۱۳۹۶ آبان ۲۰, شنبه

عادل جبير: ايراني‌ها بايد ميان انقلاب يا دولت-ملت، يکي را انتخاب کنند


سايت يورونيوز ۱۹/۸/۹۶:« عادل الجبير, وزير امور خارجه عربستان سعودي روز پنج شنبه در گفتگويي با هيدلي گمبل, خبرنگار شبکه «سي ان بي سي» ازمواضع کشورش در مورد ايران و منطقه صحبت کرد. متن اين گفتگو :
س: درباره پرتاب اخير موشک بالستيک از يمن صحبت کنيم, شما گفتيد اين يک کنش جنگي است. آيا عربستان به سمت يک رويارويي مستقيم با ايران مي رود؟

عادل جبير: «اميدواريم اين طور نباشد. اين موشک که ساخت ايران بود, شبيه همان موشکي بود که در ۲۲ ژوئيه به شهر ينبع شليک شد. يک موشک حمل کننده با برد ۹۰۰ کيلومتر بود که قطعات آن به يمن قاچاق شده است. به گمان ما در آنجا به دست کارشناسان سپاه پاسداران و حزب الله مونتاژ و به سمت شهر ما پرتاب شده است. موشکي هم که به رياض رسيد از همان نوع بود و ما ايران را مسئول آن مي دانيم. آنها با اين کار خود قطعنامه ۲۲۱۶ شوراي امنيت سازمان ملل را نقض کرده اند. کارشناسان ايراني و حزب الله حمله به عربستان را از پيش انديشيده و هماهنگ کرده بودند و به نظر ما اين مي تواند يک کنش جنگي محسوب شود.»
س: در سال جاري رئيس جمهوري ترامپ توافق تاريخي هسته اي با ايران را پاره کرد. نگراني هاي بسياري در مورد حرکت ايران به سمت سلاح هسته اي وجود دارد. آيا اين به معني کنترل و خنثي سازي ايران پيش از تبديل شدن آن به يک قدرت اتمي است؟
عادل جبير: «توافقي که منعقد شده نياز به برقراري واقعي دارد. برجام توافق ضعيفي بود. بر اساس آن, ۱۲ سال بعد از امضا قرارداد, محدوديت شمار سانتريفيوژهايي که ايران مي تواند داشته باشد, برداشته مي شود. ايراني ها قاعدتا مي توانند ۵۰ تا ۱۰۰ هزار سانتريفيوژ داشته باشند. آنها مي توانند به حدي سوخت غني شده توليد کنند که براي ساخت بمب در عرض چند هفته کافي باشد و اين بسيار بسيار خطرناک است. بندهاي ديگري از اين توافق که بايد محدوديت بيشتري بر آن گذاشته شود شامل بخش هاي مربوط به بازرسي شامل سايت هاي اعلام نشده و نيز سايت هاي نظامي است. ما از آژانس بين المللي انرژي اتمي انتظار داريم که در اين زمينه سخت گيرانه تر عمل کند. اين در پيوند با توافق هسته اي است. مسئله ديگري که بايد در مورد رفتار ايران در نظر گرفته شود, حمايت از تروريسم و برنامه موشکي اين کشور است که هر دو ناقض قطعنامه هاي بين المللي هستند. بنابراين ما انتظار داريم که ايران هم به دليل حمايت از تروريسم و هم به دليل نقض قطعنامه هاي سازمان ملل در مورد موشک هاي بالستيک تحريم شود. وقتي اين سه مورد يعني برجام, پاسخگويي در مورد حمايت از تروريسم و برنامه موشکي را کنار هم بگذاريم, آن گاه خواهيم دانست با چه روش مؤثري بايد با ايران رفتار کنيم.»
