۱۳۹۶ فروردین ۲۵, جمعه

وليدفارس: ايران بدنبال اتوباني بين ايران، عراق و سوريه وحزب الله است. آنهاکساني هستند که ميخواهند بامابجنگند

تلويزيون فاکس نيوز ۱۹/۱/۹۶ : « ....تا آنجاکه به سوريه مربوط مي شود، وليد فارس کارشناس امنيت ملي و روابط خارجي فاکس نيوز با ما در وست پالمبيچ مي باشد. س : وقتي امروز صبح بشار اسد از خواب بيدار مي شود به چه چيزي فکر مي کند:
وليد فارس : اوتشخيص مي دهد که پيامي بسيار قوي گرفته است، حمله موشکي اساساً پيامي به رژيم او بود که اين کار را تکرار نکند و همچنين پيامي به متحدان اوبود.


س: پيامي بسيارقوي بود ولي به نظر نمي رسد که براي زدن سر آن بوده باشد..
وليدفارس : روشن است که هدف از حمله سرنگون کردن رژيم نبود طرح ديگري هست که اگر او به استفاده از اين سلاح هاي شيميايي ادامه دهد به معني آن خواهد بود که نيروي هوايي سوريه نابود خواهد شد و طرح گسترده تر درمورد رژيم او است اگر که روس ها به حمايت از رژيم او ادامه دهند.
س: شما موضوع روسيه را مطرح کرديد، نه فقط ارتش آمريکا سختي بسياري تحمل کرد که هيچ نيروي روسي را در آن پايگاه هوايي کشته نشود، بلکه آنها مجبور بودند که فقط از موشکها کروز تام هاگ استفاده کنند....به نظر مي رسد که گزينه هايي که در معرض رئيس جمهور ترامپ در2017قرار دارد کاملاً متفاوت از آنچه در 2013 در اختيار پرزيدنت اوباما قرار داشت مي باشد؟
وليد فارس : درست است درزماني که اوباما تهديد کرد وخط سرخ کشيد، حضور نظامي سوريه آنچنان گسترده نبود، حتي حضور حزب الله آنچنان گسترده نبود، کسي آنجا نبود، اما اگر شما بخواهيدکل رژيم را از ميان برداريد، بايد که با روس ها در روي زمين درگير شويد و روس ها مي فهمند که ما مصمم هستيم، رئيس جمهور ترامپ مصمم است که اين سلاح ها استفاده نشوند و مذاکرات سياسي برقرارشود.
س:شما سه بازيگر عمده را در رابطه با سوريه به ميان آورديد روسها، ايران و سوريه که ممکن است شايد کره شمالي را نيز به نوعي ديگر اضافه کنيد ولي زماني که اسد و آيت الله و پوتين درکنفرانس تلفني باهم تماس مي گيرند و درمورد اين موضوع شروع به صحبت مي کنند با خود مي گويند اين ها کارهايي است که آمريکا هميشه انجام مي دهد.
وليد فارس : با يک تفاوت کوچک ، منافع ژئوپليتيکي روسيه در غرب سوريه پايگاه آنهاست، آنها قرارنيست خود را در نبردي بخاطر اين رژيم در شرق سوريه به کشتن بدهند ولي ايران منافع متفاوتي دارد، آنها اتوباني ميخواستند بين ايران، عراق و سوريه و حزب الله. آنها کساني هستند که ميخواهند با ما بجنگند. آنها کساني هستند که مي خواهند حزب الله را عليه ما بسيج کنند، اگر ما در تضعيف رژيم مصمم باشيم. بنابر اين تفاوتي هست بين موضع روسيه و موضع ايران.
س: بهر صورت آنها به آمريکا نگاه مي کنند که ببينند چه ميزان ازقدرتمان را نشان داده ايم، آيا به نظر شما اين ميزان کافي بود؟
 وليد فارس : براي آن هدف و پيام البته که کافي بود، نگراني من بعد از آن است.
س : ما در مورد تاکتيک هاصحبت کرديم، که مي تواند حمله به پايگاه ها و منفجر کردن باندهاي فرودگاه، منفجرکردن جت ها يا انبارهاي تسليحات باشد، اين ها تاکتيک است ولي استراتژي چيست؟
 وليدفارس : استراتژي بايد بدست آوردن زمين هاي هرچه بيشتر از دست داعش براي ايجاد منطقه آزاد درشرق کشور سوريه باشد که بعد تعادل قوا به نظرم خواهد چرخيد .. . ».