۱۴۰۰ آذر ۱۴, یکشنبه

امانوئل مکرون در جده: پرداختن به پرونده اتمی ایران بدون موضوع ثبات منطقه امکان‌پذیر نیست


 امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه که به عربستان سعودی سفر کرده است، درباره پرونده اتمی ایران گفت پرداختن به این پرونده بدون در نظر گرفتن پرونده ثبات در منطقه ممکن نیست. او همچنین از گفت‌وگوهای مفید برای حل تنش سیاسی بین ریاض و بیروت خبر داد.

مکرون که روز شنبه وارد فرودگاه جده شد و سپس مورد استقبال محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، قرار گرفت، هر گونه مواجهه با پرونده اتمی ایران را مرتبط با پرونده ثبات در منطقه دانست و گفت: «پیشنهاد کرده‌ایم که متحدانمان از جمله عربستان سعودی در مذاکرات منطقه‌ای شرکت کنند.»

رییس جمهوری فرانسه پیشتر نیز از ضرورت حضور عربستان سعودی و اسرائیل در مذاکرات هسته‌ای با ایران سخن گفته بود، اما جمهوری اسلامی با این پیشنهاد به شدت مخالفت کرد.

مکرون روز جمعه نیز در دوبی به خبرنگاران گفته بود به نظر می‌رسد دور فعلی مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین موفق نبود و مواضع تغییری نکرد و «به احتمال زیاد، این مذاکرات در کوتاه‌مدت ادامه پیدا نمی‌کند.»

توافق سعودی و فرانسه درباره ضرورت مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده ایران

فرانسه و سعودی در بیانیه مشترکی ضمن ابراز نگرانی عمیق خود را از توسعه برنامه هسته‌ای ایران و عدم همکاری آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد لزوم مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه تاکید کردندامانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در جریان سفرش به سعودی، با تاکید بر این که بدون پرداختن به پرونده ثبات در منطقه، رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران امکان‌پذیر نخواهد بود، گفت: پیشنهاد دادیم شرکای ما و از جمله سعودی، در گفت‌وگوهای منطقه‌ای مشارکت کنند.

مکرون شنبه، ۴ دسامبر، پس از ملاقات با شاهزاده محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی در جده، تاکید کرد: طی سفرم به سعودی، امارات و قطر، ثبات منطقه و انرژی را مورد بررسی قرار دادم.

مکرون در ادامه خاطرنشان کرد که گفت‌وگوهای زیادی را با ولی‌عهد سعودی با محوریت ثبات در منطقه انجام داده است.

او در ادامه تاکید کرد که بدون پرداختن به موضوع ثبات منطقه به پرونده هسته‌ای ایران رسیدگی نمی‌شود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در ادامه سفر خود به کشورهای خلیج، پس از سفر به امارات و سپس قطر، در آغاز سفر رسمی‌اش به سعودی، شنبه ۴ دسامبر وارد جده شده بود.

در چارچوب این سفر و توافق‌های به‌عمل آمده میان دو کشور شرکت صنایع نظامی سعودی، پروژه‌ای را با فرانسه برای احداث تاسیسات ساخت بدنه‌های هواپیماها راه‌اندازی می‌کند.

همچنین شرکت صنایع نظامی سعودی قراردادی را با شرکت ایرباص در زمینه خدمات و نگهداری هواپیماهای نظامی امضا کرد.

بیانیه مشترک سعودی و فرانسه

در چارچوب سفر امانوئل مکرون به جده، سعودی و فرانسه طی بیانیه‌ای مشترک بر «توافق در خصوص تحکیم گفت‌وگو برای تعمیق همگرایی راهبردی میان دو کشور» تاکید کردند.

در بیانیه مشترک سعودی و فرانسه، بر توافق دو کشور برای تقویت شراکت اقتصادی، مشارکت بخش‌های خصوصی دو کشور و تبادل تجربیات تخصصی تاکید شد.

دو طرف همچنین نگرانی عمیق خود را از توسعه برنامه هسته‌ای تهران و عدم همکاری و شفافیت این کشور در تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ابراز کرده و در مورد لزوم مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه، توافق کردند.

در این بیانیه ضمن تقدیر از روابط اقتصادی مستحکم دو کشور، به «سنجش مستمر تهدیدات مشترک علیه منافع دو کشور و ثبات منطقه» اشاره شده است.

طرفین بر تقویت و تحکیم همکاری‌های دو کشور و هماهنگی مواضع آنها در قبال موضوعات مورد اهتمام مشترک برای دستیابی به صلح و امنیت در خاورمیانه به شکل ویژه و جهان به طور کلی، تاکید کردند.

سعودی و فرانسه بر «توافق در خصوص تحکیم روابط و ادامه گفت‌وگوها برای تعمیق همگرایی راهبردی میان دو کشور» تاکید کردند.

