۱۳۹۶ آذر ۵, یکشنبه

سرهنگ پیترز : ایران خواستار اتوبانی به مدیترانه از طریق سوریه و عراق و لبنان است


تلویزیون فاکس نیوز ۲/۹/۹۶ : « مجری : نیروهای عراقی به پیروزی علیه داعش نزدیک می شوند و اکنون آخرین شهری که در کنترل شبه نظامیان بودرا آزاد می کنند و آخرین حمله خود را برای پاکسازی بیابانی که هم مرز باسوریه است شروع می کنند. تمامی اینها چند روز بعد از آن است رئیس جمهور ایران پایان این گروه تروریستی را اعلام کرد دراین جا سرهنگ رالف پیترز تحلیلگر فاکس نیوز با ماست :

س: برای جامعه اطلاعاتی کمی عجیب است که ایران می گوید داعش پایان یافته در حالی که نخست وزیر عراق می گوید ما تازمانی که آن بیابان درمرز سوریه را پاکسازی نکنیم اعلام پیروزی نمی کنیم، چرا ایران تلاش دارد نفوذ خود را دراین جا نشان دهد در حالیکه این نیروهای عراقی بودند که می جنگیدند؟!
سرهنگ رالف پیترز: زیرا ایران جاه طلبی امپراطوری برای خود دارد، مورد حمایت روسیه است و طنز قضیه اینجاست که ما یعنی نیروهای مسلح آمریکا بطور مطلق و اساسی در شکست خلافت داعش نقش داشتیم و از این خلافت داعش اکنون خرابه هایی برجای مانده و تمام شده است، آخرین عملیات بیشتر شبیه به پاکسازی است هرچند که هنوز خطر وجود دارد.
این خبر خوب است که تمام شده است ولی خبر بد این است که قرار نیست از ما بخاطر این سپاسگزاری کنند دولت سوریه از ما خواسته که در مدت کوتاهی آنجا را ترک کنیم و ما خود را برای آن آماده می کنیم زیرا ما دلیل قانونی برای بودن در آنجا نداریم ما اشتباه کردیم من باپوتین موافقم که باید تمامیت ارضی سوریه را به برسمیت شناخت در عراق نخست وزیر عبادی می خواهد ما در سطحی محدودتر برای مدتی در آنجا بمانیم تا که وزنه تعادلی در برابر ایران باشیم ولی در نهایت ایران در عراق اکنون چنان قدرتمند است که ما را از آنجا نیز بیرون خواهند کرد درحالی که ما در جنگ پیروز شدیم و وزنه سنگین ما بودیم ولی نتایج آن قرار ست که برای روسیه و ولادیمیر پوتین باشد که هژمونی منطقه ای خود را بدست آورده و ایران نیز یک امپراطوری که تا مدیترانه گسترش یافته و ترکیه قرار است ما را مجبور کند که از نفومان بر کردها دست برداریم!  ولی قابل توجه است که برای ما شرم آور و تحقیر کننده است که ولادیمیر پوتین کنفرانسی مطبوعاتی در سوچی روسیه با اردوغان رئیس دولت ترکیه و ایران داشت و سوریه را تقسیم می کردند در حالی که ما حتی برسر میز نبودیم!
س: بشار اسد هم در آن کنفرانسی که به آن اشاره می کنید حضور داشت، حال به نفوذ ایران برگردیم که چرا اینطور است؟ بسیاری این را میگویند که دیگر به واقع سوریه ای باقی نمانده و عراقی دیگر باقی نمانده و مرزها چنان در هم ریخته که به یک صحنه نبرد مذهبی تبدیل شده، بنا براین در منطقه شیعی برای مثال ایران چه کاری می تواند انجام دهد؟ ما در مورد این صحبت می کنیم که ایران تلاش دارد بخش هایی از زمینهایی را اشغال کند که بسیاری ازآمریکاییان جان خود رابرای دفاع از آنها و آزاد نگه داشتن آنها از دست دادند ؟!
سرهنگ پیترز:ایران خواستار کنترل است آنها خواستار یک اشغال کلاسیک که هرگوشه ای را بگیرند نیستند، اما وقتی می خواهند کنترل کنند یعنی اتوبانی می خواستند از ایران تا مدیترانه از طریق عراق و سوریه و لبنان که اکنون بدست آورده اند!
حتی با بشار اسدی که رئیس جمهور سوریه بود او به مسکو احضار شده بود به او گفته شده بود بیاید و او از مذاکرات درمورد آینده کشور خود حذف کردند برای همین آنچه شاهد آن هستیم یک دیپلوماسی ماهرانه از طرف پوتین وایران است که سیاسی کار می کنند درحالی که ما روی شکست دادن تروریست ها متمرکزیم و ما اینکار را کردیم ما کاری فوق العاده را همراه با متحدینمان انجام دادیم ولی ما فکری به حال وضعیت استراتژیک در مرحله صلح نکردیم و به این دلیل صدمه می بینیم.
س: در مورد تحریم ها علیه ایران چطور و قدرت نیروهای ما در جایی که به ایران برگردد چه می شود اگر بواقع آنها تلاش دارند قدرت را درخاورمیانه به چنگ آورند؟
سرهنگ پیترز: تازمانیکه روسیه از ایران حمایت می کند که می کند! قدرت ما عملاً بسیار محدود است. ما می توانیم به اقتصاد آنها صدمه بزنیم که در فکر آن هستیم اینکار را انجام دهیم ولی روسیه به عنوان وکیل آن وارد می شود.
این نکته بسیار مهمی است، که مرزهای میان عراق و سوریه چندان فعال نیستند داعش هم این را دید که به جهت گیری های مذهبی و مردم بر می گردد و ربطی به مرزهای مصنوعی ندارد ولی ما به آن مرزها چسبیدیم و باز ولادیمیر پوتین درخلال مسافرت خاور دور پرزیدنت ترامپ ما را فریب داد و وارد این مرزهای حق حاکمیت کرد که معنای آن این است که ما را مجبور میکنند کردهایی را که جنگ سخت را روی زمین انجام دادند و متحد ما هستند رارها کنیم واین برای من تاسف آور است که نیروهای ما که کار بسیار بزرگی انجام داده اند می بینند که عدم بینش دیپلوماتیک و استراتژیک ما آن را از بین می برد».