۱۳۹۵ دی ۲۹, چهارشنبه

پيشنهاد تحريم بين‌المللي فوتبال ايران به دليل اعدام در ورزشگاه‌ نيريز استان فارس


سايت العربيه 23/10/95 : « سازمان حقوق بشري ECPM در فرانسه خواستار تحريم کلي فوتبال ايران به دليل اجراي حکم اعدام ورزشگاه نيريز فارس شد؛ درخواستي که به فدراسيون بين المليل فوتبال (فيفا) ارجاع شده و دبيرکل اين سازمان نيز نيز از آن حمايت کرده است.
به نوشته سايت فرانسوي SOfoot، فيفا اخيرا بندي به اساسنامه خود اضافه کرده که در آن با تکيه بر حقوق بشر، درصدد برخورد با کشورهايي است که در استاديوم‌هاي ورزشي مراسم اعدام برگزار مي‌کنند. نام ايران نيز به عنوان کشوري که اقدام به اين کار کرده، در گزارش فيفا آمده است.
روز ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ در استاديوم فوتبال شهر نيريز استان فارس، يک حکم اعدام اجرا شد که گزارش آن در اختيار فيفا قرار گرفت.... رافائل چنول هازان مدير سازمان ECPM گفته است: «فيفا نمي‌تواند بگويد که به اين رفتار بي‌توجه است. اگر من يک بازيکن بودم در جايي که يک انسان اعدام شده، بازي نمي‌کردم».در واکنش به اين رويداد‌ها، فاطما سامورا دبيرکل فيفا در نامه‌اي نوشت: «فيفا اين اقدامات را محکوم مي‌کند. من قصد دارم در آينده با فدراسيون فوتبال ايران درباره اين موضوع مذاکره کنم و از طريق برنامه‌هاي خود جلوي اين اقدام را خواهيم گرفت. ماده ۳ اساسنامه به فيفا اين قدرت را مي‌دهد که عليه اين اقدامات عمل کنيم».