۱۴۰۱ فروردین ۴, پنجشنبه

یک ماه پس از جنگ اوکراین؛ زلنسکی خواستار برگزاری اعتراضات جهانی ضد جنگ شد


به گزارش روزنامه نیویورک تایمز تیمی از مشاوران امنیت ملی آمریکا مشغول تمرین هایی بوده اند تا برای واکنش های بالقوه مختلف، در صورت توسل روسیه به تسلیحات شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته ای، آماده باشند.

همزمان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشستی تلویزیونی با وزرای دولت گفته است که روسیه بهای گاز به برخی کشورها را به روبل حساب خواهد کرد.

خلاصه

خبر فوری بریتانیا افراد و نهادهای روسی بیشتری را تحریم می‌کند

دولت بریتانیا اعلام کرد که ۵۹ فرد و نهاد دیگر روسیه را در پاسخ به حمله این کشور به اوکراین تحریم می کند.

این تحریم ها علاوه بر تحریم‌های موجود علیه صدها تن از اعضای دولت روسیه و تجار ثروتمند موسوم به الیگارش این کشور است که از سوی بریتانیا و سایر کشورها اعمال شده است.

جنگ اوکراین بزرگترین موج پناهجویی در اروپا؛ فرار بیش از سه و نیم میلیون اوکراینی از کشور

درگیری یک ماهه در اوکراین باعث ایجاد بزرگترین موج پناهجویان در اروپا اززمان جنگ جهانی دوم شده است.بیش از سه و نیم میلیون اوکراینی از این کشور گریخته اند.

تاکنون بیش از دو میلیون نفر به لهستان رفته‌اند و این کشور تاکنون پذیرای بیشترین پناهجویان اوکراینی بوده است.

لهستان برای این که پناهجویان بتوانند به خدمات بهداشتی، اجتماعی در این کشور دسترسی داشته باشند و شغل پیدا کنند، صدور شماره ثبت رسمی مشخصات آن ها را آغاز کرده است.

روز گذشته یلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه در مورد “تقسیم عادلانه بار پناهجویان در میزبانی از آن‌ها” گفتگو خواهد کرد.

ارتش اوکراین از ‘انهدام یک کشتی نیروی دریای روسیه’ در جنوب این کشور خبر داد

ارتش اوکراین می گوید یک کشتی بزرگ روسی را در نزدیکی بندر بردیانسک، در جنوب منهدم کرده است.

نیروی دریایی اوکراین در پستی در فیسبوک اعلام کرد که یک کشتی بزرگ به نام “اورسک” ، صبح امروز در دریای آزوف مورد اصابت قرار گرفته و به آتش کشیده شده است.

در این پست گفته شده: “کشتی بزرگ اورسک از ناوگان اشغالگران در دریای سیاه در بندر بردیانسک که به تصرف روسیه درآمده، نابود شد.”

رسانه های اوکراینی گزارش کرده اند که یک کشتی روسی غرق و دو کشتی دیگر در آتش سوختند، همچنین یک انبار مهمات و یک انبار سوخت هم مورد اصابت قرار گرفته است.

روسیه هفته‌ها پیش بندر بردیانسک را تصرف کرد و از این بندر برای سوختگیری استفاده می‌کند این بندر بین کریمه و شهر محاصره شده ماریوپل قرار دارد.

شرکت خودروساز فرانسوی رنو، فعالیت کارخانه خود در مسکو را به حالت تعلیق درآورد.

ین تصمیم در پی انتقاد اوکراین از ادامه همکاری این شرکت با روسیه اتخاذ شده است.

رنو در بیانیه‌ای که امروز منتشر شد گفته است که در حال بررسی “گزینه‌های احتمالی” برای جایگزینی فعالیت در شرکت روسی اوتوواز است. رنو ۶۹٪ سهام این شرکت را در اختیار دارد.

وزیر خارجه اوکراین پیشتر خواستار تحریم رنو به دلیل امتناع از ترک روسیه شده بود.

دیمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین روز چهارشنبه در توییتی نوشت: “از مشتریان و شرکت‌های تجاری سراسر جهان درخواست می‌کنم که رنو را تحریم کنند.” وی از تصمیم روز پنجشنبه رنو استقبال کرد.

رنو ماه گذشته و پس از حمله روسیه به اوکراین خط تولید در کارخانه‌ خود در روسیه را به حالت تعلیق درآورد اما کوتاه مدتی پس از آن، بار دیگر فعالیت در این کارخانه را از سر گرفت.

ماریوپل همچنان در برابر نیروهای روسیه مقاومت می‌کند

گزارش‌های به دست آمده در روزهای اخیر حاکی از وضعیت ناامید کننده شهر بندری ماریوپل در جنوب اوکراین است.

به گفته منابع دولتی اوکراین، هنوز ۱۰۰۰۰۰ نفر از ساکنان شهر همچنان بدون غذا، آب یا برق زیر گلوله‌باران شدید نیروهای روسیه در محاصره هستند و راه خروج یا دریافت اقلام ضروری به روی شهر بسته است.

بسیاری ابز مردم در زیرزمین‌ها پنهان شده‌اند و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، اوایل این هفته گفت که “چیزی از شهر باقی نمانده است”.

تلاش‌های قبلی برای ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان و ارسال کمک‌ها بارها با شکست مواجه شده است.

ماریوپل به شدیدترین شهر بمباران شده و خسارت دیده جنگ روسیه علیه اوکراین و نمادی از این جنگ تبدیل شده است.

از نظر فرماندهان روسی، تصرف ماریوپل کلید عملیات نظامی در اوکراین است. روی نقشه، این شهر تنها به شکل یک منطقه کوچک ترسیم می‌شود اما همین شهر اکنون سرسختانه در برابر نیروهای روسی که از شبه جزیره کریمه به آن حمله کرده‌اند ایستادگی می‌کند.

نیروهای روسیه در صدد پیشروی به سمت شمال شرق هستند تا به واحدهای دیگر روس و متحدان جدایی‌طلب اوکراینی آنها در منطقه دونباس در شرق اوکراین متصل شوند.

به این ترتیب، بخش جنوبی اوکراین عملا از این کشور جدا شده و اوکراین به یک کشور محصور در خشکی تبدیل خواهد شد.

چنین وضعیتی دریافت اقلام اساسی و جنگی را بسیار دشوار خواهد کرد و در مذاکرات صلح، امتیازی مهم برای روسیه خواهد بود. اما تا کنون نیروهای اوکراینی در برابر واحدهای ارتش روسیه به شدت مقاومت کرده و مانع از تصرف شهر توسط آنها شده‌اند.

پل آدامز، گزارشگر دیپلماتیک بی‌بی‌سی در تحلیلی به عملکرد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در زمینه “جنگ رسانه‌های اجتماعی” پرداخته است.

آقای زلنسکی در آخرین سخرانی ویدیویی شبانه‌ خود از همه جهانیان خواسته است با حضور در خیابان‌ها و راه‌اندازی تظاهرات علیه جنگ، خواستار پایان جنگ روسیه علیه اوکراین شوند. او این جنگ را حمله به آزادی خوانده است.

این آخرین نمونه از استفاده ولدویمیر زلنسکی از حربه اطلاع‌رسانی در جنگ است که آن را به پایتخت‌های جهان غرب کشانده است.

در این تحلیل آمده است که او طی دو هفته در پارلمان‌های ده کشور سخنرانی کرده و در همه جا مورد تشویق گرم قرار گرفته است.

زلنسکی به طور زنده از طریق پیوند ویدیویی از پایتخت محاصره شده خود، در حالیکه یک تی‌شرت به رنگ سبز نظامی به تن دارد و ریش خود را نتراشیده، غالبا با مشت گره کرده به سخنان خود خاتمه می‌دهد.

و هنگامی که حاضران به پای ایستاده و به شدت برای او کف می‌زنند، از صفحه ویدیویی ناپدید می‌شود.

او کسی است که عجله دارد و باید به مسائل واقعاً حیاتی رسیدگی کند.

