۱۳۹۶ آبان ۳۰, سه‌شنبه

نیکی هیلی –رژیم اسد اگر از تسلیحات شیمیایی مجدداً استفاده کند ما دوباره اقدام می کنیم رژیم اسد به این هشدار توجه کند


تلویزیون فاکس نیوز ۲۸/۸/۹۶ : « نیکی هیلی : به رژیم اسد فارغ از کاری که حامیان روسی آنها در اینجا در شورای امنیت انجام می دهند باید هشدار روشنی داده شود. آمریکا استفاده سوریه از تسلیحات شیمیایی را نمی پذیرد همانطور که در آوریل این کار را انجام دادیم ما دوباره این کار را خواهیم کرداگر مجبور شویم ما از معیارهای بین المللی علیه استفاده از تسلیحات شیمیایی دفاع خواهیم کرد.




رژیم اسد بهتر است عاقلانه برخورد کند و به این هشدار توجه کند. اریک شاون مجری فاکس نیوز : سفیر نیکی هیلی در مورد احتمال حملات جدید آمریکا در سوریه اگر که حملات شیمیایی بیشتری انجام شود، تهدید می کند. باید گفت حملاتی بوده است و می گویند که رژیم در حملات از بمب های خوشه ای و گاز کلر استفاده کرده است. این روسیه است که یکبار دیگر قطعنامه شورای امنیت را که خواستار تحقیق در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی وتو می کند . آمریکا دیکتاتور سوریه بشار اسد را متهم به ادامه کشتار مردم در ابعادی که غیر قابل تصور است می کند، که تمامی آنها با تایید و کمک ولادیمیر پوتین و دولت روسیه انجام می شود. حال آیا این قتل عام متوقف می شود؟ در این برنامه جان بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و کارشناس در موسسه آمریکن اینترپرایز و همکار فاکس نیوز و رئیس موسسه گیت استون در نیویورک شرکت دارد.
س: آقای سفیر، پوتین به واقع پشتیبان اسد است او هر حرکتی را در سازمان ملل و هر تلاشی در غرب را برای دنبال کردن و متوقف کرن این کار را، سد می کند.
جان بولتون : ببینید فکر میکنم روشن است که مسکو خواستار حفظ اسد در قدرت از شروع بهار عرب و از زمان شروع تظاهرات ها و شروع جنگ داخلی بوده است و این امر دلایل روشنی دارد زیرا روسیه که تنها پایگاه دریایی خود درخارج از اتحاد شوروی سابق را در طرطوس داشت اکنون در لاذقیه سوریه تنها پایگاه هوایی خود را نیز خارج از اتحاد شوروی سابق بدست آورده که این شکافی در خاورمیانه است که روسیه را قادرمی سازد کاری را که می خواهد انجام داهد که آن پشتیبانی از رژیم و کمک به دولتی است که می تواند در پیشبرد منافع روسیه روی آن حساب کند، و که از هر جهت در اساس مستقیماً مخالف منافع آمریکاست.
بنا بر این وتوی قطعنامه های شورای امنیت کار یومیه وزارت خارجه روسیه است .
س: و بعد ما مایلیم با پوتین بنشینیم و با او که دستانش در خون مردم سوریه است دست بدهیم ۴۰۰ هزار نفر از مردم اکنون گفته می شود گیر افتاده اند و اسد از گرسنگی دادن به آنها استفاده می کند آنهم درحالی که تا کنون صدها هزار نفر را کشته است!!!
بولتون : من می ترسم که این تنها فاز اول جنگی که اکنون در خاورمیانه جریان دارد باشد، زیرا یکی از پیامدهایی که می بینیم اکنون گسترش می یابد خارج از جنگ داخلی ولی معلوم است که در ارتباط با آن است نابود شدن خلافت داعش است که در سوریه و عراق بود. ایران اکنون از کارزار علیه داعش استفاده می کند تا ائتلاف متشکل از دولت بغداد که توسط شیعیان کنترل می شود و عراقیان تحت سیطره ایران هستند و رژیم اسد در سوریه و گروه تروریست حزب الله لبنان می باشند تشکیل دهد تا که هلالی را از ایران تا مدیترانه ایجاد کند که می تواند آماده سازی برای جنگ بعدی باشد، جنگی شامل اردن و سایر کشورهای پادشاهی در شبه جزیره عربی می باشد که معلوم است متحد نزدیک ما اسرائیل را نیز تهدید می کند.
