۱۴۰۰ اسفند ۱۶, دوشنبه

طرح 6 ماده‌ای نخست‌وزیر بریتانیا برای حل بحران اوکراین


بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا ضمن ارائه طرح شش ماده‌ای برای حل بحران اوکراین،روسیه رامتهم کرد که میخواهد با نیروی قهریه نظامی نظم جهانی را بازنویسی کند.

جانسون، شنبه 5 مارس در مقاله‌ای در «نیویورک تایمز» نوشت: «پوتین باید شکست بخورد و باید برای حمله تجاوزکارانه به‌عنوان یک شکست‌خورده دیده شود. تنها ابراز حمایت ما از نظم جهانی قانون‌محور است، کفایت نمی‌کند. ما باید از آن در برابر بازنویسی با زور نظامی دفاع کنیم».

او افزود: «جهان نظاره‌گر ماست. ما توسط تاریخدان‌های آینده قضاوت نمی‌شویم، مردم اوکراین قاضی ما خواهند بود.»

نخست وزیر بریتانیا همچنین شش ماده برای حل بحران اوکراین ارایه کرد که شامل حمایت بشردوستانه و نظامی، تحریم‌های اقتصادی، تلاش برای راه‌ حل یابی از طریق دیپلماسی، و تجدید تلاش‌های امنیتی در سراسر اروپا می‌شود.

بریتانیا، سه‌شنبه میزبان شماری از رهبران غرب از جمله جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و مارک روت نخست‌وزیر هلند، و چهار رهبر اروپای شرقی ـ جمهوری چک، لهستان، بلغارستان و اسلواکیا ـ که از فاجعه انسانی بحران اوکراین تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، خواهد بود.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا نیز کشورهای غربی را بخاطر سهل‌گیری نسبت به سیاست‌های تجاوزگرانه و غیرقانونی پوتین در گذشته از جمله اشغال شبه جزیره کریمه در سال 2014 و مسموم کردن سالیزبوری نویچوک مخالف پوتین، ملامت کرد.

وزیرخارجه بریتانیا روز یکشنبه به «ساندی اکسپرس» گفت: «غرب باید خیلی پیش از این اقدام می‌کرد». او اضافه کرد «وقتی پوتین صحنه نمایشی از اشغال همسایگان خود را ترتیب داد، ما به اندازه کافی اقدامی نکردیم. در حالی که اکنون بخاطر شیوه متفاوتی که پیش گرفته‌ایم حس قوی‌تری برای حل مسئله می‌بینیم».

در همین زمان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در جدیدترین ویدیوی خود کماکان از قدرت‌های غربی خواست که به کشورش کمک‌های نظامی کنند تا بتواند مقابل روسیه مقاومت کند.

زلنسکی همچنین مانند روزهای گذشته از غرب خواست که آسمان اوکراین را «محدوده پرواز ممنوع» اعلام کنند تا هواپیماهای جنگنده روسیه نتوانند شهرهای آن کشور را بمباران کنند. با این حال هیچ کدام از رهبران غرب تاکنون حاضر به اقدامی برای اعلام منطقه پرواز ممنوع در آسمان اوکراین نشده است.