۱۴۰۰ اسفند ۱۶, دوشنبه

اعلام آتش‌بس روسیه در چندین شهر اوکراین در پی درخواست فرانسه


ارتش اوکر یک‌شنبه اعلام کرده بودکه کنترل منطقه چوگوف درنزدیکی شهر خارکیف را به‌دست گرفته است

همزمان با دوازدهمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین، ارتش روسیه موفق شد پایتخت اوکراین را در محاصره خود قرار داده تا برای حمله به این شهر آماده شود.

وزارت دفاع اوکراین نیز اعلام کرد که نیروهای روسیه از محور شرقی پایتخت و از سوی منطقه «سومی» به کی‌یف نزدیک می‌شوند.

وزارت دفاع روسیه نیز به نوبه خود، از انهدام ۲۲۰۰ هدف نظامی از آغاز عملیات نظامی خود در اوکراین خبر داد.

خبرگزاری «اینترفاکس» نیز در گزارشی به نقل از وزارت دفاع روسیه خبر داد که ارتش این کشور، روز دوشنبه و در چندین شهر اوکراین از جمله کی‌یف، آتش‌بس اعلام کرده و کریدورهای بشردوستانه ایجاد خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، پس از درخواست امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، ارتش روسیه علاوه بر کی‌یف، کریدورهای بشردوستانه‌ای در شهرهای خارکیف، ماریوپول و سومی نیز ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری اوکراین، روسیه در ساعات گذشته اهدافی را در شهر اودسا و در نزدیکی سواحل دریای سیاه مورد حمله قرار داده است.

خبرگزاری «تاس» روسیه نیز خبر داد که ارتش اوکراین به‌وسیله موشک‌های گراد، شهر لوهانسک در شرق این کشور را مورد هدف قرار داد.

شبکه «سی‌ان‌ان» با انتشار ویدیویی از شهردار شهر میکولایف خبر داد، ارتش اوکراین موضع توپخانه روسیه در نزدیکی این شهر، در جنوب اوکراین را هدف بمباران خود قرار داده است.

شهردار میکولایف در ویدیوی خود، خودروهای زرهی روسی را نشان می‌دهد که به گفته او، پس از بمباران نیروهای اوکراینی منهدم شده‌اند.

ارتش اوکراین یک‌شنبه اعلام کرده بود که کنترل منطقه چوگوف در نزدیکی شهر خارکیف را به‌دست گرفته است.

یک مقام نظامی آمریکا نیز خبر داد که روسیه از آغاز عملیات نظامی خود، ۶۰۰ موشک را به سوی اوکراین پرتاب کرده و از ۹۵ درصد نیروهای نظامی خود برای این حمله استفاده کرده است.

این مقام نظامی آمریکا، حمله دریایی روسیه از شهر اودسا، سومین شهر بزرگ اوکراین را محتمل ندانست.

سازمان اطلاعات نظامی بریتانیا خبر داد که نیروهای روسیه در چند روز گذشته، پیشروی چشمگیری در اوکراین حاصل نکرده‌اند. بریتانیا همچنین دستیابی روسیه به اهداف فعلی خود را زیر سوال برد.

بر اساس گزارش ستاد کل ارتش اوکراین، روسیه برای حمله به کی‌یف، نیروهای خود را در ساعات گذشته در حالت آماده‌باش قرار داده است.

این گزارش افزود، پشتیبانی نیروهای روسیه، خود را از بلاروس و از محور چرنوبیل به اوکراین می‌رساند.

یک مقام اوکراینی نیز تأکید کرد که روسیه شهرهایی را در مرکز، شمال و جنوب اوکراین مورد هدف بمباران خود قرار داده است.

کی‌یف همچنین خبر داد که پس از حمله موشکی روسیه به برج تلویزیون شهر خارکیف، پخش رادیو و تلویزیون در این شهر متوقف شده است.

در همین زمینه، ویدئویی از این حمله موشکی منتشر شده است.