۱۴۰۰ دی ۲, پنجشنبه

نامه ۲۱نماینده کنگره آمریکا : باید از دستیابی رژیم ایران به‌توانایی تسلیحات اتمی جلوگیری کرد


نامه ۲۱نماینده کنگره آمریکا ازهر دو حزب به وزیر خارجه

یک اجماع قوی دو حزبی در کنگره وجود دارد که

باید از دستیابی رژیم ایران به‌توانایی تسلیحات اتمی جلوگیری کرد

دولت جدید در ایران تاکنون هیچ تمایلی برای همکاری با جامعه جهانی 
و حل این اعمال غیر قانونی نشان نداده است
بسیار حیاتی است که ایالات متحده در حسابرسی از رژیم ایران
 به‌خاطر نقض توافق‌های بین‌المللی پیشگام شود

رافائل گروسی برجدی‌بودن افزایش سطح غنی‌سازی توسط این رژیم
 تأکید و خاطرنشان کرد ه که غنی‌سازی۶۰درصدی بسیار جدی است
 و فقط برای ساختن بمب به این سطح می رسند

۲۱تن از نمایندگان کنگره آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، طی نامه‌یی به‌وزیر خارجه این کشور، خواهان حسابرسی از دیکتاتوری آخوندی به‌خاطر عدم همکاری با آژانس و نقض معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی (ان.پی.تی.) شدند.
نماینده کنگره جودی آرینگتون در بیانیه‌یی درباره انتشا ر این نامه، تأکید کرد: «(رژیم) ایران بزرگترین حامی تروریسم دولتی است. آنها هرگز نباید اجازه یابند سلاح اتمی بسازند. در حالی‌که مذاکرات ادامه دارد، دولت (آمریکا) نمی‌تواند به‌توافق ضعیف و بی‌اثری که نوید کاهش تحریم‌ها را می‌دهد رضایت دهد، اما هیچ کاری برای پرداختن به‌توانایی (رژیم) ایران در (زمینه) ساخت سلاح اتمی و حمایت آن از گروههای تروریستی انجام ندهد. ایالات متحده باید در نشست آینده شورای حکام آژانس، سران (رژیم) ایران را به‌خاطر خودداری از پاسخگویی به‌سؤالات مربوط به فعالیت‌های اتمی فاش‌نشده مورد حسابرسی قرار دهد».
هنری کوئلار نماینده دیگر کنگره آمریکا نیز تأکید کرد: «(رژیم) ایران باید به‌تعهدات و مقررات بین‌المللی اتمی پایبند باشد؛ هیچ استثنایی وجود ندارد. هر حکومتی که به‌این مقررات پایبند نباشد باید بلادرنگ مشمول تحریم شود و دولت (آمریکا) باید از (رژیم) ایران حسابرسی کند.

