۱۳۹۶ شهریور ۲۰, دوشنبه

بی‌سوادی ۹/۵ میلیون نفر در ایران


خبرگزاری ایلنا(رژیم) ۱۷/۶/۹۶ : « علیرضا رحیمی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: سازمان جهانی یونسکو در سال ۱۹۶۵ روز ۸ سپتامبر را بعنوان روز جهانی سوادآموزی تعیین کرد. امسال یونسکو روز ۸ سپتامبر را بنام سواد در دنیای دیجیتال نامگذاری کرده است.
بیش از ۷۸۵ میلیون نفر از جمعیت جهان برغم همه تلاش‌ها بی‌سواد مانده اند. در ایران قبل از انقلاب برنامه پیکار با بی‌سوادی در برنامه‌های دولت‌ها قرار داشت و پس از انقلاب با تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور، موضوع آموزش بی‌سوادان جنبه مردمی و ملی گرفت. بنا بر اعلام مسئولان سازمان نهضت سوادآموزی کشور، در ایران ۹/۵ میلیون نفر جمعیت بی‌سواد در سنین مختلف وجود دارد که ۳/۵ میلیون از آنها بی‌سواد مطلق بشمار می‌آیند. بنابر آمارهای جهانی، میزان باسوادی در ایران ۸۷% است که با آمارهای کشور همخوانی دارد. همچنان ۱۳% از جمعیت کشورمان در وضعیت بی‌سوادی قرار دارند.
برابر آمار رسمی سازمان جهانی یونسکو نرخ جمعیت باسواد در کشورهای زیر به ۱۰۰% رسیده است. اوکراین، ازبکستان، اسلوونی، بلاروس، تاجیکستان، ترکمنستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، لهستان، لتونی و لیتوانی؛ کشورهای نیجر با ۱۹%، گینه با ۲۵/۳%، افغانستان با ۳۸%، مالی با ۳۳% به‌ترتیب کمترین جمعیت باسواد را دارند. افغانستان از ۲۰۱۵ جمعیت باسواد خود را از ۳۱/۷% به ۳۸/۲ % در سال ۲۰۱۷ ارتقا داده است. این کشور کمتر از دو سال ۶/۵ % رشد در سوادآموزی را کسب کرده است