۱۴۰۰ اسفند ۱۷, سه‌شنبه

مسکو: سلطه واشینگتن بر جهان پایان یافته است

 
   وزارت خارجه روسیه: مسکو و واشنگتن باید مانند دوران جنگ سرد به همزیستی     مسالمت‌آمیز روی‌ آورند

با اوج‌گیری تنش‌های فزاینده میان روسیه و غرب و همزمان با ادامه تهاجم نظامی همه‌جانبه پوتین علیه اوکراین، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که ایالات متحده باید پایان هژمونی تک‌قطبی خود بر جهان را بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری «اینترفاکس»، وزارت خارجه روسیه، سه‌شنبه 8 مارس، همچنین تاکید کرد که مسکو و واشنگتن باید مانند دوران جنگ سرد به همزیستی صلح‌آمیز بازگردند.

وزارت خارجه روسیه، با تاکید بر آمادگی مسکو برای گفت‌وگوی صادقانه بر اساس احترام متقابل با ایالات متحده، افزود که امیدوار است روابط دو کشور به وضعیت عادی بازگردد.

جنگ ابرقدرت‌ها

این مواضع پس از آن بود که ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد ارتش ایالات متحده، از نیروهای آمریکایی مستقر در اروپا خواست تا از وقوع «هر گونه جنگ میان ابرقدرت‌ها» جلوگیری کنند.

میلی که در تور اروپایی به منظور تاکید بر عزم آمریکا برای دفاع از قلمرو شرقی ناتو در برابر تهاجم روسیه است، به سربازان آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی نزدیک «کنستانتسا»، در جنوب رومانی، گفت: «ما باید نسبت به توان واکنش سریع خود، اطمینان یافته و قدرت، عزم و پشتیبانی خود را از ناتو برای جلوگیری از هرگونه تجاوز بیشتر روسیه و جلوگیری از وقوع جنگ میان ابرقدرت‌ها را نشان دهیم.»

تنش‌های بی‌سابقه

این مواضع روسیه در گرماگرم بحران شدید میان کرملین و کاخ سفید مطرح شد که تحریم‌های «دردناک» را علیه مسکو در پی تهاجم پوتین به اوکراین اعمال کرده است.

تهاجم نظامی پوتین به کییف که از 24 فوریه و پس از هفته‌ها تمرکز قوای نظامی روسیه در مرز با اوکراین آغاز شد همچنین منجر به تنش بی‌سابقه‌ای میان مسکو و غرب، به‌ویژه ناتو، اتحادیه اروپا و ایالات متحده شد؛ به شکلی که واشینگتن هشدار داده است که اروپا در خطرناک‌ترین دوران امنیتی و سیاسی از زمان جنگ جهانی دوم بسر می‌برد.