۱۴۰۰ اسفند ۱۶, دوشنبه

درخواست پناهندگان اوکراینی از ناتو: آسمان اوکراین را ببندید

 

صدها تخت در داخل یک سالن ورزشی برای اسکان پناهندگان اوکراینی که از تهاجم روسیه فرار کرده‌اند در شهر مرزی مدیکا، لهستان - ۱ مارس ۲۰۲۲

شهروندان اوکراینی پناهنده از جنگ به اروپای مرکزی، از کشورهای غربی درخواست کرده‌اند تا در واکنش به تشدید حملات مسکو علیه غیرنظامیان، گام‌های سخت‌تری را علیه روسیه بردارند.

به گزارش رویترز، در گذرگاه مدیکا، پرترددترین گذرگاه لهستان در امتداد مرز حدوداً پانصدکیلومتری آن با اوکراین، پناهجویان خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز خاک اوکراین شدند. ناتو اما تاکنون به این درخواست دولت و مردم اوکراین به دلیل احتمال خطر تشدید تنش و درگیری با روسیه، روی خوش نشان نداده‌است.

سولومیا زدریکو، یک پناهجوی ۱۸ ساله که از شهر لویو در غرب اوکراین فرار کرده، می‌گوید: «لطفاً آسمان را ببندید. من می‌دانم که پیوستن به ناتو برای ما امکان پذیر نیست، ولی حداقل آسمان را ببندید چون مردم دارند می‌میرند.»

ساختمانی در کی‌یف در حال سوختن - ۳ مارس ۲۰۲۲ - روسیه حمله گسترده ای را به اوکراین آغاز کرده و شهرها و پایگاه ها را با حملات هوایی یا گلوله باران هدف قرار داده است.

او می‌گوید: «این خیلی خوب است که تمام دنیا [وضعیت] ما را نظاره‌گر است و از ما حمایت می‌کند، ولی واقعاً لازم است که [جنگ] متوقف شود.»

تشدید حملات روسیه به اوکراین باعث شده تا سیل پناهجویان به مرزهای غربی اوکراین سرازیر شود.

فلیپو گراندی، رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، می‌گوید که تعداد پناهجویان به طور بالقوه می‌تواند از الان که حدود ۱.۳ میلیون نفر است به ۱.۵ میلیون نفر تا پایان هفته افزایش یابد.

            فیلیپو گراندی، رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد - آرشیو

گراندی در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: «این سریع‌ترین روندی پناهجویی است که از زمان پایان جنگ جهانی دوم در اروپا دیده‌ایم.»

پاول سفرناکر، معاون وزیر کشور لهستان می‌گوید که کشورش از ۲۴ فوریه یعنی زمان تهاجم روسیه به اوکراین، نزدیک به ۸۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی را پذیرفته است. او با اشاره به اینکه لهستان بزرگترین جامعه اوکراینی تبار را با یک میلیون نفر جمعیت در منطقه را دارد به خبرنگاران گفت که ۱۰۶ هزار نفر از آنها تنها در ۲۴ ساعت گذشته از اوکراین وارد خاک لهستان شده‌اند، که بالاترین رقم از زمان شروع جنگ است.


      پناهجویان خسته اوکراینی در ایستگاه راه‌آهن در لهستان استراحت می‌کنند -  مارس ۲۰۲۲

روسیه اعلام کرد که نیروهایش روز شنبه تیراندازی در نزدیکی دو شهر محاصره شده اوکراین را متوقف کرده‌اند تا به غیرنظامیان فرصت فرار از معابر شهری را بدهند. هرچند مقامات یکی از این شهرها مدعی است که مسکو این آتش‌بس موقت را به طور کامل رعایت نمی‌کند.

مسکو اما هدف قراردادن غیرنظامیان را قویا رد می‌کند.

این درحالی است که مقامات روسیه همچنان تهاجم خصمانه و شدیدشان به اوکراین را یک «عملیات ویژه» می‌نامند که هدفش دستگیری «ملی‌گرایان خطرناک» است. اقدامی که برای مقابله با آنچه که آن را «تجاوز ناتو» میخوانند، ضروری است.