۱۳۹۶ شهریور ۱۳, دوشنبه

همبستگی جهانی با زندانیان اعتصابی و موج محکومیت شکنجه و بدرفتاری دژخیمان خامنه ای

واشینگتن پست درباره بیانیه عاصمه جهانگیر نوشت: گزارشگر ویژه ملل متحد برای حقوق بشر ایران گفت او در مورد گزارشهای مربوط به بدتر شدن وضعیت پزشکی زندانیان که مواجه با شکنجه و بدرفتاری بوده اند «عمیقا نگران» است.
دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد میگوید زندانیان اعتصابی به بدرفتاری و انتقال آنها به بخش امنیتی معترضند.
رویتر نیز نوشت: عاصمه جهانگیر نسبت به گزارشهای موجود مبنی بر وخامت شرایط درمانی زندانیان اعتصابی و نیز شکنجه و بدرفتاری با آنها که همچنان ادامه یافته است، عمیقاً ابراز نگرانی کرد.

شماری نمایندگان مجلس فدرال آلمان و مقامات دولتی پیشین و شخصیتهای سیاسی این کشور، خواستار دخالت اتحادیه اروپا برای حفظ جان زندانیان سیاسی اعتصابی در زندان گوهردشت شدند.
در این نامه که توسط پروفسور ریتا زوسموث رئیس پیشین مجلس فدرال آلمان نوشته شده و رونوشت آن برای خانم آنگلا مرکل، صدراعظم جمهوری فدرال آلمان نیز فرستاده شده، آمده است. با نگرانی فراوان ما امضاکنندگان این نامه مطلع شدیم که زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج بخاطر شرایط فاجعه بار حبس از سی ام ماه ژوئیه وارد اعتصاب غذا شده اند. وضعیت آنها بسیار حاد گزارش شده است. سازمان عفو بین الملل به شرایط تشدید شونده از حیث تهدید جانی در زندانهای مختلف ایران اشاره کرده و اعلام کرده که اقدام عاجل ضروریست. بنا به یک اطلاعیه مورخ اول اوت ۲۰۱۷ کنترلها، تخریب چهره، شکنجه و مجازاتهای حبس طویل المدت که شامل حال فعالان حقوق بشر میشوند، افزایش یافته است.

شخصیتهای سیاسی و مقامات پیشین آلمان ضمن اشاره به شرایط وخامت بار جسمی زندانیان اعتصابی و خودداری مقامات رژیم در زندان از رسیدگیهای پزشکی به اعتصاب کنندگان، اعلام کردند: این زندانیان که در اعتصاب غذا بسر میبرند پیوسته در معرض محدودیتهای بیشتر که خطرجانی برای آنها دارد قرار میگیرند. آنها تهدید شده اند که به سلولهای انفرادی منتقل شده و یا مورد بدرفتاری بیشتر واقع شوند.
این وضعیت ما را بر آن داشت تا از اتحادیه بخواهیم کلیه امکانات سیاسی و دیپلماتیک را برای اعمال فشار بر رژیم ایران برای حفظ جان این زندانیان بکار بگیرید.
سایر شخصیتهای آلمانی امضا کنند، علاوه بر خانم ریتا زوسموت، عبارتند:
زابینه لویت هویسر اشنارن برگر، وزیر سابق دادگستری فدرال
گرهارت بآوم، وزیر سابق کشور
پروفسور هورست تلچیک، رئیس پیشین کنفرانس امنیتی مونیخ
اسقف پروفسور ولفگانگ هوبر، رئیس سابق کلیسای پروتستان
اوتو برنهارد، عضو هیئت رئیسه بنیاد کنراد آدنائر
لئو داتسن برگ، نماینده پیشین مجلس فدرال
ولفگانگ هولتس آپفل، رئیس سازمان حقوق بشری ۱۷ ژوئن ۱۹۵۳
کریستیان سیمرمان، رئیس دفتر حقوق بشر در برلین
و نمایندگان مجلس فدرال آلمان،کوردولا کوآچ، مارتین پاتسلت،توماس نورد.

لورنس فلمان ریل نماینده پارلمان فدرال سوئیس طی پیامی در همبستگی با زندانیان اعتصابی در گوهردشت اعلام کرد.
در چند هفته گذشته، زندان گوهردشت،صحنه اعتراض و اعتصاب غذا توسط زندانیان سیاسی بوده است. زندانیان سیاسی به خشونتهای انجام شده و اقدامات سرکوبگرانه برای اعمال فشار بیشتر بر زندانیان معترضند.این اقدام زندانیان حمایت گسترده سایرزندانیان سیاسی درزندانهای تهران و دیگر زندانهای کشور را به دنبال داشت.
نماینده پارلمان فدرال سوئیس در ادامه می افزاید: در حال حاضر بیش از ۲۰ زندانی در اعتصاب غذا وجود دارد و وضعیت فیزیکی بسیاری از شرکت کنندگان به طور جدی خطرناک شده است. ما به شدت نگران سلامت و امنیت زندانیان سیاسی در اعتصاب غذا هستیم و برای مداخله فوری کمیساریای عالی حقوق بشر و گزارشگران ویژه ملل متحد فراخوان میدهیم.