۱۳۹۶ آذر ۶, دوشنبه

گرانی شدید کالا های اساسی با «تورم تک رقمی»!


درحالیکه رسانه های حکومتی مملو از تبلیغات دروغین مبنی بر «تک رقمی شدن نرخ تورم» می‌باشند، اما داده های بازار آمار و ارقام دیگری را به بیرون ساطع می کنند.

براین منطق اکنون شاهد هستیم که فشار این روند مخرب بر اقشار ضربه پذیر و کم درآمد روزانه روبه افزایش گذاشته، بطوریکه بسیاری از خانوارها بویژه کارگران و زحمت کشان در بخش های محروم کشور، ناچار به حذف بخش بزرگی از مواد غذایی اولیه از سفره های خود شده اند.

در این رابطه یک کارگزار حکومتی ضمن اعتراف به این وضعیت معیشتی می گوید: «خیلی از کارگران و استادکاران ساختمانی به دلیل رکود ساخت و ساز و نامتعادل بودن قیمت‌ها و بیکاری، شکم خانواده خود را با نانِ خالی سیر نگه می‌دارند. شما باور نمی‌کنید کارگران ساختمانی در همین شهر ما، مریوان، کارت یارانه خود را برای دریافت نان در نانوایی گرو می‌گذارند». (خبرگزاری حکومتی ایلنا ۵ آذر ۱۳۹۶)
ترجمان این جملات به معنای رشد شدید فقر در حاکمیتی فاسد و غارتگر است که اساس و بنیان آن بر تبعیض، سرکوب، چپاول اموال و دارایی‌های ملی و بی‌تفاوتی نسبت به سرنوشت مردم استوار شده است. این وضعیت در حالی است که شکاف عمیق طبقاتی در ایران بیداد می‌کند، بطوریکه پاسدار قالیباف در نمایش انتخابات حکومتی بر سر پست ریات جمهوری رژیم به حاکمیت «۴ درصدی»های متمول و فربه که تماما ایادی و باندهای مافیایی حکومتی می‌باشند، اعتراف نموده بود.

به موازات این وضعیت، طی روزهای گذشته شاهد بودیم که دولت آخوند روحانی در یک تلاش شکست خورده، برای افزایش ظاهری «۱۵ درصدی» بهای نان، اما به‌واقع تا سقف «۲۵ درصد»، خیز برداشته بود که در پی اعتراضات و فشاهاری جامعه، فعلا ناچار به عقب‌نشینی از آن شده است.
این گزارش ضمن اشاره به ابعاد وخیم گرانی در جامعه و سیاست‌های مخرب دولت «تدبیر و امید» در زمینه بهبود وضعیت معیشتی مردم می‌افزاید: «از همین ابتدای سال هم علیرغم ادعاهای آقایان دولتی، تورم زیرپوستی داشتیم؛ حال سؤال اینجاست که وقتی خود دولت نرخ نان را ۱۵ درصد بالا می‌برد یا به عبارتی نرخ یک کالای اساسی را دورقمی افزایش می‌دهد، چطور می‌خواهد مدعی تورم تک‌رقمی باشد؟».

افزایش قیمت‌ها در حاکمیت ولی‌فقیه تنها به یک یا دو مورد بسنده نمی‌کند، بلکه سخن از سیاستی نهادینه شده است که بر اساس آن حاکمیت تلاش دارد تا صندوق‌های به یغما رفته و خالی شده را با ادعای «هدفمندی یارانه‌ها» و فشار مستقیم بر مردم پر نماید.
برای نمونه در تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی حکومت از رشد فزاینده قیمت کالاهای اساسی و معیشتی مردم، آمده است: «بانک مرکزی قیمت ۲۰ کالای اساسی در آبان ۹۶ را منتشر کرده است که نسبت به آبان سال گذشته ۱۷ تا ۶۶ درصد افزایش داشته‌اند». (سایت حکومتی ایسکا نیوز ۲۰ آبان ۱۳۹۶)
بر اساس این گزارش افزایش قیمت‌های تنها طی یک سال برای گوشت با رشد «۱۷ درصد»، لبنیات و کره «۴۶ درصد» تخم‌مرغ «۴۴ درصد»، پیاز «۶۶ درصد» سیب‌زمینی «۴۳ درصد», انواع میوه‌جات از «۳۰ الی ۵۴ درصد» و سبزی جات از «۱۹ الی ۲۷ درصد» به ثبت رسیده‌اند.

همچنین این کارگزار حکومتی در کمیسیون اجتماعی مجلس رژیم با اذعان به چشم‌انداز عواقب وخیم افزایش قیمت‌ها ادامه می‌دهد: «به زودی لبنیات و غلات هم گران خواهند شد و علیرغم سیاست‌های آزادسازی واردات برنج، برنج هم گران خواهد شد و در جمع‌بندی، اقتصاد دچار چالش می‌شود و دورنمای روشنی در چشم‌انداز نیست».