۱۳۹۶ آذر ۸, چهارشنبه

هزاران نیروی خارجی در سوریه هستند اما آنجا را ترک می کنند؟


خبرگزاری آسوشیتدپرس ۷/۹/۹۶ : « جنگ داخلی سوریه ممکن است به آرامی خاتمه یابد اما این کشور مملو از تسلیحات و طیفی از شبه نظامیان و هزاران سرباز خارجی است که برخی هم هیچگاه سوریه را ترک نخواهند کرد. با کمکهای مهمی که از ایران و روسیه می رسد پرزیدنت بشار اسد کنترل خود بر نواحی وسیعی را پیشاپیش اعمال کرده اند و احتمال سرنگونی نظامی را حداقل در حال حاضر به خاک سپرده اند.
اما این حاکمیت فعلی در سوریه بینهایت متکی به کمک شبه نظامیان ایران که در سراسر این کشور جنگزده پراکنده شده اند.. حالا که داعش دیگر زمین قابل توجهی در سوریه ندارد شمار برخی نیروها ممکن است کاهش یابد اما نیروهای خارجی با جاه طلبی ها و منافع درازمدت تلاش خواهند کرد یک حضور برای سالهای آینده را تامین کنند. چنین وضعیتی چشم اندازها برای استقرار صلح را پیچیده می سازد..
آمریکاییها
حضور نیروهای آمریکا در شمال سوریه ابتدائا برای تعلیم نیروهای محلی کردی علیه داعش بوده است. شمار نیروهای آمریکا به تدریج افزایش یافته است گرچه محدودیت رسمی بر نیروهای آمریکا قبل از رفتن پرزیدنت اوباما در حد 503نفر باقی مانده اما شمار واقعی، اکنون باور بر این است که بیش از 1500نفر شامل نیروهای ویژه و واحد توپخانه تفنگدار و نیروهای جلودار هوایی می باشد که در کل سوریه در بیش از 12پایگاه مستقر می باشند.. جیم متیس وزیر دفاع آمریکا در اوایل این ماه با اشاره به گفتگوهای سیاسی تحت حمایت سازمان ملل گفت ما قبل از پروسه مذاکرات ژنو سوریه را ترک نمی کنیم. مقامات کردی از آمریکا خواسته اند در سوریه بمانند چرا که یک خروج سریع، هجوم نیروهای اسد به زمینهای کردی شمال را تسهیل خواهد کرد..
سوریه به روسیه اجازه داده از پایگاه حمیمیم(Hemeimeem) بطور نامحدودی و بدون هزینه یی استفاده کنند. مسکو همچنین توافقی با سوریه امضا کرده که از پایگاه طرطوس تا 49سال استفاده کند که ممکن است با توافق طرفین تمدید شود..
شبه نظامیان تحت حمایت ایران
در میان همه نیروهای خارجی در سوریه شاید هیچکدام گستردگی و استمرار ایرانیها را نداشته اند. جمهوری اسلامی ایران تلاش هنگفتی کرده تا اسد را در قدرت نگهدارد و طی این 6 سال جنگ سوریه، میزان گسترده یی کمکهای نظامی و مالی برای اسد فراهم کرده است. ایران سپاه پاسداران را در سوریه مستقر کرده و افسران ایرانی هم هستند که حمایت نظامی و سیاسی از سوریه می کنند. مقامات ایران گفته اند تاکنون بیش از 1000نفر جنگجو را در سوریه از دست داده اند.. دهها هزار از شبه نظامیان تحت حمایت ایران حامی دولت تحت عنوان نیروهای دفاع ملی در سراسر سوریه مستقر شده اند و علاوه بر این شبه نظامیان شیعی عراقی و هزاران جنگجوی تحت حمایت ایران حزب الله از لبنان هم هستند که در چرخاندن جنگ به نفع دولت نقش داشته اند. حزب الله در طول مرز با لبنان مستقر شده است و گروههای شیعی در آنها سایتهای نظامی و پایگاه های درازمدت ایجاد کرده اند و بعید است که به این زودیها سوریه را ترک کنند. استراتژی ایران در سوریه این است که مطمئن شود می تواند به دنبال کردن منافع خود بعد از جنگ در آنجا ادامه بدهد و بخشی از سوریه را بعنوان یک پایگاه استفاده کند و تضمین کند یک مسیر از تهران تا بیروت باز باقی بماند».