارند چرا که سالمندان قادر به فرار از مناطق جنگی نیستند و اگر به مکان‌هایی امن‌تر از مکان‌هایی که در حال حاضر در آن به سر می‌برند، فرار کنند، ممکن است خود را بدون کمک یا مراقبت‌های بهداشتی ببینند.

بر اساس گزارش «انجمن ارائه دهندگان خدمات اروپا برای افراد معلول»، اوکراین 2.7 میلیون معلول دارد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که حداقل 35 هزار غیرنظامی روز چهارشنبه از شهرهای اوکراینی که توسط نیروهای روسی محاصره شده بودند، تخلیه شدند.

شامگاه چهارشنبه، شهردار ماریوپل اعلام کرد که در 9 روز محاصره و بمباران 1207 غیرنظامی در این شهر کشته شده‌اند.

روز چهارشنبه، نیروی هوایی روسیه یک بیمارستان کودکان و زایمان در ماریوپل را هدف قرار داد، در حمله‌ای که حداقل 17 نفر زخمی شدند. به گفته منابع اوکراینی این بیمارستان به شدت آسیب دیده است.