۱۴۰۰ آذر ۱۹, جمعه

شرکت تولید برق حرارتی ایران: روزانه ۳۲ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌های کشور مصرف می‌شود

 

باوجود تشدیدآلودگی درشهرهای بزرگ ایران،محسن طرزطلب،مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی،ازادامه مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها خبردادوگفت:«روزانه حدود ۳۲ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌های کشور مصرف می‌شود.»

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی درباره میزان مصرف مازوت و گازوئیل در نیروگاه‌ها خاطرنشان کرد که این میزان بسته به آنکه چه میزان گاز تامین کنند متفاوت است اما روزانه ۳۲ میلیون لیتر مازوت و به طور متوسط ۳۰ تا ۳۵ میلیون لیتر گازوئیل در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.

پیشتر عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت، تاکید کرده است که مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها عامل تشدید آلودگی و خطرناک شدن هوای تهران و چند کلانشهر ایران است.

مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، نیز در ابتدای آذر ماه، استفاده از سوخت مازوت را عامل تشدید آلودگی هوای تهران و کلانشهرها بیان کرد.

با این حال به گفته داریوش گل‌علیزاده، معاون مرکز تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، همچنان در نیروگاه‌های مشهد، اهواز، کرمان، ایرانشهر و بیستون در کرمانشاه از مازوت استفاده می‌شود و علاوه بر این پنج نیروگاه، ۱۱ نیروگاه نیز مازوت را به صورت تلفیقی با گاز و گازوئیل می‌سوزانند.

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، هفته گذشته گفت که مردم را از مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع نترسانیم چون اگر مازوت مصرف نکنیم ۲۵ درصد کشور در خاموشی فرو‌ می‌رود.

مقام‌های جمهوری اسلامی افزایش مصرف خانگی گاز در پاییز و زمستان را سبب عدم تامین گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها و استفاده از مازوت عنوان می‌کنند.

این درحالی است که به گفته محسن موسوی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی، امسال برخلاف سال‌های گذشته که مازوت‌سوزی در نیروگاه در زمستان و پیک مصرف گاز آغاز می‌شد طبق دستور وزارت نیرو از ۱۷ شهریور ماه سوخت تعدادی از نیروگاه‌ها از گاز به مازوت تبدیل شده است