۱۳۹۶ خرداد ۱۶, سه‌شنبه

عربستان، بحرين، امارات و مصر روابط خود با قطر را قطع کردند

سايت راديو فردا ۱۵/۳/۹۶ : « بحرين، عربستان سعودي، مصر و امارات متحده عربي، صبح روز دوشنبه، ۱۵ خرداد، همزمان اعلام کردند روابط ديپلماتيک خود با قطر را، به‌خاطر آن‌چه حمايت قطر از تروريسم يا حفاظت از امنيت ملي خود ناميده‌اند، قطع مي‌کنند.

در بيانيه‌اي که خبرگزاري دولتي بحرين آن را منتشر کرد، گفته شده بود اين کشور تمامي روابط دريايي و هوايي خود با قطر را قطع کرده و به شهروندان قطري ۱۴ روز فرصت داده‌است تا بحرين را ترک کنند. همزمان عربستان سعودي، مصر و امارات متحده عربي نيز بيانيه‌هاي مشابهي منتشر کردند. در بيانيه‌اي که عربستان سعودي منتشر کرده گفته شده اين کشور روابط ديپلماتيک خود و نيز تمامي مسيرهاي دريايي، زميني و هوايي با قطر را مسدود مي‌کند. در اين بيانيه گفته شده اين اقدام در راستاي حفظ تماميت ارضي که قوانين بين‌المللي آن را تضمين کرده‌اند، و نيز حفاظت از امنيت ملي در برابر خطرات ناشي از تروريسم و بنيادگرايي صورت گرفته‌است. عربستان مي‌گويد از نيروهاي نظامي قطر نيز خواسته‌است از ائتلافِ درگير در يمن خارج شوند.
امارات متحده عربي ديپلمات‌هاي قطري را به پشتيباني، تامين منابع مالي و قرابت با تروريسم، بنيادگرايي و فرقه‌گرايي متهم کرده و به آن‌ها ۴۸ ساعت فرصت داده تا امارات را ترک کنند. وزارت خارجه مصر نيز اعلام کرده به دليل امنيت ملي تمامي مسيرهاي هوايي و دريايي خود را به‌روي تمامي رفت‌وآمدهاي قطر مسدود کرده‌است.
قاهره، دولت قطر را متهم کرده است که از تروريست‌ها از جمله اعضاي سازمان اخوان‌المسلمين، حمايت مي‌کند.
قطع روابط کشورهاي عربي با قطر در حالي صورت گرفته که طي روزهاي گذشته، امير قطر در گفت‌وگويي تلفني با حسن روحاني، رئيس‌جمهوري ايران، بر تقويت همکاري با تهران تاکيد کرده بود. به گزارش هفتم خرداد ماه خبرگزاري ايرنا، حسن روحاني، رئيس جمهوري ايران در تماس با شيخ تميم حمد آل ثاني، با تاکيد بر حل مشکلات منطقه‌اي، ‌فرقه‌گرايي را از آفت‌هاي بزرگ و ‌برهم زننده امنيت منطقه ‌ توصيف کرده بود. سه روز پيش از اين تماس تلفني نشانه‌هايي از بروز تنش ميان کشورهاي عربي و قطر ديده شده بود؛ تنش‌هايي که پس از انتشار سخناني منسوب به امير آن کشور بروز کرده بود. در آن خبر منسوب به شيخ تميم حمد آل ثاني، گفته شده بود ايران يک قدرت اسلامي است و عقلانيتي در دشمني با آن وجود ندارد . به نقل از امير قطر گفته شده بود روابط آن کشور با اسرائيل در سطح خوبي است و نيز آمده بود که قطر سفيران خود را از بحرين، مصر، عربستان سعودي و امارات متحده عربي، به‌خاطر تنش‌ها با دولت دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا، فراخوانده‌است.
ساعاتي پس از آن دولت قطر گفته بود اين خبر جعلي است و خبرگزاري رسمي آن کشور هدف حمله هکرها قرار گرفته .
نقل‌قول‌هايي که دولت قطر اعلام کرد جعلي هستند، پس از آن منتشر شد که آقاي ترامپ در سفر به عربستان سعودي و ديدار با سران کشورهاي اسلامي، در کنار سلمان، پادشاه عربستان، به‌شدت از ايران انتقاد کرد.
در چهارم خرداد ماه بحرين و مصر همراه با عربستان سعودي و امارات متحده عربي، دسترسي به وب‌سايت شبکه خبري الجزيره و برخي ديگر از سايت‌هاي قطري را مسدود کرده بودند. در ۱۴ خرداد، يک روز پيش از انتشار خبر قطع روابط با قطر، وزيران خارجه مصر و عربستان سعودي، در قاهره ديداري داشتند که گفته شده در آن، دو طرف، در مورد همکاري‌ها در مقابله با تروريسم و تلاش براي نزديک کردن ديدگاه‌ها در مورد مناقشات يمن و سوريه تبادل نظر کرده‌اند.
عربستان، امارات و بحرين در سال ۱۳۹۲ و پس از تنش‌ها پيرامون گروه‌هاي مورد حمايت قطر در مصر و سوريه، سفراي خود را از آن کشور فراخوانده بودند. عربستان سعودي و شماري از متحدان اين کشور در زمستان ۹۵ و در پي حمله به اماکن ديپلماتيک عربستان سعودي در تهران و مشهد، مناسبات ديپلماتيک خود با تهران را قطع کردند