۱۳۹۶ آبان ۱۴, یکشنبه

درگیری رو به افزایش در عراق : شه نظامیان ایران جای داعش را در جنگ با آمریكای اشغالگر پر می كنند


روزنامه العرب- لندن ۱۳/۸/۹۶ : « ناظران : علائم زیادی از شروع مرحله جدیدی از درگیری ایران و آمریكا در عراق بعد از داعش وجود دارد

بعد از دیدار تاریخی نخست وزیر عراق حیدر العبادی با ملك سلمان پادشاه عربستان كه با حضور ركس نیلرسون وزیر خارجه آمریكا برگزار شد علائمی از درگیری جدید آمریكا و ایران در عراق ظاهر شد .
سوخت این درگیری اظهارات تیلرسون در جریان كنفرانس مطبوعاتی بعد از این اجلاس بود كه گفت ”شبه نظامیان ایرانی در عراق باید به كشورشان برگردند ، بخصوص كه جنگ علیه داعش به پایان خود نزدیك می شود “ كه در پاسخ فرماندهان این گروه های وفادار به ایران به تهدید نیروهای آمریكایی پرداختند .
مصطفی حبیب روزنامه نگار در سایت نقاش كه تحولات داخلی عراق را دنبال می كند می گوید علائم زیادی از شروع مرحله جدید از درگیری ایران و آمریكا در عراق بعد از داعش وجود دارد و نیروهای حشد الشعبی و مشخصا شبه نظامیان وابسته به ایران در حشد الشعبی عنصر اصلی در این جنگ هستند ، چرا كه ایران نیاز شدید به نگهبانان مورد اعتمادی دارد كه از نفوذش در عراق و همچنین سوریه حمایت كند .
اظهارت تیلرسون همزمان بود با تروریست دانستن ابومهدی المهندس معاون هیئت حشد الشعبی از سوی وزارت خارجه آمریكا، گروه های شیعه این نامگذاری را محكوم كردند بخصوص كه وی از فرماندهان صحنه شبه نظامیان حشد الشعبی بود .
این افزایش تنش با نزدیك شدن پایان كار داعش در عراق همراه بود زیرا نیروهای ارتش عراق به آخرین پایگاه های این بنیادگرا ها در شهرك القائم در منتهی الیه غرب الانبار حمله كردند و همزمان جنگ مشابهی علیه پایگاه داعش در سوریه در جریان است .
ولی پایان داعش در عراق به معنی پایان این جنگ نیست بلكه به درگیری مستقیم بین آمریكا و ایران تبدیل خواهد شد و در حالیكه وزارت خارجه آمریكا المهندس را در لیست سازمان ها و شخصیت های تروریستی قرار می دهد معاون حشد الشعبی در صحرای الانبار و نزدیك به پایگاه عین الاسد بزرگترین پایگاه ارتش آمریكا در عراق كه در آن صدها مشاور، سرباز و تفنگدار آمریكایی مستقر هستند گشت می زند .
با توجه به این تحولات سئوال اصلی در مورد نقش حیدر العبادی مطرح می شود كه طی چند ماه آینده خودش را با مشكل جمع كردن بین واشنگتن كه از او حمایت می كند و شبه نظامیان شیعه وفادار به ایران كه سرسپرده این رژیم و حاكم عملی حزب الدعوه هستند و كارت مالكی و بر سركار اوردن مجدد وی را نشان می دهند مواجه است .
عراقی ها از تكرار سناریوی درگیری آمریكا با ایران وقتیكه گروه های شیعه مورد حمایت ایران اعلام جنگ علیه نیروهای آمریكایی قبل از عقب نشینی آنها از عراق در سال 2011 كردند می ترسند . علیرغم اینكه تعداد نیروهای آمریكایی موجود در عراق از 5هزار نفر تجاوز نمی كند و اغلب آنها هم ماموریت های مستشاری دارند ولی استان های سنی ماندن آنها را برای حفاظت و آموزش به رزمندگان محلی ترجیح می دهند.
سایت نقاش به نقل از عباس البیاتی نماینده پارلمان نزدیك به نخست وزیر عراق گفت ”ما نخواهیم پذیرفت كه عراق مجددا به صحنه درگیری بین ایران و آمریكا تبدیل شود و ما بخشی از این درگیری نخواهیم بود بعد از نابودی داعش در برابر ما چالش های بزرگی قرار دارد و ما نیاز به بازسازی داریم:“.
دولت عراق نمی خواهد از ائتلاف با آمریكا دست بردارد و نیاز به آموزش نیروهای عراقی و جلوگیری از ظهور سازمان های تروریستی در آینده دارد . نیروهای آمریكایی از چند ماه پیش در پایگاه عین الاسد شروع به آموزش تشكیلات مسلح عشایری از جمله نیروهای الصاعقه و گردان های حمزه كرده اند همچنین این پایگاه رابعلت موقعیت استراتژیكی آن كه در استان سنی نشین الانبار و بدور از استان های شیعه و در نزدكی مرزهای سوریه قرار دارد گسترش داده و برای اینكه بزرگترن پایگاه ارتش آمریكا باشد آماده كرده اند .
رشید المحلاوی یكی از رزمندگان نیروهای الصاعله كه نیروهای آمریكایی آنرا در سال 2007 برای مقابله با القاعده تشكیل دادند به روشنی گفت كه دولت مركزی ما را كنار گذاشت من با نیروهای حشد عشایری كار می كردم و دولت به ما وعده داده بود كه مثل رزمندگان حشد الشعبی از گروه های شیعه ما را مسلح كرده و با ما حقوق بدهد ولی این انجام نشد گروه های شیعه سلاح های خوب و حقوق مستمر دارند “.
المحلاوی افزود ”نیروهای آمریكایی علیرغم تعداد كم ما به شكل خوبی به ما آموزش می دهند و ما در جنگ های جدید شركت كردیم و چند روز قبل در جنگی كه در شهر القائم ایجاد شد شركت داشتیم و بعلت تسلیحات خوبی كه داشتیم شركت ما در جنگ خوب بود و ما ماندن نیروهای آمریكایی در الانبار را بعد از نابودی داعش ترجیح می دهیم“.
در مقابل نیروهای حشد الشعبی به عنصر اساسی در سیستم امنیتی كشور تبدیل شده اند و بعد از شركت آنها در جنگ علیه داعش منحل كردن آنها مشكل است و فرماندهان آنها بسادگی ترخیص آنها از خدمت را نخواهند پذیرفت ، گروه های شیعه نزدیك به ایران كه بر اداره حشد اشعبی كنترل دارند نیروهای آمریكایی را اشغالگر می دانند و به گفته عباس الحسینی یكی از رزمندگان گروه كتائب سید الشهدا كه به وابستگی به ایران شناخته شده و رزمندگانی در سوریه دارد اعلام جنگ علیه نیروهای آمریكایی بعد از نابودی داعش بعید نیست .
دولت عراق در برخورد با گروه های مسلح وفادار به ایران خود را در برابر چالش بزرگی می بیند بخصوص كه این گروه های دولت را در برابر جامعه بین المللی بویژه آمریكا در احراج قرار داده اند ،كما اینكه دولت باید جناح گسترده سیاسی شیعه را به پذیرش ماندن نیروهای آمریكایی قانع نماید