۱۳۹۶ آذر ۵, یکشنبه

ولید فارس: بگفته منتقدان، داعش اکنون با شبه نظامیان طرفدار ایران در عراق و سوریه جایگزین می شود


تلویزیون فاکس نیوز ۳/۹/۹۶ : « مجری :دریک حمله تروریستی در خارج کشور خبرگزاری مصر گزارش می کند که دست کم 85 نفر زمانی که شبه نظامیان دریک مسجد در شبه جزیره سینای مصر آتش گشودند و بمب منفجر کردند کشته شدند . گزارش شده است که ده ها نفر دیگر مجروح شده اند و هنوز جزییات آن به ما میرسد، در این جا ولید فارس با ماست که کارشناس امنیت ملی و امورخارجی فاکس نیوز می باشد.
س : ولید شرایط سختی است ولی کسی بهتر از شما برای سوال از او در این مورد نیست ما اطلاعات محدودی داریم که شنیدیم که شبه نظامیان مسلمان وارد یک مسجد شده بسیاری را می کشند و بعد به خارج آن رفته و بروی مردم در وسط یک مراسم آتش باز می کنند که صحنه ای بسیار وحشتناک است.
ولید فارس : این فقط یک صحنه وحشتناک نیست بانگاهی به اعداد تاجایی که می دانم که بسیار بیشتر است بیش از 150 یا شاید بیشتر از آن است نمی دانم. ولی آنچه روی داده این است که این می تواند در رابطه با جهادیست ها تا جایی که مقامات مصری و سایر مقامات عربی می گویند یک نقطه عطف باشد. حمله به یک مسجد و کشتار نمازگزاران نه فقط یک یا دو نفر مسجد توسط ۴ خوردو بامسلسل محاصره شده بود این یک عملیات تروریستی نظامی است وسوال بزرگ این است که چرا؟ چرا این مسجد؟ زیرا جنگی اکنون در مصر و در جهان عرب در جریان است میان میانه رو ها از یک طرف و آن جهادیست ها ازطرف دیگر است که این یکی از مهمترین شاخص هایی است که من تاکنون دیده ام.
س: شاخص مهم دیگر در رابطه با جنگ با داعش پرزیدنت ترمپ دیروز با نیروهای آمریکایی که در سراسر جهان خدمت می کنند صحبت کرد و به آنها این پیام روز شکرگزاری را داد:
ترامپ: ما به واقع در حال پیروزی هستیم ما می دانیم چگونه پیروز شویم، ولی ما باید بگذاریم که شما پیروز شوید آنها قبلاً نمی گذاشتند که شما پیروز شوید حتی نمی گذاشتند نقش تان را ایفا کنید ولی ما می گذاریم که شما پیروز شوید.
مجری: ما طی شب انتقاداتی از افرادی که رئیس جمهور را دوست نداشتند می شنیدیم که می گفتند چرا او این حرف را می زند در جایی که نفرات نزدیک به پرزیدنت می گویند او ارتش را آزاد گداشته که با داعش بجنگد و آنرا شکست دهد.
ولید فارس : بله در واقع دو چیز است که سیاست را کنار گذاشته است در سطح تکنیکی شکی نیست آنچه که طی ۶تا۷ ماه پیش اتفاق افتاده یاشاید۸ ماه پیروزیهای تاکتیکی بوده است ، هرجایی در سوریه و عراق هرجایی که آمریکا به متحدان محلی کمک کرده یا از نیروی انبوه استفاده کرده داعش فروپاشیده این واقعیت است، همچنین در سایر نقاط جهان ازجمله در سومالی ولی سوال بزرگ این است که بعد از شکست داعش چه می شود ؟ مشکلی که برخی از منتقدان مطرح می کنند این است که داعش اکنون با شبه نظامیان طرفدار ایران در عراق و در سوریه با شبه نظامیان اسد و شبه نظامیان طرفدار حزب الله جایگزین شده اند . این که یک پیروزی در سطح تکنیکی بوده ولی آنچه که نیاز داریم ببینیم شکست استراتژیک داعش است به معنای آنکه مطمئن شویم که ایران بجای داعش اشغال نکند».