۲۱نماینده کنگره آمریکا در نامه خود به‌آنتونی بلینکن، ضمن ابراز نگرانی از استمرار فعالیت‌های اتمی رژیم و عدم همکاری آن با بازرسان آژانس، می‌نویسند: «ما این نامه را می‌نویسیم تا نگرانی فزاینده خود را نسبت به پیشرفت برنامه اتمی (رژیم) ایران و ادامه عدم همکاری آن با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ابراز کنیم. در حالی که دولت شما به‌بررسی گزینه‌های دیپلماتیک ادامه می‌دهد، (رژیم) ایران برنامه اتمی خود را تا سطوح خطرناکی پیش برده است. در عین‌حال، یک اجماع قوی دو حزبی در کنگره وجود دارد که باید از دستیابی (رژیم) ایران به‌توانایی تسلیحات اتمی جلوگیری کند.
با توجه به‌اقدامات (رژیم) ایران، ما از ایالات متحده می‌خواهیم در جلسه بعدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تلاش‌هایی را در شورای حکام آژانس رهبری کند و به‌نگرانی‌های خود در مورد اقدامات (حکومت) تهران بپردازد. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس هشدارهای مداومی به‌شورای حکام درباره امتناع (رژیم) ایران از پاسخ‌دادن به‌سؤالات مربوط به فعالیت‌های اتمی که قبلاً فاش نشده بود و خودداری این رژیم در پیروی از تعهدات خود در پیمان منع گسترش سلاحهای اتمی (ان.پی.تی.) صادر کرده است. به‌مدت چندین ماه، (رژیم) ایران با ممانعت از دسترسی بازرسان به‌سایت‌های کلیدی اتمی، از جمله تأسیسات اصلی تولید سانتریفیوژ، توانایی‌های نظارتی آژانس را فلج کرده است.
در ادامه نامه ۲۱نماینده کنگره از هر دو حزب، آمده است: «ما با سخنرانی ایراد شده توسط لوئیس ال. بونو (نماینده آمریکا در آژانس) در ۲۵نوامبر در نشست شورای حکام موافقیم (که گفت): «ضروریست این شورا الگوی فعلی تلاش‌های رژیم ایران در آخرین لحظه برای تضعیف وحدت شورا و جلوگیری از اقدام این شورا در مقابل ادامه عدم همکاری (رژیم) ایران را در هم بشکند».
تلاش‌های مستمر (رژیم‌) ایران برای کاهش توانایی‌های نظارتی و امتناع از پاسخ به‌سؤالات مربوط به فعالیت‌های اتمی فاش‌نشده، به‌توانایی آژانس و مشروعیت ان.پی.تی. ضربه می‌زند. این موضوعات بسا فراتر از برجام است و مستقیماً به‌پایبندی (رژیم) ایران به ان.پی.تی و موافقتنامه پادمانی آن با آژانس مربوط می‌شود. در حالی که رژیم ایران مقدار اورانیوم غنی‌شده نزدیک به‌درجه تسلیحاتی را افزایش می‌دهد که زمان گریز اتمی آن‌را به‌شدت کاهش می‌دهد به‌وضوح نشان‌دهنده رویگردانی (رژیم) ایران ازبازگشت به پایبندی به‌تعهداتش بر اساس برجام و ان.پی.تی است. 
رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه مارس بر جدی‌بودن موضوع افزایش سطح غنی‌سازی (رژیم) ایران تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: «غنی‌سازی ۶۰درصدی کشور موضوعی بسیار جدی است و فقط کشورهای سازنده بمب به‌این سطح می‌رسند».
۲۱نماینده کنگره امریکا از هر دو حزب این کشور در نامه به بلینکن می افزایند: دولت جدید در ایران تاکنون هیچ تمایلی برای همکاری با جامعه جهانی و حل این اعمال غیر قانونی نشان نداده است. بسیار حیاتی است که ایالات متحده در حسابرسی از (رژیم) ایران به‌خاطر نقض توافق‌های بین‌المللی پیشگام شود و به‌روشنی به(رژیم) ایران نشان بدهد که اعمال غیر قانونی هزینه بالایی دارند. متأسفانه، عدم اقدام شورای حکام، موضع ایالات متحده در مذاکرات با (رژیم) ایران را تضعیف می‌کند. بدون نشان‌دادن قاطعیت، (رژیم) ایران احتمالاً تصور می‌کند که تمایل آمریکا برای بازگشت به‌برجام از نیاز آن به‌رسیدگی به نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشتر است. ما از موضع‌گیری‌های متعدد دولت مبنی بر ابراز عزم جزم برای تضمین این‌که (رژیم) ایران هرگز نمی‌تواند به‌سلاح اتمی دست یابد، قدردانی می‌کنیم. با این حال، همه ما هم‌نظریم که مسائل مطرح‌شده توسط آژانس باید حل شود تا مشخص شود که آیا (رژیم) ایران به‌تعهدات خود پایبند بوده و برنامه مخفیانه تسلیحات اتمی را دنبال می‌کند یا خیر. یک توافق اتمی با (رژیم) ایران که نتواند به‌این مسائل رسیدگی کند به‌طرز خطرناکی ناقص خواهد بود.
ما می‌دانیم که در صورت تداوم عدم همکاری (رژیم) ایران، دولت ممکن است به‌دنبال تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از پایان سال برای رسیدگی به‌وضعیت باشد. در حالی که ما معتقدیم اقداماتی باید تاکنون انجام می‌گرفت، دولت باید به‌وضوح به(رژیم) ایران نشان دهد که ادامه امتناع از همکاری با آژانس هزینه بالایی دارد. چنین اقدامی برای تقویت تلاش‌های دیپلماتیک و کمک به‌جلوگیری از دستیابی (رژیم) ایران به‌سلاح اتمی حیاتی است.