۱۳۹۶ شهریور ۲۷, دوشنبه

”برجام در پیچ و خم سیاست بازی“ !


مصائب و مشکلات پسا برجامی برای رژیم آن‌چنان بزرگ است و آن‌چنان گریبان نظام آخوندی را گرفته که به موضوع جنگ روزمره باندها در رسانه‌های رژیم شده است.

تقریبا روزی نیست که رسانه‌های هر دوباند در مورد برجام مقاله و مطلب ننویسند و از ”بد عهدی“ها نسبت به آن ننالند.

اکنون وضعیت برجام آن چنان است که چشم امید رسانه‌ها و مهره‌های باند روحانی برای برون‌رفت از مخمصه برجام به اروپا دوخته شده است.

دراین رابطه روزنامه حکومتی آرمان 25شهریور 96 می‌نویسد: ”هر چند اروپایی‌ها دارای تحریم‌های یک جانبه غیرمضاعف هستند. از سوی دیگر آنها به برجام مانند یک تعهد بین‌المللی نگاه می‌کنند و به آمریکا معترضند. حال باید دید چه واکنشی در مقابل تحریم‌های جدید خواهند داشت“.

روزنامه حکومتی ایران 25شهریور 96 نیز ضمن این هشدار که مبادا نظام دست از پا خطا کند و با تأکید بر این‌که باید چهارجنگولی برجام را بچسبد توصیه‌اش این است: ”جمهوری اسلامی ایران باید کاملاً هوشیار عمل کند تا اجماع حاضر و حمایت قوی اروپا را از دست ندهد“.

روزنامه جهان صنعت 25شهریور 96 هم برجام را ”در پیچ وخم سیاست بازی“ می‌داند که هدف آن افزایش فشار داخلی به ”مقامات تهران“ و راهنمایی کردن ”جمهوری اسلامی ایران به سوی انجام یک رفتار هیجانی و انفعالی“ است.

این روزنامه حکومتی هم‌چنین بر این امید است که: ”توافق هسته‌یی با ایران هم‌چنان باقی خواهد ماند و کشورهای دنیا از جمله کشورهای اروپایی به همکاری با تهران در ذیل این توافقنامه ادامه خواهند داد“.

آخوند حسن روحانی نیز در دیدار با رئیس مجلس نمایندگان بلژیک دست به دامان اروپا می‌شود و می‌گوید: ”از اتحادیه اروپا انتظار داریم که اولاً به‌طور کامل به توافق برجام عمل کرده‌ و ثانیاً به آمریکا نسبت به پایبندی‌ به تعهداتش در برجام فشار آورده و به آنها پیام قاطعی داده شود“. (خبرگزاری ایرنا 25شهریور 96)

در حالی که آخوند روحانی، رسانه‌ها و مهره‌های باندش در انتظار موضع قاطع اروپایی در حمایت از برجام است، رسانه‌های باند خامنه‌ای نگران عملکرد آتی اروپایی‌ها در رابطه با برجام و علیه رژیم هستند.

ارگان بسیج سپاه پاسداران ضدخلقی (جوان 25شهریور 96) نگران این است که نکند ترمیم و اصلاح متن برجام از جانب فرانسه و آلمان رسماً مطرح شود.

روزنامه حمایت ارگان قوه قضاییه رژیم 25شهریور 96 ضمن این‌که به باند روحانی توصیه می‌کند که نگاه خوش‌بینانه را نسبت به طرفهای غربی کنار بگذارد، اروپایی‌ها را هم در تحت فشار گذاشتن رژیم در کنار آمریکا قرارمی‌دهد زیرا: ”آمریکا و متحدانش تنها در صورتی به تعهدات خود پایبند می‌مانند که منافعشان اقتضا کند“.

مقاله‌نویس این روزنامه حکومتی مواضع اروپایی‌ها در رابطه با برجام را ”سخن‌پراکنی اروپایی‌ها درباره لزوم حفظ برجام“ می داند، و در رابطه با سیاست آمریکا در رابطه با برجام می‌نویسد: ”در گام اول؛ ترسیم چشم‌انداز نامطمئن برای اخلال در همکاریهای طرف‌های خارجی با ایران، دوم؛ افزایش هزینه‌های ایران در سایه راهبرد پیش‌گفته و در نتیجه نقض برجام به هزینه ایران و سوم؛ کسب امتیاز و وادار کردن کشورمان به عدول از مواضع منطقه‌یی در کنار تأثیرگذاری بر بخش‌های فناوری که تحریم نرم‌افزارهای ایرانی توسط دو شرکت مطرح آمریکایی در این راستا ارزیابی می‌شود“.

این نگرانیها و سوزوگداز رسانه‌ها و قلم زنان نظام ولایت‌فقیه ناشی از واقعیت عملکرد جام‌ زهر بر پیکره نظام ولایت است.

در ماجرای پذیرش قرارداد ذلت‌بار برجام رژیم ناگزیر شد تا حدی تن به خواست قدرتهای جهانی بدهد و جام‌زهر برجام را سربکشد، و در محدودة‌ فعالیتهای آشکارش، از بسیاری از آنها از جمله مهمترین فعالیتهای آن (غنی‌سازی 20درصدی) کوتاه بیاید و بسیاری از سانتریفیوژها را از کار بیندازد، رآکتور اراک را هم بتون ریزی کند و... .

این صحنه‌ها نشان می‌دهد که اکنون پس از گذشت بیش از دو سال از امضای برجام در ۲۳تیر ۱۳۹۴ رژیم در آن‌چنان بن‌بستی قرار گرفته است، که از یک طرف رفع تحریمها به قول جواد لاریجانی ”آثار حیات چندانی ندارد“، و از طرف دیگر این سند تسلیم رژیم هم با ان قلت های آمریکا و حتی آژانس در زمینه بازرسی ازمراکز نظامی و... مواجه شده است.

مخمصه بزرگ برای رژیم این است که در شرایطی قرار گرفته است که نه راه پیش دارد و نه راه پس و این به‌معنای بن‌بست کاملی است که نظام در آن قرار گرفته است.