س: درباره لبنان چطور؟ چون سعد حريري چند روز پيش در رياض از سمت نخست وزيري استعفا داد و وزير امور خليج فارس شما گفت که عربستان سعودي مشغول جنگ در لبنان است. آيا اين به معني حمله عربستان به حزب الله است؟ شما در مورد لبنان چه موضعي داريد؟
عادل جبير: «اوضاع در لبنان مساعد نيست و اين از نتايج اقدامات حزب الله است که از سوي ايران حمايت مي شود. حزب الله اگر چه سلاح را بر زمين گذاشته اما همچنان نيروي شبه نظامي خود را حفظ کرده است. هيچ نيروي نظامي اي نبايد خارج از کنترل نهادهاي دولتي وجود داشته باشد. حزب الله در برابر هر ابتکار عملي که نخست وزير حريري مي خواست به خرج دهد, مانع تراشي کرد. حزب الله عملا رژيم لبنان را به گروگان گرفته و تبديل به ابزاري شده است که ايران با آن بر لبنان اعمال سلطه مي کند, همان ابزاري که ايران با آن در سوريه يا مانند حماس و حوثي ها از ان بهره مي برد. به اين ترتيب آثار منفي حزب الله در تمام منطقه ديده مي شود. حزب الله مسئول قاچاق اسلحه به بحرين نيز بوده و در اقدامات مجرمانه همچون معامله مواد مخدر و پولشويي نيز دست داشته است.»
س: آيا شما واکنش مستقيمي به حزب الله نشان خواهيد داد؟
عادل جبير: «دنيا بايد اطمينان داشته باشد که ما حزب الله را به عنوان يک سازمان تروريستي مي شناسيم. نمي شود ميان شاخه سياسي و شاخه نظامي حزب الله فرق قائل شد. اين دو بال از آن يک پرنده هستند با يک بدن و يک سر. بنابراين حزب الله بايد اين گونه شناخته شود. دنيا نياز دارد که وارد عمل شود تا فعاليت اين گروه کاهش يابد و نيز بايد در هر جايي که اين گروه فعاليت دارد آن را به عقب راند. اين حرف ماست. ما نمي توانيم اجازه دهيم که حزب الله به پايگاهي براي آسيب رساندن به عربستان سعودي بدل شود. مردم لبنان گناهي ندارند, آنها زير سلطه حزب الله هستند و ما بايد راهي براي کمک به اين مردم پيدا کنيم تا از زير يوغ حزب الله آزاد شوند.»
س: آيا شما به فکر قطع روابط ديپلماتيک با لبنان هستيد؟
عادل جبير: «ما به گزينه هاي مختلف فکر مي کنيم. و با دوستان و هم پيمانان خودمان در جهان مشورت مي کنيم تا ببينيم با حزب الله چه برخوردي بايد بکنيم.»
س: اکنون اندکي درباره هم پيمانان خود بگوييد. زيرا دولت آمريکا حمايت خود را از دولت عربستان سعودي در برابر موضع تهاجمي ايران اعلام کرده. در همين حال, آمريکا گفته از دولت لبنان نيز با دادن پول و سلاح حمايت مي کند. اين را چگونه توجيه مي کنيد؟ آيا اين روايت متناقض نيست؟ آيا آمريکا مي تواند همزمان از هر دو حمايت کند؟
عادل جبير: «آمريکا مي خواهد به دولت لبنان کمک کند تا قوي و مستقل باشد. ما هم همينطور. آمريکا مي خواهد از تأثير حزب الله در لبنان بکاهد, ما هم همينطور. آمريکا مي خواهد حزب الله را با فعاليت هاي تروريستي و مجرمانه اش به سختي به عقب براند, ما هم همينطور. بنابراين من تفاوتي ميان موضع ما و آنها نمي بينم. ما به روشني گفته ايم که نمي گذاريم لبنان به پايگاهي بدل شود که حملات به عربستان سعودي از آنجا شکل بگيرد و به مردم و دولت لبنان تأکيد مي کنيم که در برابر اقدامات حزب الله مقاوم و مصمم بمانند.»
س: وقتي به رويدادهاي کل منطقه نگاهي بياندازيم مي بينيم که ژنرال سيسي در مصر پشتيباني خود از دولت عربستان را اعلام مي کند. در همان زمان گفته است که حمله به حزب الله کار خوبي نيست. او نمي خواهد ثبات منطقه بيشتر از اين به هم بريزد. نظر شما در مورد اين سخنان چيست؟
عادل جبير: «همه همين فکر را مي کنند. ما مي گوييم بايد راهي براي کاهش نفوذ حزب الله و کارهاي منفي اش و نيز چاره اي براي بي اثر کردن اقدامات تروريستي و دخالت اين گروه در امور ديگر کشورها به دستور ايران پيدا کنيم. در اين مورد تناقضي ميان مواضع وجود ندارد.»
