۱۳۹۶ خرداد ۳۱, چهارشنبه

افزايش ناگهاني تنش بين واشنگتن و تهران و مسكو در سوريه

سايت ايلاف- لندن ۲۹/۳/۹۶ : « در تحولي بيسابقه از شروع درگيريهاي سوريه از شش سال قبل، همزمان با پرتاب موشك توسط رژيم ايران از خاك خود عليه مواضع داعش در سوريه، روز يكشنبه يك جنگنده آمريكايي، يكي از هواپيماهاي جنگي سوريه را در استان رقه واقع در شمال سوريه سرنگون ساخت.

اين دو واقعه غافلگيركننده كه پيچيدگيهاي درگيري را افزايش ميدهد در شرايطي انجام ميگيرند كه نيروهاي سوريه دمكراتيك (ائتلاف گروههاي عربي ـ كردي) وارد نبردهايي براي اخراج تشكيلات دولت اسلامي از شهر رقه مهمترين پايگاه داعش در سوريه شده اند.
يك عمل خصمانه - مسكو يكي از برجسته ترين همپيمانان دمشق كه در كنار رژيم ايران قرار دارد سرنگون ساختن هواپيماي سوريه را عملي خصمانه قلمداد كرد و در علامتي مبني بر افزايش محتمل تنش، وزارت دفاع روسيه، روز دوشنبه طي يك اطلاعيه اعلام نمود كه مسير هواپيماها و هواپيماهاي بدون سرنشين وابسته به ائتلاف بين المللي كه به ديدباني غرب فرات مشغول هستند، كنترل شده و آنها را دشمن و اهدافي براي نيروي هوايي قلمداد خواهد كرد.
بعد از اينكه روز يكشنبه هواپيماي آمريكايي يكي از جنگنده هاي روسي را سرنگون ساختند اين وزارتخانه، معلق شدن كانال ارتباطي با پنتاگون كه براي جلوگيري از برخوردهاي هوايي ايجاد شده بود را اعلام كرد.
ائتلاف بين المللي به فرماندهي واشنگتن يكشنبه شب اعلام كرده بود كه دو جنگنده وابسته رژيم سوريه به مواضع نيروهاي سوريه دمكراتيك در شهركي واقع در جنوب غربي رقه تهاجم كرده اند كه منجر به مجروح شدن تعدادي از اين نيروها و خارج شدنشان از اين شهرك شده است. سپس هواپيماهاي ائتلاف براي متوقف كردن پيشروي نيروهاي رژيم اسد در اين منطقه از استان رقه شتافتند. ولي بعد از دو ساعت در حوالي ساعت هفت بعد از ظهر، يك جنگنده رژيم سوريه از نوع اس يو ـ 22 در نزديكي رزمندگان نيروهاي سوريه دمكراتيك در جنوب الطبقه بمبهايي برزمين فروريخت.
بعد از آن هواپيماهاي ائتلاف عليه اين جنگنده سوري وارد شده و به گفته اطلاعيه ائتلاف، برطبق قواعد درگيري و حق دفاع، اين هواپيما توسط يك جنگنده مافوق صوت آمريكايي از نوع اف آي 18 يا سوپر هورنيت درجا سرنگون گرديد.
اين اطلاعيه بعد از آن صادر گرديد كه ارتش سوريه نيز اعلام نمود نيروي هوايي ائتلاف بين المللي يكي از جنگنده‌هاي ما را در منطقه الرصافه واقع در حومه جنوبي رقه در هنگام انجام مأموريت مهم جنگي خود عليه تشكيلات تروريستي داعش مورد هدف قرار داد. كه منجر به سقوط اين هواپيما و مفقود شدن خلبان آن گرديد.
تحريك و افزايش تنش- واقعه سرنگون كردن اين هواپيماي جنگي آخرين و خطرناكترين درگيري بين ائتلاف بين المللي و ارتش سوريه قلمداد ميشود. ائتلاف بين المللي از هفت ماه قبل در تهاجم نظامي مستمر نيروهاي سوريه دمكراتيك براي اخراج تشكيلات دولت اسلامي از رقه از اين نيروها حمايت ميكند. نيروهاي سوريه دمكراتيك موفق شدند كه قبل از ورود به اين شهر در ششم همين ماه و تسلط بر محله هاي مختلف آن، بر مناطق وسيعي در شمال و غرب و شرق اين شهر كنترل پيدا كنند..
موشكهاي تهران - بعد از حادثه سرنگوني اين هواپيما درگيريهاي بيسابقه اي بين نيروهاي سوريه دمكراتيك و ارتش سوريه در نزديك شهرك الرصافه واقع در جنوب رقه شعله ور شد. اين درحاليستكه متعاقبا ديدبان حقوق بشر خبر توقف اين درگيريها را داد.
طلاف سلو سخنگوي نيروهاي سوريه دمكراتيك در اطلاعيه گفت: ما تاكيد ميكنيم كه رژيم اسد تهاجم خود بر مواضع ما در استان رقه را ادامه ميدهد كه ما را مجبور به مقابله به مثل و استفاده از حق مشروعمان در دفاع از نيروهايمان خواهد نمود.
ارتش سوريه متعاقبا نيروهاي جهادي را از شهرك رصافه كه در جاده اصلي منتهي به استان ديرالزور و نزديك چاههاي مهم نفت و گاز قرار دارد اخراج نمود. همزمان با اين افزايش تنش روز يكشنبه تهران اعلام كرد كه چند موشك بالستيك را از خاك خود عليه پايگاههاي تروريستها در ديرالزور پرتاب كرده است. اين اولين بار است كه از سي سال قبل و از جنگ ايران و عراق در سال 1980 تا 1988 رژيم ايران به خارج از مرزهاي خود موشك پرتاب ميكند