۱۳۹۶ آذر ۸, چهارشنبه

گزارشی از واكنشهای خشمگینانه مردم به كندی در كمك رسانی به زلزله زدگان و انعكاس موضع سازمان


تلویزیون اسکای نیوز(عربی) ۶/۹/۹۶ : « همچنان واكنشهای خشمگینانه در برخی شهرهای ایران در رابطه با كندی اقدامات دولت و به توصیف آنها كوتاهی در انجام وظایف انسانی در قبال خسارتدیدگان زلزله اخیر بالا میگیرد. بسیاری از خسارت دیدگان اقدام دولت به درخواست كمك از جامعه جهانی، در شرایطی كه تهران سخاوتمندانه اموالش را در اختیار شبهنظامیان وابسته به خود قرار میدهد، محكوم میكنند.


گزارش هانی شوتر: همچنان پسلرزهها علیه سیاستهای ایران در داخل كشور بالا میگیرد. بیش از 15روز از زلزله شدیدی به قدرت 7 و سه دهم ریشتر كه شهر كرمانشاه را به لرزه درآورد، بیش از 500كشته و ده هزار مجروح و خسارتهای سنگین در شهر و روستاهای اطراف برجای گذاشت. به رغم سیاست بستن دهانها كه دولت ایران علیه همه مخالفانش در پیش گرفته است، به دنبال این فاجعه، شكایت و انتقاد بالا گرفت. زلزله راه را برای كمپینی در داخل كشور جهت برپایی اعتراضات باز كرد. خسارت دیدگان از زلزله به روزنامهنگاران و رسانههای خبری كه وضعیت آنها را دنبال میكنند، گفتند كه دولت به جای این كه بر روی سرعت بخشیدن به اقدامات برای ارائه كمكهای انسانی به قربانیان متمركز باشد، به سرعت حكومت نظامی در شهر زلزله زدهاعلام كرد كه بیانگر نگرانیش از موج انتقادات علیه دولت است. در این میان صداها در داخل شهرهای ایران بالا گرفت كه از دولت خواستار آن هستند كه به جای این كه از شبه نظامیان وابسته به خود در تعدادی از كشورها حمایت كند، توجهش را به اوضاع داخلی معطوف نماید.

اپوزیسیون نیز (صحنهای از سخنرانی خواهر مریم و جمعیت حاضر در سالن نشان داده میشود-م) شكست رژیم حاكم بر تهران در ارائه هرگونه كمكهای انسانی مورد انتقاد قرار داد و شگفتی خود را از فراخوان دولت كه از جامعه جهانی خواستار كمكهای فوری به قربانیان زلزله شده ابراز داشت چون این در حالی است كه تهران حمایت مالی كاملی به تروریسم ارائه میكند. در داخل پارلمان ایران نیز تعدادی از نمایندگان كندی در كمك رسانی به خسارتدیدگان را محكوم كردند و اظهارات وزیر خارجه محمد جواد ظریف را مورد انتقاد قرار دادند كه تأكید كرد كشورش با امكانات محلی میتواند بحران را مدیریت كند.
بیش از 15روز از زلزله گذشته است و طی این مدت به گفته خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا هیچ مقام ایرانی اقدام به بازدید از مناطق خسارت دیده نكرده است و همچنان افرادی هستند تا این لحظه هیچ سرپناهی ندارند و در شهرها و روستاهایی كه بیش از 90درصد منازل آن منهدم شده است، جادهها همچنان قطع است