۱۴۰۱ فروردین ۱۰, چهارشنبه

هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات هسته‌ای وین پس از تهران به واشینگتن سفر کرد


انریکه مورا،هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات هسته‌ای وین، پس از سفر خود به تهران و تلاش برای رفع آخرین موارداختلافی،بواشینگتن سفرکرد تابامقامات آمریکایی از جمله رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و برت ک‌گرک، مسئول امور خاورمیانه کاخ سفید دیدار کند.

مورا پیش از این به تهران سفر کرده بود. از این سفر به عنوان «تلاشی برای رفع شکاف‌های باقی‌مانده در مذاکرات وین» یاد شده است.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» چندی پیش و با اعلان جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا متوقف شد.

بورل گفته بود، توافق نهایی آماده شده بود و روی میز گفتگوها قرار داشت اما درخواست جدید روسیه، مبنی بر دریافت تضمین کتبی از آمریکا برای حفظ حقوق تجاری خود با ایران، این مذاکرات را متوقف کرد.

روسیه بعدها درخواست خود را به حفظ روابط تجاری در زمینه پروژه‌های هسته‌ای ایران تقلیل داد.

بورل همچنین هفته گذشته، با اشاره به مانع‌تراشی روسیه در اظهاراتی عنوان کرد، روسیه می‌خواست از لغو تحریم‌های نفتی ایران جلوگیری کند «زیرا اگر ایران شروع به تولید نفت می‌کرد، عرضه بیشتری در بازارها وجود خواهد داشت و این به نفع روسیه نیست.»

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز با اشاره به این اظهارات بورل در توییتی نوشت، او «حتی یک روز هم در مذاکرات حضور نداشته است و درک واقعیت امر هم جزو وظایف او نیست. [اظهارات او] ارزش پرداختن ندارد.»

با وجود این‌که روسیه از درخواست اولیه خود عقب‌نشینی کرد، اما ایران با اصرار بر حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، مانع بزرگی بر سر راه دست‌يابی به توافق ایجاد کرد.

تحولات اخیر مذاکرات وین تنها محدود به درخواست‌های روسیه و ایران نمی‌شود. تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات وین نیز برای چهارمین بار شاهد تغییر و تحول دیگری بوده است.

دان شاپیرو، سفیر سابق آمریکا در اسرائیل که در تیم رابرت مالی حضور داشت، تیم مذاکره‌کننده آمریکا را ترک کرد تا در اندیشکده‌ «شورای آتلانتیک» به عنوان پژوهشگر حضور داشته باشد.

وزارت خارجه آمریکا در اوت 2021، شاپیرو را به عنوان رابط بین اسرائیل و رابرت مالی تعیین کرده بود.

به گفته روزنامه «هاآرتص» اسرائیل، «وظیفه اصلی شاپیرو، تمرکز بر هماهنگی‌های بین اسرائیل و آمریکا درباره اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه و همچنین پرونده هسته‌ای این کشور بود.»

سه عضو هیئت مذاکره‌کننده آمریکا، در ماه ژانویه این تیم را ترک کرده و از مقام خود استعفا دادند.

بر اساس گزارش «هاآرتص» این سه نفر از جمله ریچارد نفیو، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، بر این عقیده بودند که رابرت مالی «امتیازات بیش از حدی» به تهران می‌دهد.