جاناتان ایال، کارشناس موسسه پژوهشی نیروهای سه‌گانه، که یک نهاد تحقیقاتی بریتانیایی است، می گوید ولدویمیر زلنسکی “می‌داند که چگونه روح ملتش را تجسم بخشد؛ نه تنها در گفتار، بلکه در ظاهرش، در پس‌زمینه‌ محلی که در آن سخنرانی می‌کند.”

با جنگ اوکراین، بهای سهام در آسیا به روند نزولی و قیمت جهانی نفت به روند صعودی ادامه داد

با ادامه جنگ اوکراین، قیمت نفت اندکی بالاتر، سهام آسیا همچنان بهای خود را از دست می‌دهد.

در معاملات روز پنجشنبه در بازارهای سهام آسیا، بهای سهام به خاطر تحولات اوکراین به روند نزولی خود ادامه داد.

شاخص سهام مورگان استنلی برای بازارهای آسیا – کپیتال اینترنشنال ایشا پاسیفیک – ۰.۶ درصد کاهش یافت.

نیکی – شاخص بازار سهام توکیو – که دیروز به بالاترین سطح طی دو ماه گذشته رسیده بود در معاملات امروز صبح بیش از ۱ درصد سقوط کرد.

بازارهای چین نیز صبح پنجشنبه با کاهش بهای سهام مواجه شدند.

کاهش سهام با سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به بروکسل برای ملاقات با رهبران پیمان ناتو بی ارتباط نیست. انتظار می‌رود در این سفر مجموعه جدیدی از تحریم‌ها را علیه الیگارش‌ها و مقامات دولتی سیاسی روسیه اعلام شود.

قیمت نفت خام نیز همچنان بالاست و بهای شاخص نفت خام برنت با افزایش ۴۵ سنت یا ۰.۴ درصد به به ۱۲۲.۰۵ دلار در هر بشکه رسید.

اوکراین: روسیه مجبور به استفاده از نیروی ذخیره برای جبران تلفات شده است

ارتش اوکراین گفته است که روسیه به خاطر متحمل شدن خسارات و تلفات سنگین در طول جنگ، نیروهای ذخیره خود را به مرزهای اوکراین منتقل می‌کند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در آخرین بولتن جنگی خود درباره درگیری‌ها گفته است که ارتش روسیه “به دلیل متحمل شدن خسارات گسترده به سازماندهی و تشکیل واحدهای جدید از نیروهای خود مستقر در نقاط مختلف آن کشور و انتقال آنها به چبهه‌های جنگ اوکراین مبادرت کرده است.”

در این بولتن آمده است که به خصوص روسیه به تلاش گسترده برای جلب سربازان قراردادی درمنطقه اسمولنسک غربی روی آورده است و نظامیانی که پس از پایان ماموریت نگی در سوریه به کشورشان باز می‌گردند هم به منظور تکمیل واحدهای جدید و بازسازی واحدهای خسارت دیده به عملیات اعزام می‌شوند.

ارتش روسیه اطلاعات به روز در مورد تلفات و خسارات عملیات خود در اوکراین منتشر نمی‌کند و تایید مستقل محتوای بولتن ارتش اوکراین برای بی‌بی‌سی میسر نیست.

مقامات ناتو بر این باورند که حدود ۷۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ سرباز روسی ممکن است در ماه اول درگیری در اوکراین کشته شده باشند و تعداد مجروحان بین ۳۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ باشد.

روسیه گفته است که شماری از دیپلمات های آمریکایی را به تلافی تصمیم آمریکا برای اخراج ۱۲ دیپلمات روس بیرون می کند.

واشنگتن ماه پیش گفت که قصد اخراج دیپلمات های روسیه از مقر سازمان ملل در نیویورک را دارد که دلایل آن نگرانی های امنیت ملی اعلام شد.

آمریکا بعدا از برنامه اخراج یک مقام دیگر روس از سازمان ملل که او را متهم به جاسوسی کرد خبر داد.

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه جان سالیوان سفیر آمریکا را احضار کرد تا به سخنان جو بایدن که ولادیمیر پوتین را “جنایتکار جنگی” خوانده است اعتراض کند.