...
س: اکنون کمي در مورد اسرائيل بگوييد. نخست وزير اسرائيل بنيامين نتانياهو گفته است که در برابر تهاجم ايران دوشادوش دوستان عرب خود حرکت خواهد کرد. آيا شايعات در مورد اين که عربستان و اسرائيل در برابر حزب الله بار هم متحد خواهند شد صحت دارد؟
عادل جبير: «من در مورد شايعات صحبتي ندارم. اما بايد بگويم ايران کشوري قانون گريز و حامي شماره يک تروريسم است. ايران به تروريست ها پناه مي دهد و در همان جبهه اي است که القاعده و اسامه بن لادن از سال هاي ۱۹۹۰ به اين سو بوده اند. در سال ۲۰۰۲ کادر رهبري مجازي القاعده در ايران پناه گرفته و در آنجا زيسته اند. آنها از آنجا عمليات تروريستي از جمله عربستان سعودي را هدايت کرده اند. دستور انفجار سه مجتمع مسکوني در رياض از سوي سيف العدل که رهبر عمليات بود در زماني صادر شد که او در ايران به سر مي برد و ما صداي تلفني ضبط شده او را داريم. اين سندي انکارناپذير است. ايران با نقض قانون و عرف بين الملل به ۱۲ سفارتخانه در خاک خود حمله کرده, شماري از ديپلمات هاي جهان از جمله ديپلمات هاي سعودي را به قتل رسانده است. ايران همچنين تعدادي حملات تروريستي را در اروپا و آمريکاي جنوبي و نيز در خاور ميانه سازماندهي کرده است. بنابراين حکومت ايران حکومتي قانون گريز است. ايران بايد مسئوليت کارهاي منفي را که کرده بپذيرد. اين کشور سلاح قاچاق به بحرين فرستاده, با حوثي ها در يمن در پيوند بوده و در همه جا با خصمانه ترين و منفي ترين شيوه ها حضور داشته است.»
س: آيا امکان هم پيماني با اسرائيل براي رويارويي با ايران وجود دارد؟
عادل جبير: «تمام دنيا مصمم به عقب راندن ايران است.»
س: درباره اتفاقات روزهاي گذشته صحبت کنيم. شاهد يک حمله جدي به فساد بوديم. ۱۸۰۰ حساب بانکي مسدود شده است. اين اتفاقات در زماني روي مي دهد که عربستان سعودي شديدا در پي جذب سرمايه گذاري هاي بين المللي است. شما نگران نيستيد که جامعه بين المللي از خود درباره شفافيت [در عربستان] سوال بپرسد؟ ...
عادل جبير: «تناقضي وجود ندارد. فکر مي کنم اين کار اعتماد سرمايه گذاران به عربستان سعودي را افزايش مي دهد. [اين رويکر] نشانگر آن است که ما سياست عدم تساهل در برابر فساد را در پش گرفتيم. همانطور که همين رويکرد را در مقابل افراطگرايي و تروريسم و حمايت مالي از تروريسم در دستور کار داريم. پادشاهي سعودي بيش از دو سال و نيم پيش اعلام کرد که به جنگ فساد مي رود و در اين مبارزه مستحکم خواهد بود. اعليحضرت وليعهد روشن کرد که هيچ شاهزاده و وزير آدم رده بالايي مصونيتي در برابر فساد ندارد. دادستان کل دو سال و نيم پيش تحقيقات را آغاز کرد. در اين مدت پرونده هاي بسياري درباره افرادي که درگير فساد بودند تشکيل و تصميم بر اين شد که اين اشخاص براي پاسخگويي, مواجهه با شواهد و پايان دادن به اين مساله به شيوه اي قاطعانه جمع شوند.»«متوجه شديم که بخش قابل توجهي از بودجه ما به سرقت رفته و چنين وضعيتي نمي توانست ادامه يابد. جايي که فساد وجود دارد, نمي توان عدالتُ سرمايه گذاري, دولت کارآمد و شفاف داشت. من اعتقاد دارم که جامعه جهاني از اينکه پادشاهي سعودي نه تنها شفافيت و قاطعيت دارد بلکه تصميم گرفته تا با سارقان ثروت عمومي مبارزه کند, بسيار بسيار راضي است. دليل اينکه نام افراد افشا نشده, نظام قضايي ما است. تا زماني که حکم صادر نشده, هويت متهمان افشا نمي شود. رسيدگي به اين پرونده ها کماکان ادامه دارد. ...افراد [بازداشت شده] مثل بقيه محاکمه خواهند شد و حساب پس خواهند داد. اين يک گام به شدت مهم براي عربستان سعودي است. حالا سرمايه گذاران خارجي مي توانند به عربستان بيايند و با ديگران در شرايط برابر رقابت کنند.»
