۱۳۹۶ فروردین ۲۳, چهارشنبه

احکام مرگ و اعدامهاي 2016 [گزارش سالانه عفو بين الملل حول اعدامهاي 2016]







سايت عفو بين الملل ۲۲/۱/۹۶ : « گزارش جهاني عفو بين الملل- استفاده از مجازات اعدام در 2016- عفو بين الملل يک جنبش جهاني با بيش از 7ميليون [عضو] است که براي جهاني که همه از حقوق بشر برخوردار باشند کارزار مي کند.. ما مستقل از هر دولت، عقيده سياسي، منافع اقتصادي يا مذهب هستيم و عمدتا از طرف اعضا و اعانه هاي عمومي تامين مالي مي شويم. انتقام هرگز نبايد با عدالت قاطي گردد و مجازات اعدام تنها در خدمت بيعدالتي است

زيد رعد الحسين کميسر عالي سازمان ملل براي حقوق بشر.
ارقام جهاني-مانيتورينگ جهاني عفو بين الملل در رابطه با مجازات مرگ حاکيست کاربرد اعدام طي 2016 کاهش داشته است. دو کشور اين مجازات را کلا ملغي کردند..
اعدامها-عفو بين الملل براي سال 2016 گزارش کرده است که کاهش اعدامهاي جهان 37درصد بوده است. با وجود اين کاهش قابل توجه، در مجموع شمار کل اعدامها در 2016 بالاتر از معدل اعدامها در همين زمان در دهه قبل بوده است..
ميزان اعدامها در ايران 55درصد اعدامهاي کل بوده که انجام شده است.. اين گزارش کاربرد قضايي مجازات اعدام، طي ژانويه تا دسامبر 2016 مي باشد.. مجموع کل اعدامها در ايران با اينحال 42درصد کاهش داشته است و از 977نفر اعدام در 2015 به 567 مورد اعدام در 2016 رسيده است..
خاورميانه و شمال آفريقا
جريانات منطقه يي- .. احکام اعدام در 14کشور اعمال شد درعينحال شمار اعدامها را نمي توان در ايران و سوريه يا يمن را تاييد کرد.. ايران، عربستان و عراق سه کشور اصلي اعدام در منطقه بوده اند. ايران حداقل 567نفر يعني 66درصد اعدامهاي تاييد شده در منطقه را انجام داده است.. عفو بين الملل بر اين باور است که شمار زيادي از احکام اعدام در ايران اعمال شده اند اما فقدان شفافيت در نظام قضايي ايران مانع سازمان عفو در تعيين ارقام معتبر اين کشور بوده است.. ايران حداقل 567نفر را در 2016 اعدام کرده است که شامل حداقل 8نفر زن مي شود. مقامات 242نفر را بطور رسمي و نيمه رسمي اعلام کرده اند. بااينحال منابع معبر تاييد کرده اند حداقل 325نفر ديگر هم اعدام شده اند. در 2016 حداقل 33نفر در ملاءعام اعدام شده اند.. کساني که با اتهامات مبهم محکوم شده اند تحت قانون ايران محاربه هستند که مرتبط با فعاليتهاي مسلحانه بوده اند که عمدتا در منطقه استان کردستان بين 2009 تا 2011 بودند. اعدامهاي دستجمعي بدون اطلاع از قبل به خانواده و وکيل اجرا شده اند..