وزارت خارجه آمریکا بعدا تایید کرد که فهرست دیپلمات هایی که باید روسیه را ترک کنند دریافت کرده است.

تعداد این دیپلمات ها و زمان اخراج آنها از روسیه اعلام نشده است.

یک مقام ارشد ناتو روز چهارشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که بین هفت هزار تا پانزده هزار سرباز روسیه طی یک ماه حمله روسیه به اوکراین کشته شده اند.

روسیه بعد از روز دوم مارس آمار رسمی از شمار کشته های خود ارائه نکرده است، اما در آن زمان تعداد سربازان جان باخته را حدود ۵۰۰ نفر اعلام کرد.

برای مقایسه، روسیه طی ده سال اشغال افغانستان حدود ۱۵ هزار کشته داد.

اوکراین هم آمار روشنی از کشته های خود ارائه نمی کند.

رئیس جمهور اوکراین دو هفته پیش گفته بود که ۱۳۰۰ سرباز این کشور در جنگ کشته شده اند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز تیمی از مشاوران امنیت ملی آمریکا مشغول تمرین هایی بوده اند تا برای واکنش های بالقوه مختلف، در صورت توسل روسیه به تسلیحات شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته ای، آماده باشند.

براساس این گزارش این گروه همچنین جلساتی محرمانه برگزار کرده اند تا اگر روسیه جنگ را به سرزمین های مجاور کشاند آماده باشند.

به علاوه آنها در مورد راه های کمک به متحدان اروپایی که برای پذیرش میلیون ها پناهنده از اوکراین در تقلا هستند بحث کرده اند.

به گزارش واشنگتن پست در ماه اکتبر تیمی به نام “ببر” در کاخ سفید شکل گرفت تا به این سناریوها فکر کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشستی تلویزیونی با وزرای دولت گفته است که روسیه بهای گاز به برخی کشورها را به روبل حساب خواهد کرد.

او گفت که فروش گاز به کشورهایی که رفتار “غیردوستانه” دارند و تحریم هایی را بر روسیه اعمال کرده اند مشمول این طرح خواهد بود.

حدود ۴۰ درصد گاز مورد نیاز اروپا را روسیه تامین می کند. اظهارات آقای پوتین فورا باعث لرزش در بازارهای مالی شد.

او گفت: “روسیه البته به عرضه گاز طبیعی با حجم و بهایی که… در قراردادهای قبلی قید شده ادامه خواهد داد.”

او افزود: “این تغییرات فقط بر ارز پرداختی تاثیر خواهد گذاشت، که به روبل روسیه بدل خواهد شد.”

بریتانیا شش هزار موشک در اختیار اوکراین قرار می دهد

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا قرار است روز پنجشنبه اعلام کند که این کشور حدود شش هزار موشک دیگر در اختیار اوکراین خواهد گذاشت.

او در جریان نشست سران گروه ۷ و ناتو در بروکسل یک کمک ۲۵ میلیون پوندی را برای کمک به سربازان و خلبان های اوکراینی اعلام خواهد کرد.

دولت بریتانیا همچنین ۴.۱ میلیون پوند به بخش جهانی بی بی سی می دهد تا به سرویس زبان های اوکراینی و روسی در منطقه کمک کند.

بریتانیا گفت که بسته کمکی تازه علاوه بر چهار هزار موشکی است که قبلا در اختیار نیروهای اوکراین گذاشته شده.

به گفته مقام هایی بریتانیایی این کشور قبلا نسبت به دادن ۴۰۰ میلیون پوند کمک انساندوستانه و اقتصادی به اوکراین تعهده کرده بود.

وزارت دفاع بریتانیا می گوید که نیروهای اوکراینی “درحال افزایش فشار” بر نظامیان روسیه هستند که منطقه ای در شمال شرقی کی یف، پایتخت، را اشغال کرده اند.

براساس این ارزیابی اطلاعاتی اوکراین “ضدحملات موفقی” در اطراف پایتخت انجام می دهد و اوکراینی ها احتمالا شهرهای کوچک ماکاریف و مُسکون را پس گرفته اند.