س: گزارش هاي متناقضي در مورد دستگيري شاهزاده عبدالعزيز وجود دارد. ميتوانيد توضيح دهيد که دقيقا چه اتفاقي افتاده است؟
عادل جبير: «من در موارد افراد چيزي نمي توانم بگويم. توضيح آن به عهده دادستان کل است.»
س: پرسشي هم در مورد ۸۰۰ ميليارد دلار پولي مطرح است که يا در عربستان يا در خارج از اين کشور بوده و افرادي که تحقيقات در موردشان در حال انجام است احتمالا در پيوند با آن هستند. ايا واقعا موضوع فساد يا برگرداندن پول مطرح است؟ زيرا شما مي توانيد اين پول را در راه خودش و در طرح چشم انداز ۲۰۳۰ خرج کنيد.
عادل جبير: «من نمي توانم درباره عدد و رقم توضيح بدهم چون اين هم به عهده دادستان است و به مرور روشن خواهد شد. به هر حال, پول از خزانه عمومي دزديده شده در حالي که دولت مي توانست آن را براي شهروندان خرج کند. بنابراين آن افراد بايد پولي را که دزديه شده بازگردانند.»
س: اتفاقي که در روزهاي اخير افتاد, يک حرکت بي سابقه از سوي دولت سعودي به شمار مي رود زيرا برخورد گسترده اي بود. معناي اين حرکت براي آينده کشور چه خواهد بود؟
عادل جبير:«اين بدان معناست که کشور ما در مسير درست حرکت مي کند, درهاي خود را مي گشايد و طرح ملي تغييرات در سال ۲۰۲۰ را براي مؤثر, شفاف و پاسخگو کردن دولت به اجرا در مي آورد. اگر ما به فساد رسيدگي نکنيم دولت چگونه مي تواند اين کارها را انجام بدهد؟ ما بايد به جوانان خودمان توان بدهيم. ما به زنان نيرو مي بخشيم, اصلاحات را انجام مي دهيم. قوانين را در جهت اسلام ميانه رو تصويب مي کنيم تا مردم بتوانند در کشور ما يک زندگي عادي داشته باشند. ...اگر شما به طور کلي به تغييرات اعمال شده در کشور در طول دو سال گذشته نگاهي بيندازيد, اين تغييرات عظيم را مي بينيد, تغييراتي که ملت ما را متحول کرده و ما را به يک جامعه نيرومندتر و پوياتر بدل ساخته است.»
س: شما خودتان هدف يک سوء قصد از سوي سپاه پاسداران ايران بوده ايد. اين موضوع تا چه حد براي شما شخصي است؟
عادل جبير: «هيچ چيز اين ماجرا شخصي نيست. موضوع خدمت به کشور حمايت از منافع کشور است. همان طور که قبلا هم گفتم, موضوع اين است که کارنامه ايران در زمينه تروريسم, قتل و ويراني باورنکردني است. ايران از زمان انقلاب خميني در سال ۱۹۷۹ به بعد سرکش شده و تا زماني که مانند يک کشور عادي به قوانين و حاکميت ملت ها, اصل حسن همجواري و نيز اصل عدم مداخله در امور کشورهاي ديگر احترام نگذارد, کسي نخواهد توانست با ايران همکاري کند. ايراني ها بايد تصميم بگيرند که آيا انقلاب را برمي گزينند يا دولت-ملت را. تا اينجاي کار, تصميم آنها به حفظ يک انقلاب سرکش توسعه طلب بوده است که اين قابل قبول نيست