۱۳۹۶ شهریور ۲۳, پنجشنبه

بریفینگ مطبوعاتی وزارت خارجه آمریكا (قسمت درباره ایران)


سایت وزارت امور خارجة آمریکا ۲۲/۶/۹۶ : « سوال: چند ضرب الاجل وجود دارد در مورد ایران در مورد توافقنامه هسته‌ای كه سریع در حال نزدیك شدن است. اول كاهش دهنده تحریم باید این هفته تمدید شود یا حذف شود، و بعد در ماه اكتبر یك تصمیم دیگر درباره تأیید توافقنامه وجود دارد. و من كنجكاو هستم: دولت قبلی وقتی كه توافقنامه را به كنگره ارائه داد، قطعنامه شورای امنیت ملل متحد را وارد كرد و آن را بعنوان یك سند مرتبط شناسایی كرد. و یك استدلال وجود دارد كه الان انجام میشود كه بدلیل اینكه دولت قبلی كه توافقنامه را مذاكره كرد این دو را مرتبط كرد
– به عبارت دیگر برجام و قطعنامه شورای امنیت ملل متحد – دولت میتواند ایران را در تبعیت از برجام بیابد اگر كه قطعنامه شورای امنیت ملل متحد را نقض میكند. آیا این موضع دولت است؟ آیا این یك استدلال اس كه دولت با آن سمپاتی دارد؟
خانم نوئرت: من در جریان مربوط بودن آن نیستم، بنابراین من تردید دارم كه درباره این صحبت كنم بدلیل اینكه من در جریان آن نیستم. آنچه میتوانم به شما بگویم: ما در حال ادامه دادن انجام یك بررسی كامل سیاستمان در رابطه با ایران هستیم. این قطعا تغییر نكرده است. من میدانم كه بسیاری از شما خیلی علاقه مند هستید كه چه اتفاقی می افتد و چه چیزی قرار است از این بیرون بیاید. در دوره بررسی – و من این را دوباره خواهم گفت – كه ما ایران را بخاطر فعالیتهای بدخواهانه اش مورد حسابرسی قرار میدهیم. ما همه برخی از فعالیتهای شریرانه ای كه ایران در بسیاری بخشهای دنیا درگیر آن است، میدانیم فعالیتهای بی ثبات كننده، و این متأسفانه تغییر نكرده است، ولی ما به تلاش برای مقابله با آن ادامه خواهیم داد. ما كماكان به آژانس بین المللی انرژی اتمی نگاه خواهیم كرد كه بازرسیها را انجام دهد، تا به مانیتور كردن و راستی آزمایی همه تعهدات هسته‌ای ایران ادامه دهد تا اطمینان حاصل كند كه آنها از آن تعهدات هسته‌ای پیروی میكنند. ما همچنین به فعالیتهای ادامه دار ایران توجه میكنیم. ما معتقدیم كه ایران از روح برجام تبعیت نمیكند بدلیل اینكه توافقنامه برجام به صلح و امنیت بین المللی و منطقه ای فراخوان میدهد. ما اعتقاد نداریم كه ایران در تبعیت از این است. ما قطعا معتقدیم كه آنها در قصور از این روح هستند. ما این را قبلا بحث كردیم. بررسی با این حال هنوز در راه است، بنابراین من نمیخواهم جلوتر بروم كه این بررسی چه چیزی ممكن است داشته باشد.
سوال: فقط اینكه آژانس بین المللی انرژی اتمی دیروز این را یافت كه ایران در حال انجام تعهدات هسته ای خود است. آیا دولت از این ارزیابی مطمئن است؟
خانم نوئرت: خوب این یك گزارش است كه هنوز در این نقطه محرمانه است. بنابراین من درباره یك گزارشی كه هنوز در این نقطه محرمانه است اظهار نظر نخواهم كرد. ما معمولا درباره جزئیات چیزی قبل از اینكه رسما منتشر شود، بحث نمیكنیم، بنابراین من از این سیاست پیروی میكنم. من میتوانم بگویم كه ما از تلاشهای آژانس بین المللی انرژی اتمی قدردانی میكنیم در حالیكه آنها كار میكنند تا اجرای برجام ایران را راستی آزمایی و مانیتور كنند. ما كاملا متعهد باقی میمانیم - و این تغییری نكرده است – تا اطمینان حاصل كنیم كه ایران نمیتواند یك سلاح هسته ای بدست بیاورد. من میخواهم در این باره قاطع باشم. ما به بررسی و مانیتور كردن اجرای برجام توسط ایران به منظور اینكه اطمینان حاصل كنیم كه ایران كماكان همه تعهداتش را موكدا برآورده میكند، ادامه میدهیم.
سوال: و آیا آمریكا به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتماد دارد؟
خانم نوئرت: آنها كار خوبی در انجام كارشان انجام دادند. ما از آنها بخاطر این تشكر میكنیم. همانطور كه شما میدانید ما دیدارهایی با آنها داشتیم همانطور كه آقای شنون دارد آنجا در آژانس تا گفتگوهایی درباره این داشته باشد و اینطوری ما در كنار كارشان ایستادیم.
سوال: آقای آمانو گفت كه ایران با قوانین بازی میكند. خوب اگر كه آنها بیایند و بگویند ، ”ایران با قوانین بازی میكند،“ آیا شما خواهید گفت كه آنها تبعیت نمیكنند؟
خانم نوئرت: دولت معتقد است كه ایران از روح قانون تبعیت نمیكند. بررسی ایران هنوز ادامه دارد. ما به دنبال كردن نص قانون ادامه خواهیم داد ولی ما معتقدیم كه ایران روح قانون را نقض میكند و من جلوتر نخواهم رفت كه این بررسی چه چیزی را شامل میشود و من آن را نیز پیش بینی نخواهم كرد.
سوال: خوب پیشنهادی وجود داشته كه قرار است نوعی توافقنامه جدید یا یك مذاكره مجدد جدید این توافقنامه باشد ----
خانم نوئرت: من پیش بینی نخواهم كرد. اوكی؟ ».