۱۴۰۰ آذر ۱۴, یکشنبه

تناقض‌گویی ایران درباره انفجارمهیب در ۲۰ کیلومتری تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز

درروایتهایی متناقض رسانه‌های رسمی ایران شنیده شدن صدای انفجاربزرگ و مشاهده شدن نورشدیدی درآسمان نطنزکه بخشی ازتاسیسات هسته‌ای اینکشوردرآن قرار دارد را گزارش کردند.فرماندارنطنزساعتی پس ازانتشارگزارشها درباره صدای انفجار شدید در این منطقه اعلام کرد که این صدا براثر«شلیک پدافندی درحاشیه شهربادرود بوده است

رمضانعلی فردوسی افزود: «این رویداد خسارتی نداشته است و مردم نگران نباشند. جزییات بیشتر در دست بررسی است.»

شماری از خبرگزاری‌های ایران در گزارش‌های خود شلیک این موشک را رخدادی برنامه‌ریزی‌شده و در راستای آزمایش توان دفاعی ایران در منطقه نطنز توصیف کرده‌اند، جایی که تاسیسات هسته‌ای ایران واقع است.

از جمله این رسانه‌ها، خبرگزاری تسنیم که نزدیک به سپاه پاسداران است، نوشت: «شلیک موشک پدافندی در آسمان منطقه بادرود با هدف آزمایش واکنش سریع نسبت به تهاجم احتمالی شلیک و با هدایت سایت پدافندی منطقه بوده است.»

غروب شنبه گزارش‌هایی به نقل از منابع محلی منتشر شد که حکایت از شنیده شدن «صدای انفجار شدید» در آسمان نطنز داشت.خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، از «انفجار و انتشار دود» یک شیء در آسمان با «نور شدید» در یک روستا در بادرود نطنز در روز شنبه ۱۳ آذر خبر داد. بنا بر این گزارش، پس از شنیده شدن «صدای مهیبی» در روستای عباس‌آباد، و انتشار دود موجب تجمع مردم منطقه شد.

این گزارش می‌افزاید در بادرود این صدا زمان کوتاهی شنیده شده و بعد از آن قطع شده است. فارس نوشت بر اساس شنیده‌ها احتمالا این شیء یک «پهپاد ناشناس» بوده است.

متعاقب آن خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز نوشت که صدای این انفجار مهیب در آسمان بادرود از توابع شهرستان نطنز و در فاصله نزدیک به ۲۰ کیلومتر مجتمع شهید احمدی روشن شنیده شده است.

این خبرگزاری در گزارش بعدی خود عنوان کرد که «انفجار ساعت ۲۰ و ۱۵ دقیقه امشب در آسمان شهرستان نطنر در منطقه کویری اتفاق افتاده و ربطی به تاسسیات هسته‌ای نظر ندارد.»

خبرگزاری رسمی ایران ایرنا نوشت که انفجار در فاصله ۲۰ کیلومتری از تاسیسات نطنز رخ داده است. در حالی که منابع نزدیک به سپاه پاسداران ایران تاکید کرده‌اند به تاسیسات هسته‌ای نطنز آسیبی نرسیده و سامانه پدافندی یک پهپاد را در نزدیکی این تاسیسات هسته‌ای سرنگون کرده است.ور نیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، نیز این انفجار را به «موشک پدافندی با هدف آزمایش واکنش سریع نسبت به تهاجم احتمالی شلیک و با هدایت سایت پدافندی منطقه» نسبت داد.

همچنین شاهین تقی‌خانی، سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران گفت این قبیل آزمایش‌ها برای بررسی میزان آمادگی سامانه‌های دفاعی منطقه، «در فضای کاملا امن و با هماهنگی کامل شبکه یکپارچه پدافندی صورت می‌گیرد و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.»

از سوی دیگر، ایرنا به نقل از یک «منبع مطلع محلی» نوشت: «انفجار ساعت ۲۰ و ۱۵ دقیقه امشب در آسمان شهرستان نطنز در منطقه کویری اتفاق افتاده و ربطی به تأسیسات هسته‌ای نطنز ندارد.»

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران همچنین به نقل از فرماندار نطنز با بیان این که «نیروهای امنیتی در حال بررسی موضوع هستند»، نوشت، «بر اساس جمع‌بندی‌های فعلی این حادثه تلفاتی به اماکن مسکونی و یا ساختمان خاصی وارد نکرده» است.

با این حال، برخی از کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی نسبت به این انفجار ابراز نگرانی کرده‌اند.

رویا کریمی مجد در توییتر خود، سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران را یادآوری کرده است.جواد حیدریان،‌ روزنامه‌نگار ساکن ایران هم در توییتی نوشت، «انفجار در آسمان نطنز هراس شلیک به هواپیمای اوکراینی را ناخواسته در ذهن بازتولید می‌کند.»حیدریان نوشته است: «نهادهای اجرایی در جریان عمل و عکس‌العمل دستگاه‌های نظامی و امنیتی قرار ندارند و مردم هم که کاره‌ای نیستند و چه اهمیتی دارد اتفاقی یا غیراتفاقی آسیب ببینند.»

یک کاربر توییتر هم ، به نام فانتوم خسته، درستی ادعای ایران در مورد آزمایش پدافند را رد کرده است.

از سویی تلویزیون ایران وقوع انفجار را ناشی از شلیک آزمایشی موشک در واکنش سریع به هر گونه حمله احتمالی عنوان کرد.

خبرگزاری «دانشجو» وابسته به جناح اصول‌گرا به نقل از منابع محلی از شنیده شدن صدای انفجار و همزمان با آن رؤیت دود و نور شدید در آسمان تاسیسات هسته‌ای نطنز که در استان اصفهان در مرکز ایران قرار دارد، خبر داد.

صدا و سیمای ایران به نقل از فرمانده یگان‌های پدافندی منطقه نطنز و همچنین گفت‌وگو با سخنگوی ارتش ایران اعلام کرد که ساعتی پیش برای ارزیابی واکنش سامانه پدافندی منطقه نطنز، آزمایش موشکی در هماهنگی با شبکه یکپارچه پدافندی کشور انجام شد و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.شایان ذکر است سایت نطنز که از مهمترین تاسیسات هسته‌ای ایران به شمار می‌رود و فعالیت‌های غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در آن انجام می‌شود بارها مورد حمله قرار گرفته است.

در آخرین مورد از این حملات، این تاسیسات هسته‌ای در ماه آوریل گذشته مورد حمله قرار گرفت که ایران اسرائیل را به انجام این حمله متهم کرد.

پیشتر داوید برنعه، رئیس «موساد»، سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل گفت که ایران هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت و این تعهدی است که اسرائیل به آن پایبند خواهد ماند.

نشریه اسرائیلی «جوئیش کرانیکل» پنج‌شنبه ۲ دسامبر با انتشار سخنان برنعه مدعی شده که خرابکاری در یکی از امن‌ترین و مهم‌ترین تاسیسات اتمی ایران، کار موساد بوده و این عملیات از طریق استخدام گروهی از دانشمندان هسته‌ای ایران انجام شده‌ است.

جوئیش کرانیکل نوشت، موساد با استخدام ۱۰ دانشمند هسته‌ای ایران توانست در کمتر از دو سال، «سه طرح خرابکاری» در سایت‌های اتمی ایران را اجرایی کند که در خود اسرائیل نیز «هزاران کارشناس و نیروی فنی» در این عملیات سهیم بودند.