۱۴۰۰ اسفند ۱۷, سه‌شنبه

.شرکت فناوری کامپیوتری آی‌‌بی‌‌ام تمام فعالیت‌های خود را در روسیه بحالت تعلیق درمی اورد.


پس ازحمله روسیه باوکراین وافزایش موج تحریم‌هاازسوی نهادهای دولتی وشرکت‌های تجاری این‌بارشرکت فناوری آی‌بی‌ام اعلام کرد که تمام فعالیت‌های خود در روسیه را به حالت تعلیق در می‌آورد.

آی‌بی‌ام روز دوشنبه اعلام کرد که علاوه بر تعلیق تمامی فعالیت‌های تجاری خود در روسیه، برای حمایت از پناهجویان اوکراینی ۵۰۰ هزار دلار به سازمان‌های بشردوستانه در کشورهای چک و لهستان کمک می‌کند.

پیشتر نیز مایکروسافت اعلام کرده بود که فروش محصولات جدید و خدمات خود را در روسیه به حالت تعلیق در آورده است و به‌طور فعال به مقامات امنیت سایبری در اوکراین برای دفاع در برابر حملات روسیه کمک می‌کند.

شرکت گوگل نیز اعلام کرد دیگر تبلیغات آنلاین در روسیه را از طریق موتور جستجوی خود، یوتیوب یا دیگر شرکای خود ارائه نمی‌کند و برنامه‌های رسانه‌های دولتی روسیه همچون راشاتودی و اسپوتنیک را نیز از گوگل پلی حذف کرده است.

شرکت اپل نیز در پی حمله روسیه به اوکراین فروش محصولات خود را در روسیه متوقف کرد و دانلود برنامه‌های راشاتودی و اسپوتنیک را نیز فقط در داخل روسیه مجاز اعلام کرد.

این شرکت، نقشه ترافیک اپل موسوم به اپل مپ را نیز در اوکراین «به عنوان یک اقدام ایمنی و احتیاطی برای شهروندان اوکراینی» غیرفعال کرد.

در همین حال دولت روسیه نیز روز گذشته اعلام کرد که خود را برای قطع ارتباط با اینترنت جهانی آماده می‌کند و قرار است تا ۱۱ مارس، بیستم اسفند ماه، سرور همه سایت‌های روسیه به داخل این کشور منتقل شود.

با گذشت دوازده روز از حمله روسیه به اوکراین، بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری، همچنین فیسبوک، توییتر، نتفلیکس، تیک تاک و شرکت‌های مالی چون مسترکارد، ویزا و پی‌پل نیز فعالیت خود را در روسیه متوقف کرده‌اند و فهرست شرکت‌هایی که فعالیت‌های خود را در این کشور تعلیق یا متوقف کرده‌اند همچنان رو به افزایش است.