۱۴۰۰ اسفند ۱۶, دوشنبه

اتحادیه اروپا: جنگ اوکراین احتمالا 5 میلیون نفر را وادار به ترک خانه‌های خود کند

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: «به مدارس و مراکز استقبال بیشتری نیاز داشته و تمام خدمات خود را باید افزایش دهیم.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی اعلام کرد، اگر روسیه به حمله نظامی خود علیه اوکراین ادامه دهد، احتمالا پنج میلیون شهروند اوکراینی مجبور به ترک خانه خود خواهند شد.

بوریل، دوشنبه 7 مارس، پیش از شرکت در نشست وزرای توسعه اتحادیه اروپا در فرانسه به خبرنگاران گفت: «می‌باید برای پذیرش حدود پنج میلیون نفر آماده شویم. باید از تمامی منابع اتحادیه اروپا برای کمک به کشورهایی که میزبان این افراد می‌شوند، استفاده کنیم.»

او در این زمینه افزود: «به مدارس و مراکز استقبال بیشتری نیاز داشته و تمام خدمات خود را باید افزایش دهیم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه متعهد شد که در روند کمک‌های اتحادیه اروپا به کشورهایی که از روسیه حمایت دیپلماتیک کرده و یا دربرابر حمله این کشور به اوکراین سکوت کرده‌اند، بازبینی می‌کند.

بریتانیا «گذرگاه‌های بشردوستانه» را «بیهوده» خواند

از سوی دیگر، جیمز کلورلی، از مدیران ارشد وزارت خارجه بریتانیا، با اشاره به طرح روسیه برای ایجاد آتش‌بس موقت و ایجاد «گذرگاه‌های بشردوستانه»، آن را امری «غیر‌قابل باور» خواند.

این گذرگاه‌ها شهروندان اوکراینی را به روسیه و یا بلاروس می‌رساند.

کلورکی در ادامه با رد پیشنهاد اعمال منطقه پرواز ممنوع ناتو در آسمان اوکراین اعلام کرد، پوتین تلاش می‌کند تا ناتو را وارد این درگیری کند.‌

صدها پناهجو منتظر اتوبوس‌های حمل و نقل هستند

صدها پناهجو در شهر مدیکا واقع در کشور لهستان، منتظر اتوبوس‌های حمل و نقل هستند.

مرزبانی لهستان اعلام کرد، شمار افرادی که پس از حمله روسیه به اوکراین، از این کشور به سوی لهستان گریخته‌اند، تا روز یک‌شنبه به بیش از یک میلیون نفر رسید.

مزبانی لهستان در توییتی اعلام کرد: «این [روایت] یک میلیون تراژدی انسانی است. یک میلیون انسان به‌دلیل جنگ از خانه‌هایشان رانده شدند.»

مرزبانی لهستان در ادامه افزود: «یک میلیون نفر به هنگام عبور از مرز، از مرزبانی شنیدند: شما در امان هستید.»

سازمان ملل پیشتر اعلام کرده بود، شمار افرادی که اوکراین را ترک کرده‌ و به کشورهای مجاور پناه‌ برده‌اند، به بیش از یک و نیم میلیون نفر رسیده است.

این افراد هنگامی که به لهستان رسیدند، با موجی از همبستگی گسترده مواجه شدند.

تسهیل روند پذیرش پناهجویان

مقامات لهستان روند پذیرش از پناهجویان اوکراینی را آسان کرده و مراکز استقبال از آن‌ها را آماده کرده‌اند. هزاران نیروی داوطلب نیز درسراسر این کشور، وعده‌های غذایی، وسایل حمل و نقل و امکان اقامت در منزل خود را برای این پناهندگان فراهم کرده‌اند.

ارتش روسیه روز دوشنبه هشدار داد که برای حمله به کی‌یف، پایتخت اوکراین آماده می‌شود.

ساکنین شهر ماریوپول همچنان در محاصره نیروهای روسیه قرار داشته و شمار دیگری از شهرهای این کشور نیز در اثر بمباران روسیه به ویرانه تبدیل شده است.