بنابر این باوجود قتل عامی که در جنگ داخلی سوریه جریان دارد که بلاشک با استفاده اسد از تسلیحات شیمیایی است، شما شاهد تلاش های نابود کننده داعش نیز بودید ولی ما بخوبی می توانیم مرحله بعدی یا حتی بدتر از آن را ببینیم، در نبردی که با استفاده از تسلیحات اتمی شیمیایی برای اعمال هژمونی بین ایران از یک طرف و اعراب از طرف دیگر باشد.
س: آنطور که شما پیش بینی می کنید که واقع شود ترسناک است .
اپوزیسیون سوریه نیز همین را می گوید بگذارید جمله ای را از بسام رفاعی بخوانم او از شورای آمریکاییان سوری است می گوید: شورای آمریکاییان سوری (‌اس.ای.سی) استفاده روسیه از وتوی خود در برابر شورای امنیت سازمان ملل را محکوم می کند.
روسیه از زمان مداخله روسیه در سوریه در سپتامبر 2015 همواره پوششی برای رژیم اسد برای ارتکاب بدترین جنایات علیه شهروندان خود و سوخت رسان ظهور گروهای تروریستی مانند داعش و القاعده بوده است .نیروهای روسیه خود حتی جنایات جنگی فجیعی را علیه انسانیت در سوریه مرتکب شده اند . روسیه نمی تواند شریکی در مبارزه برای صلح و دموکراسی در سوریه باشد.
آقای سفیر فراخوان هایی وجود دارد که پوتین و اسد بخاطر جنایات جنگی محاکمه شوند، فکر می کنید احتمال این که بتوان مانع سناریو مربوط به ایران شد چقدراست که هم اینک به آن اشاره کردید ؟
جان بولتون :‌ احتمال آن در اساس صفر است. ولی همین بیانیه ای که هم اینک اشاره کردید بروشنی می گوید که روسیه و رژیم اسد از شروع این جریان باهم چفت بوده اند و این ایده که بتوان این دو را ازهم جدا کرد اشتباه بوده است، زیرا در دوران باراک اوباما و بخصوص در زمان جان کری وزیرخارجه ما بارها می شنیدیم که روسیه و آمریکا دارای اهداف مشترک هستند و هردو خواستار کنار رفتن اسد می باشند ما حتی این را از وزارت خارجه در دولت ترامپ هم شنیده ایم این هیچوقت حقیقت نداشته امروز هم ندارد ۷سال پیش هم حقیقت نداشت اسد نفر روسیه است و تا جایی که من می توانم پیش بینی کنم قرار است باهم باشند.
س: آقای سفیر مذاکرات صلح قرار است که این ماه در ژنو شروع شود از آن چه انتظاری دارید؟
سفیر بولتون : من از آن به واقع انتظار چندانی ندارم فکر می کنم ائتلاف ایران و روسیه است و این آن چیزیست که وجود دارد که شامل عراق و اسد و حزب الله است که به آنچه که می خواستند بسیار نزدیک شده اند که متاسفانه اکثر آن بکمک ما بدست آمده است که با تسلیح و آموزش دادن به شبه نظامیان شیعی و واحدهای معمول ارتش عراق برای شکست دادن داعش صورت گرفت که اکنون شروع به حمله به دوستان کُرد ما در شمال عراق کرده اند.
فکر می کنم ما باید برای فاز بعدی این نبردآماده باشیم که صرفاً علیه تروریسم بین المللی و تهدید برنامه اتمی ایران نیست که البته روشن است که آنها باید در راس امورمان باشند، ولی جنگ بعدی در خاورمیانه است که می ترسم ممکن است در حال آماده سازی باشد. اریک شاون : بله تقویت نیروها در لبنان در طول مرز با اسرائیل دقیقاً همان چیزیست که شما پیش بینی می کنید.
باتشکر از ارائه نظراتتان».