۱۳۹۶ آبان ۱۲, جمعه

«کاتسا» ؛ تکانه‌های وحشت در اولین گام اجرا


از صبح 9آبان معادل 31اکتبر 2017، 90روز بعد از امضای رئیس‌جمهور آمریکا قانون کاتسا (1) به مرحله اجرا گذاشته شد، به‌ این معنی که شماری از افراد و مؤسسات مرتبط با سپاه پاسداران در فهرست تحریمهای کاتسا قرار گرفت.





                                                                                                                                                                         سخن روز


اجرایی شدن کاتسا با قال و مقال وحشت‌آلودی در رژیم آخوندی همراه بود. مهره‌ها و رسانه‌های رژیم این قانون را، «سیاهچاله تحریمها»، «مادر تحریمها» توصیف کردند و تصویب و اجرایی شدن آن را، اعلان جنگ به‌رژیم دانستند. اما برخی سردمداران رژیم آن را بی‌اهمیت شمردند؛ مانند ظریف وزیر خارجه روحانی که آن را «سرو صدای آمریکاییها که برای ما خیلی مهم نیست» (2) نامید؛ علی لاریجانی آن را «پروپاگاندا» و «حرفهای مفت» سیاستمداران آمریکایی توصیف کرد که رسانه‌های خودی نباید با تکرار و انتشار آنها در «دام اضطراب آفرینی دشمن» (3) بیفتند و صادق لاریجانی آن را «تکرار تجربه‌های شکست خورده» و ادامه فشارهای قبلی توصیف نمود. (4)

اما واقعیت چیست؟ اگر این «سر و صداها» صرفاً تبلیغات آمریکاست، پس این همه هیاهو و جزع و فزع در رژیم برای چیست؟ آیا بایستی آن را صرفاً تبلیغات باند خامنه‌ای علیه رقیب و به‌منظور «پایمال کردن دستاوردهای برجام» تلقی کرد؟

در حوصله این مقاله نیست که متن قانون کاتسا را مورد واکاوی قرار دهد، اما به‌آسانی می‌توان مفاد مورد نظر را در برخی سایتهای حکومتی پیدا کرد، از جمله: «در این به‌روز رسانی (قانون کاتسا) برچسبهایی به‌بعضی افراد که قبلاً در لیست بوده‌اند، اضافه شده است که باعث می‌شود دلیل و تبعات حقوقی حضورشان در لیست تحریم متفاوت باشد. مهمترین برچسب، SDGT است که به‌معنای تحمل تبعات حقوقی مترتب بر گروه‌های تروریستی و حامیان آنهاست. وقتی اسم کسی چنین برچسبی می‌خورد تنبیهات متفاوتی نسبت به قواعد قبلی برای همکاری با او وجود دارد...

قبل از اضافه شدن این برچسب، هر شخص حقیقی یا حقوقی‌ای که با اعضای SDN لیست کار می‌کرد، نهایتاً از چرخه دلار قطع می‌شد؛ ولی حالا که این برچسب اضافه شده کسی که با این نهادهای برچسب‌دار کار می‌کند خودش به‌SDN لیست می‌رود و حالا بقیه باید مواظب باشند با این نهاد تازه در لیست رفته همکاری نکنند که ناگاه از چرخه دلار کنده نشوند. این، تفاوت اصلی کاتسا با تحریمهای قبلی و عامل اهمیت برچسب SDGT است. در واقع به‌زودی موجی از ورود افراد تازه به‌SDN آغاز می‌شود که جرم آنها همکاری با افراد برچسب‌دار است. اکنون صرفاً شاهد استارت زدن ماشین هستیم». (5)

به‌عبارت ساده‌تر و برای سهولت در فهم مطلب در نظر بگیرید «الف» در لیست تحریمها قرار دارد، اگر «ب» با الف وارد معامله شود، در حالت قبلی «ب» مورد تنبیه و مثلاً جریمه قرار می‌گرفت، اما اکنون علاوه بر تنبیه و مجازات، «ب» هم به‌طور خودکار در لیست قرار می‌گیرد و از این پس «ج» و «د» و هر فردی که دانسته یا ندانسته با «ب» وارد ارتباط و معامله شود، مشمول همین حکم می‌گردد.