براساس این گزارش “این احتمال واقع بینانه وجود دارد که نیروهای ارتش اوکراین اکنون بتوانند واحدهای نظامی روسیه در بوکا و ارپین را محاصره کنند.”

مقام های نظامی بریتانیا اشاره می کنند که نیروهای روسیه در طول محور شمال-شرق کی یف “از نظر حفظ روحیه و تدارکات با مشکلات قابل توجهی” روبرو هستند.

این گزارش می گوید: “احتمال دارد که ضدحملات موفق اوکراین توانایی نیروهای روسیه برای تجدید قوا و از سر گیری حملات به طرف کی یف را مختل کند.”

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در تازه ترین نطق شبانه خود از مردم جهان خواسته است روز پنجشنبه با تظاهرات خیابانی به حمله روسیه به کشورش اعتراض کنند.

او که برای اولین بار این نطق را به انگلیسی قرائت می کرد گفت: “جنگ روسیه فقط جنگی علیه اوکراین نیست. آثار آن خیلی گسترده تر است.”

“روسیه جنگی را علیه آزادی شروع کرده. این برای روسیه فقط شروع کار است… روسیه سعی دارد آزادی همه مردم در اروپا، همه مردم دنیا، را زمین بزند. سعی دارد نشان دهد که فقط زور عریان و بی رحمانه اهمیت دارد.”

او افزود: “دنیا باید جلو روسیه را بگیرد. دنیا باید جنگ را متوقف کند.”

“یک ماه شد. یک ماه طولانی. این جنگ قلب همه اوکراینی ها و همه آدم های آزاد سیاره را می شکند.”

او خواستار تظاهرات خیابانی با نمادهای اوکراین شد.

او گفت: “به میدان ها و به خیابان ها بیایید. خود را نشان دهید و صدای خود را به گوش برسانید.”

“بگویید که آدم ها ارزش دارند، آزادی ارزش دارد، مردم ارزش دارند، صلح ارزش دارد. اوکراین ارزش دارد.”

یک قطعنامه روسیه که خواستار دسترسی به کمک ها در اوکراین می شد، اما هیچ اشاره ای به نقش مسکو در جنگ نمی کرد، در شورای امنیت سازمان ملل شکست خورده است.

روسیه و چین تنها اعضای شورای امنیت بودند که به آن رای مثبت دادند. ۱۳ عضو دیگر این شورا رای ممتنع دادند.

یک قطعنامه دیگر برای کمک های انساندوستانه که اوکراین تهیه کرده قرار است در روزهای آیند در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته شود.

یک خبرنگار روس که برای وبسایت تحقیقی “اینسایدر” گزارش تهیه می کرد در شهر کی یف، پایتخت اوکراین، کشته شده است.

“اینسایدر” گفت که اُکسانا بالینا درحال فیلمبرداری از ویرانی های محله پودولسک کی یف در حملات روسیه بود که در اثر گلوله باران نیروهای روسیه کشته شد.

در این حادثه یک غیرنظامی دیگر هم کشته و دو نفر دیگر مجروح شده اند.

بالینا قبلا برای بنیاد مقابله با فساد الکسی ناوالنی، ناراضی زندانی در روسیه، کار می کرد.

او به خاطر همکاری با آقای ناوالنی مجبور به ترک روسیه شده بود.

‘تخریب’ پل مهم ارتباطی چرنیهیف با پایتخت اوکراین

اوکراین می‌گوید روسیه پل مهمی بر رودخانه دنسا که شهر چرنیهیف در شمال را به کی‌یف، پایتخت، متصل می‌کرد از بین برده و این راه مواصلاتی مهم را قطع کرده است.

این پل برای خروج مردم جنگ‌زده و امدادرسانی به شهر اهمیت حیاتی داشت.

آتش‌باری سنگین روسیه بر حومه کی‌یف ادامه دارد و به گفته ویتالی کلیچکو، شهردار، یک نفر را کشته و دو نفر را بشدت زخمی کرده است.