تعهد فرانسه به اصلاح اوضاع لبنان

به گزارش «العربیه»، مکرون در ادامه اظهارات خود از جده گفت: «سفر من به کشورهای خلیجی مفید بود و طی آن بسیاری از موضوعات را مورد بررسی قرار دادیم. بحران لبنان را بررسی کردیم و فرانسه در قبال اصلاح اوضاع در لبنان متعهد است.»

در این راستا سعودی و فرانسه در بیانیه مشترک خود همچنین بر لزوم اجرای اصلاحات همه‌جانبه از سوی دولت لبنان؛ به ویژه پایبندی به توافقنامه طائف که ضامن وحدت ملی و صلح داخلی لبنان است، تاکید کرده و لزوم محدود کردن سلاح به نهادهای دولت قانونی لبنان را مورد تاکید قرار دادند.

شایان ذکر است که تور خلیجی رئیس جمهوری فرانسه، بر بحث در مورد روابط دوجانبه با کشورهای خلیجی و اقدام در راستای خدمت به منافع مشترک فرانسه و این کشورها و همچنین بررسی مسائل منطقه‌ای و جهانی متمرکز شد.

رییس جمهوری فرانسه در جریان سفرش به جده در توییتی نوشت که در «گفت‌وگوهای صریح و مفید» که با محمد بن سلمان داشت، دو طرف به طرحی برای حل تنش سیاسی بین عربستان سعودی و لبنان رسیده‌اند.

مکرون گفت که «امنیت و ثبات در منطقه با توجه ویژه به لبنان» اولویت‌های سیاسی گفت‌وگوهایش با ولیعهد عربستان سعودی بود.

مکرون همچنین از تماس با نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان خبر داد و اضافه کرد در این تماس، «پیامی روشن» به مقامات بیروت درباره تعهد فرانسه و عربستان سعودی «در حمایت از مردم لبنان» ارسال شد.

او همچنین ادامه داد که فرانسه و عربستان سعودی نیز تعهداتی را درباره لبنان، شامل «همکاری با یکدیگر، حمایت از اصلاحات، اجازه دادن به کشور برای خروج از بحران و حفظ حاکمیتش» پذیرفته‌اند.

مکرون اضافه کرد که روز یکشنبه در بازگشت به فرانسه، با میشل عون رئیس جمهوری لبنان تلفنی گفت‌وگو خواهد کرد.

او تاکید کرد: «اراده ما این است که دولت [لبنان] بتواند به روش عادی کار کند، هر چه زودتر تشکیل جلسه دهد و اصلاحات سازنده را به پیش ببرد.»

یک روز پیش از انجام سفر مکرون به جده، جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که اظهارات ماه گذشته‌اش باعث تنش بین لبنان و کشورهای عربی شده بود، از مقام خود استعفا کرد.

ماه گذشته ویدیویی از جورج قرداحی منتشر شد که در آن به عربستان سعودی و همچنین امارات متحده عربی می‌تاخت و از شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران دفاع می‌کرد.

در پی انتشار این سخنان، عربستان سعودی هفتم آبان دستور اخراج سفیر لبنان از خاک این کشور و ممنوعیت واردات کالا از لبنان را صادر کرد. بحرین نیز از سفیر لبنان خواست این کشور را ترک کند.

در سفر مکرون به عربستان سعودی، وزیران خارجه، دفاع، اقتصاد و فرهنگ و تعدادی از شرکت‌های بزرگ فرانسوی مکرون را همراهی می‌کردند.

شرکت ایرباس همزمان با این سفر از امضای قرارداد فروش ۲۶ هلیکوپتر غیرنظامی به یک شرکت سعودی خبر داد. مبلغ این قرارداد اعلام نشده است.

همچنین شرکت فرانسوی وئولیا که از شرکت‌های بزرگ جهان در زمینه مدیریت آب به شمار می‌رود اعلام کرد قراردادی را برای مدیریت آب و خدمات بهداشتی در ریاض و حومه به امضا رسانده است.

بر اساس اعلام این شرکت فرانسوی، این قرارداد هفت ساله و با گردش مالی بیش از ۸۲ میلیون یورو است.

در پایان سفر مکرون به عربستان سعودی، او این سفر را «بسیار مفید» ارزیابی کرد و گفت: «اهدافی که در این سفر در نظر داشتم تحقق یافت. با سه رهبر منطقه صحبت درباره موضوعاتی مانند ایران لبنان و امنیت منطقه گفت‌وگو کردم.»

او با اشاره به این که «در انتظار نتایج این گفت وگوها خواهیم نشست»، اضافه کرد: «هنوز نگرانی درباره ایران وجود دارد و بحران افغانستان هم ادامه دارد.»

رییس جمهوری فرانسه پیش از سفر به عربستان سعودی از کشورهای امارات متحده عربی و قطر دیدار کرده بود.