عنوان سیاهچاله که به‌ این قانون داده شده، نیز با توجه به‌همین کارکرد زنجیره‌یی و تصاعدی است که آن را از تحریمهای قبلی که سیاست مماشات عامدانه راههای فرار و دور زدن زیادی در آن تعبیه کرده بود، متمایز می‌کند؛ چرا که هدف آن تحریمها راه آمدن با رژیم به‌امید به‌راه آوردنش بود، اما هدف سیاست و استراتژی جدید آمریکا چیز دیگری است. نتیجه‌گیری مقاله روزنامه ابتکار (10آبان) با عنوان «سیاهچالة تحریمها» از قانون «کاتسا» بیان همین واقعیت است: «دولت ترامپ در روندی متفاوت‌تر از سلف خود اوباما، بحث فشار بر ایران برای تغییر رفتار را به‌فشار برای تغییر نظام تبدیل کرده است».

البته مهره‌ها و رسانه‌های باند خامنه‌ای معمولاً پس از ذکر مصیبت «کاتسا»، گریزی هم به‌صحرای «اقتدار نظام» و «اقتصاد مقاومتی» و... می‌زنند و مثلاً توصیه می‌کنند: «مسئولان و در رأس آنها شورایعالی امنیت ملی باید... یک اقدام مقتدرانه برای دفاع از امنیت کشور اتخاذ کند. اقدامی که در متن آن، سرنوشت برجام، عنصری تعیین‌کننده‌ نباشد». (5) «... باید خیلی زود راه چاره واقعی را برگزید و آن مقاوم‌سازی اقتصاد و ایستادن روی پای خود است». (6) حتی بعضاً مانند خود خامنه‌ای احمقانه لاف هم می‌زنند که تحریمها به‌نفع ما تمام خواهد شد و باعث رشد خلاقیتها و شکوفایی استعدادها خواهد شد!

در عالم خیالات و تبلیغات البته می‌توان از این سوداهای خام پخت و به‌خورد نیروهای ترسیده و روحیه باخته داد؛ اما این‌که چقدر مؤثر واقع شود، موضوع دیگری است. واقعیت این است که اولاً معجون «اقتصاد مقاومتی» سالهاست توسط ولی‌فقیه ارتجاع به‌میان آمده، اما هنوز به اعتراف خود خامنه‌ای و دیگر سردمداران رژیم، از شعار و از روی کاغد فراتر نرفته و هیچ آبی از آن گرم نشده است.

ثانیاً تنها یک نیروی مردمی و انقلابی می‌تواند با اتکا به‌ماهیت انقلابی یا جوهره و پایگاه مردمی از پس شرایط سخت و محاصره و تحریم و فشار برآید و شرایط دشوار را سکوی جهش و ارتقا کند. در این مورد محاصره 14ساله مطلق و همه‌جانبه مجاهدین در اشرف و لیبرتی و محاصره اقتصادی و نفتی دولت ملی دکتر مصدق تجربه‌های تاریخی درس‌آموزی است، اما این رژیم سراپا فاسد کجا و عبور از شرایط سخت و توفانی کجا؟! رژیمی که مهره‌هایش اعتراف می‌کنند در سالهای اخیر «حداقل 1200میلیارد دلار از آسمان افتاد، ولی آن را آتش زدیم» (7) رژیمی که بر اثر پوسیدگی و فسادی که سراپای آن را فراگرفته هم‌چون آبکشی سوراخ سوراخ است که به‌گفته یکی دیگر از مهره‌هایش به‌نام جواد منصوری «اگر از آسمان طلا هم ببارد...» (8) چیزی در آن برقرار نمی‌ماند.

در چنین رژیمی، تحریمهایی که ذکر آنها رفت نه فقط «اقتصاد را بر لب پرتگاه» قرار داده بلکه این کل نظام است که بر لب پرتگاه قرار گرفته است؛ پرتگاهی که آتش خشم و طغیان توده‌های به‌جان آمده و غارت شده مردم ایران از آن زبانه می‌کشد.

پانویس: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ کاتسا (caatsa) کلمه اختصاری از عبارت Countering America's Adversaries Through Sanctions Act به‌معنای قانون «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم» است. این قانون در 4مرداد توسط مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد و 11مرداد ماه توسط ترامپ امضا شد.
2 ـ روزنامه وطن امروز 10آبان
3 ـ اظهارات علی لاریجانی پس از جلسه سران سه قوه ـ 8آبان
4 ـ خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) 8آبان 96
5 ـ وطن امروز ـ 10آبان
6 ـ روزنامه جوان ـ 10آبان
7 ـ اظهارات محمود میرلوحی ـ روزنامه آفتاب یزد ـ 8آبان
8 ـ خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) 18آذر 92.