۱۳۹۶ آذر ۸, چهارشنبه

پناهجو مدعی است كه مجبور شده با مقام ایرانی برای بازگشتش [به ایران-م] ملاقات كند


گاردین ۵/۹/۹۶ : « یك پناهجو مدعی شده است كه توسط وزارتخارجه [انگلیس-م] مجبور شده با یك دیپلمات ایرانی ملاقات كند تا بر سر بازگشت داوطلبانه‌اش به تهران صحبت كند، كه نقض قانونی است كه به انگلستان اجازه نمیدهد به كشور دیگری در مورد یك درخواست پناهندگی چیزی بگوید..
اتهامات مشابهی در گذشته در مورد تامیل‌هایی كه نمی‌خواسته‌اند به سریلانكا بازگردانده شوند رو آمده است.. نامه‌ای كه به این مرد قبل از ملاقات فرستاده شد توضیح میدهد كه وی باید به دفتری در غرب لندن در آنروز مراجعه كند و نمیگوید كه با چه كسی قرار است ملاقات نماید. وكیل این مرد بنام هُجبر افشار از “مشاورت حقوقی گولبنكیان آندونیان” میگوید، “هیچ جا صحبتی نشده بود كه یك ملاقات با یك نماینده از سفارت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود”.
“قرار نیست كه وزارتخارجه بگونه‌ای رفتار كند كه جزئیات یك ادعای پناهندگی را به مقامات ایران بدهد. موكل من وارد یك اتاق شد كه در آنجا یك مقام ایرانی از قبل نشسته بود. او كاملاً شوكه و دچار شوك روانی شد.” ”مقام ایرانی به موكل من گفت: “من هیچگاه نمیدانستم كه تو غیرقانونی هستی و در انگلیس درخواست پناهندگی داری.” ..” كالین یئو، یك وكیل مهاجرت از “گاردن كورت چیمبرز” و بنیانگزار سازمان مشاورت پناهجویی “حركت آزاد” گفت كه این موردی نگران كننده است.
یئو كه درگیر این پرونده نیست گفت، “طبق بخش 13 از قانون مهاجرت 1999، بلحاظ قانونی ممنوع است كه دولت به كشور دیگری فاش سازد كه شخصی در اینجا، در انگلیس، درخواست پناهندگی كرده است.”».