۱۳۹۶ آذر ۴, شنبه

پاسخ كشورهای منطقه به سیاستهای بی ثبات كننده تهران


روزنامه الریاض(عربستان) ۱/۹/۹۶ : « نشریه اخبار الساعه منتشر شده توسط مركز پژوهشها و بررسیهای استراتژیك امارات تأكید كرد كه بیانیه پایانی اجلاس وزرای خارجه عرب در قاهره پیامی واضح و قاطع به ایران میفرستد كه باید سیاستهای مداخله جویانه‌اش در امور كشورهای منطقه را متوقف و از سیاستهای كینه توزانه‌اش كه باعث ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه شده است، دست بكشد.




این بیانیه همچنین مرحله جدیدی از اقدام مشترك عربی را پایه ریزی و همبستگی در رویارویی با چالشها و خطرهایی كه امنیت ملی عربی را تهدید میكند را تقویت می كند. این نشریه در سرمقاله اش تحت عنوان پیام های عربی قاطع به ایران نوشت:
پیام اول
كشورهای عربی در مقابل سیاستها و استمرار نا امنی و بی‌ثبات كردن منطقه دست بسته نخواهند بود و در كنفرانسهای منطقه‌ای و بین المللی اقدام به بیان خطرهای واقعی برای ثبات منطقه خواهند كرد. این درحالیست كه در ایام اخیر یك فهم بین المللی افزایش یابنده نسبت به خطرات سیاستهای مداخله گرانه ایران در امور كشورهای منطقه و ضرورت مقابله با آنها وجود دارد. بنابراین تأكید بیانیه پایانی بر وارد كردن بند دخالت های ایران در امور داخلی كشورهای عربی در برنامه كنفرانسهای همكاری عربی با كشورها و تجمعات بین‌المللی و منطقه‌ای، و درخواست از دبیر كل اتحادیه عرب برای پیگیری اجرای این بیانیه و مكلف كردن گروه عربی در سازمان ملل به برقراری ارتباطات لازمه برای تشكیل جلسه اضطراری شورای امنیت برای بحث در مورد تهدیدات ایران برای كشورهای منطقه بیان كننده تحرك مهم عربی در برخورد با سیاستهای ایران در سطح بین المللی است.
پیام دوم
ایران باید حمایت از شبه نظامیان مسلح و بطور خاص شبه نظامیان حوثی در یمن و حزب الله در لبنان كه مجری برنامه های بی‌ثبات كننده در كشورهای منطقه بوده و باعث پیچیدگی بحرانهای مختلف می شوند را متوقف كند، بویژه كه در این اواخر جامعه جهانی شروع به فهم میزان خطر این شبه نظامیان و ضرورت اقدام برای قطع ارتباط آنها با ایران كرده است و بالاترین دلیل آن هم قطعنامه سازمان ملل است كه چند روز قبل صادر و در آن خواستار شد كه شبه نظامیان ایرانی، سوریه را ترك كنند. شایان یادآوریست كه در این قطعنامه از گردان های سپاه قدس و سپاه پاسداران ایران و شبه نظامیان حزب الله نام برده شده است و این بوضوح خاطرنشان میسازد كه یك توافق عربی و بین المللی بر ضرورت پایان دادن به خطرات شبه نظامیان مسلح ایران در منطقه وجود دارد.
پیام سوم
امنیت ملی عربی امری تجزیه ناپذیر است و التزام كشورهای عربی به سیاست خویشتنداری به معنای چشم پوشی بر سیاستهای ایران و شبه نظامیان و بازوهایش در منطقه كه امنیت و ثبات كشورهای عربی را تهدید میكنند نیست. كما اینكه این امر اخیرا پس از مورد هدف قرار دادن امنیت عربستان و بحرین (توسط این شبه نظامیان) دیده شد. بر این اساس است كه بیانیه پایانی وزرای خارجه عرب شلیك موشك بالیستیكی ساخت ایران توسط شبه نظامیان حوثی به عربستان را محكوم كرده و كلیه اقدمات اتخاذ شده برای حفاظت از امنیت ملی را مورد تأیید قرار داده است ، این بیانیه همچنین به ایران فراخوان داده كه ایجاد نا آرامی در بحرین را متوقف و به سیاست حسن همجواری ملتزم باشد و از طرف دیگر سیاست ایران در زمینه سوخت رسانی به درگیری های فرقه ای و مذهبی را محكوم و بر ضرورت پرهیز از كمك به گروه هایی كه این درگیری ها را تشدید می كنند تأكید كرده است . این ها پیامهایی قاطع به ایران است كه همواره بدلیل نبودن یك موضع عربی واحد در زمینه تجزیه و اختلاف بین اعراب عمل میكرده است. به همین خاطر است كه جلسه وزرای خارجه در قاهره بیانگر شروع جدی یک موضع عربی واحد در برخورد با دخالتهای ایران در منطقه است، بویژه كه اخیرا یك توافق بین‌المللی در مورد اینكه ایران عامل اصلی پشت همه آشوب ها و بی‌ثباتی ها در منطقه است شروع به تقویت شدن كرده است. همچنین تصمیمات گرفته شده در این جلسه نقشه مسیر روشنی برای پایان دادن به سیاست های كینه توزانه و طرحهای توسعه طلبانه ایران كه تهدید كننده امنیت و ثبات كشورهای منطقه است، ترسیم شده و همزمان به جامعه ملل توجه میدهد كه ایران پشت خنثی كردن تلاشها برای حل سیاسی بسیاری از بحران های منطقه است و تلاش های سازمان ملل در همكاری با بسیاری از نیروهای منطقه‌ای و بین المللی برای پیدا كردن راه حل برای این بحرانها بویژه در سوریه و یمن را با مانع مواجه میسازد. همزمان تحرك كشورهای عربی در مخاطب قرار دادن شورای امنیت برای توضیح نقش منفی ایران در پیچیده كردن بحرانهای مختلف منطقه اهمیت بالایی دارد چرا كه سیاستهای ایران كه تهدید كننده امنیت و صلح در سطح منطقه‌ای و بین المللی است را افشا میكند».