۱۳۹۶ تیر ۵, دوشنبه

روايتي از فروش اعضاي بدن؛ از کليه تا کبد، براي کمي پول



سايت هرانا ۱/۴/۹۶ : « کمي پايين‌تر از ميدان وليعصر، روبه‌روي کاخ دادگستري، کوچه‌اي است که در و ديوارش گره خورده با مرگ و زندگي. وارد کوچه که مي‌شويد آماجي از آگهي‌هاي خريد و فروش اعضاي بدن بر سرتان هوار مي‌شود؛




بعضي‌ها سليقه به خرج داده‌اند و روي برگه A۴ آگهي خود را نوشته‌اند و بعضي با ماژيک، خودکار و يا هر چيز ديگري که دم‌دستشان بوده، تکه‌هايي از بدن خود را براي دريافت پول به فروش گذاشته‌اند. به نقل از همشهري، آگهي‌ها پر است از گروه‌هاي خوني، شماره تلفن‌هايي با خطوط اعتباري و دست‌خط‌هايي که معلوم است موقع نوشتن مي‌لرزيده است. يکي از ورزشکار بودن و جواني‌اش نوشته و ديگري نياز مالي‌اش را فرياد زده و آن يکي هم دلال و خريدار هر نوع کليه‌اي است. وقتي با او تماس مي‌گيري مي‌گويد: کارکشته اين راه شده و با يک نگاه مي‌فهمد که چه در چنته داري. مي‌گويد متقاضي فروش کليه را که ببيند، مي‌فهمد گروه خوني‌اش به اين صحبت‌ها مي‌خورد يا نه و از تست‌هاي پزشکي موفق بيرون مي‌آيد يا نه.
بازاري داغ و سياه-کافي است به يکي از شماره‌هايي که زير برگه‌ها يا روي ديوارها و تنه درخت‌ها نوشته شد، زنگ بزنيد. آنها حاضرند در ازاي دريافت پول کليه، کبد، قرنيه چشم و… را بفروشند. باورش سخت است و البته تلخ؛ درست در همان کوچه‌اي که انجمن حمايت از بيماران کليوي قرار دارد و تلاش مي‌شود فرهنگسازي براي اهداي عضو بعد از مرگ مغزي به‌عنوان سنتي حسنه رواج پيدا کند؛ هستند کساني که به‌خاطر پول، تکه‌اي از جان‌شان را مي‌فروشند؛ و حتي تلخ‌تر… هستند کساني که شغل‌شان دلالي اعضاي بدن است و کارشان به تور انداختن نيازمنداني است که يا به‌دنبال عضوي از بدن براي درمان نزديکان خود مي‌گردند و يا با فروش عضو بدن خود، مي‌خواهند دردي از دردهايشان درمان کنند.
از کليه تا کبد- خريد و فروش کليه سال‌هاست که باب شده اما فروش تکه‌هايي از کبد، قرنيه چشم، اجاره دادن رحم و… جديدترين راه و روش براي درمان درد بي‌پولي است. خريد و فروش کليه در کشور، نه‌تنها مخفي نيست بلکه آنقدر آشکارا شده که مي‌توان سر اعضاي مختلف آنقدر چانه زد تا به توافق نيز رسيد.در اين ميانه بازار اما به وضوح شاهد کشيده شدن پاي واسطه‌گران و نوسان قيمت‌ها هستيم. درواقع طبيعي است که وقتي تنور کارهاي غيرقانوني داغ شود، پاي دلالان هم باز خواهد شد تا حداکثر قيمت را به جيب بزنند. اينجاست که ديگر نمي‌شود قيمت مشخصي براي فروش کليه و کبد و ساير اعضا مشخص کرد.قيمت‌ها از ۷۰ميليون تا ۵۰۰ ميليون تومان در نوسان است و هر کس هم تيغش بيشتر ببرد مي‌تواند پول بيشتري به جيب بزند. البته اين موضوع به ميزان وخامت حال بيمار و عضو آسيب‌ديده و حتي گروه خوني هم بستگي دارد. آنهايي که حال بيمارشان وخيم‌تر باشد و گروه خوني‌شان ناياب‌تر مانند o منفي باشد، بايد پول بيشتري بپردازند. در اين بازار هيچ‌کس دلش براي هيچ‌کس نمي‌سوزد. نه براي فروشنده‌اي که از تکه‌اي از بدنش مي‌گذرد و نه براي خانواده‌اي که همه دار و ندارش را مي‌دهد تا بتواند اين مبلغ را تأمين کند.
خريد و فروش کبد، تجارتي جديد- چند وقتي است که به آگهي‌هاي فروش اعضاي بدن بر در و ديوار شهر کبد به‌عنوان رقيب سرسختي براي فروش کليه هم اضافه شده است. رئيس شبکه هپاتيت ايران در اين‌باره مي‌گويد: تبليغاتي که تحت عنوان کبد فروشي مطرح مي‌شود، مطمئناً کذب بوده و سوءاستفاده و کلاهبرداري است نه يک فرايند درماني واقعي.مؤيد علويان مي‌گويد: “بيشتر افرادي که براي فروش کبد آگهي مي‌دهند، اطلاع درستي از چند و چون اين عمل حساس ندارند. به آنها گفته مي‌شود که مي‌توانند بخشي از کبدشان را اهدا کنند و بعد از مدتي، کبد دوباره ترميم خواهد شد و هيچ مشکلي برايشان به‌وجود نمي‌آيد. اما واقعيت ماجرا چيز ديگري است ”.او با بيان اينکه اهداي کبد از فرد زنده، شرايط خاصي دارد، گفت: اين عمل معمولاً درصورتي انجام مي‌شود که بيمار، کودک باشد که در آن صورت هم از پدر يا مادرش مي‌تواند کبد بگيرد و آنها مي‌توانند بخشي از کبدشان را به کودک خود اهدا کنند. کارشناسان مي‌گويند به ازاي هر کيلو وزن هر فرد، ۱۰گرم کبد براي بدن کافي است.مثلاً کسي که ۷۰کيلوگرم وزن دارد، ۷۰۰گرم کبد براي فعاليت بدنش کفايت مي‌کند اما کبد هر فرد بزرگ‌تر از اين ارقام است و زماني که بخشي از آن برداشته مي‌شود، معمولا کبد قادر است دوباره خودش را بازسازي کند که اين عمل هم در بدن گيرنده و هم در بدن اهداکننده صورت مي‌گيرد. البته داستان به همين راحتي‌ها نيست و بايد تست‌هاي پزشکي و آزمايش‌هاي زيادي طي شود.
بازاري که سقف قيمت ندارد- مراکزي دولتي داريم که براي خريد و فروش کليه فعاليت قانوني مي‌کنند و دولت هم نقش حمايتي از اهداکنندگان را دارد اما رقم ناچيز است. او مي‌گويد: “در خريد و فروش اعضاي بدن، مبلغ را اهداکننده تعيين مي‌کند و اين مسئله باعث مي‌شود که هرکس بنا به درصد شرايط اورژانسي بيمارش به هر قيمتي که فروشنده مي‌گويد تن بدهد و همين باعث شود که بازار سقف قيمت مشخصي نداشته باشد. در بازار دلالي براي قرنيه ۲۰۰ميليون، مغز استخوان ۱۰۰ميليون، کبد بين ۲۰۰ تا ۵۰۰ ميليون، کليه ۸۰ تا ۲۰۰ ميليون و براي رحم اجاره‌اي هم ۹۰ تا ۳۰۰ ميليون تومان پيشنهاد مي‌شود